RTX 5090 - Owners club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Låter som powerspikes som psu inte riktigt mäktar med och stänger ner för att skydda systemet.

satsa på ett riktigt atx 3.1 alt 3.0 psu så får du jämnare fördelning och minskar risken för SPIKES helst platinum som klara hålla en hög effektnivå över tid utan krascher.

https://www.komplett.se/product/1316520/datorutrustning/dator...

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/ASUS-ROG-Loki-SFX-...

Man ska inte behöva "undervolta" ett kort för att de ska fungera big nono.klarar inte kortet throughputten den är avsedd för så är det inte läge för köp med all risker och problem de kan innebära.

Har dock ett Seasonic PRIME Titanium 1000w. Tycker det borde vara skapligt iallafall. Men det har några år på nacken. Men håller med om att det inte är "ok" att behöva undervolta. Försöker komma fram till om det är kortet som defekt, eller om det är resten av min burk som är :/ svårt att veta. Planen är dock att köpa nya komponenter oavsett. Frågan är om jag skall hålla kvar grafikkortet tills dess, eller sätta i mitt gamla 4090 och lämna tillbaka i hopp om att få ett korrekt fungerande till den nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

testa att powerlimita din cpu, när jag körde ett 3080 och en 13900kf med ett 600w agg så krashade spelen, så begränsade cpun till 120 eller 160w å så funkade det galant. med ett 4090 så funkade det prima utan att begränsa cpun.

Hur gör du det?

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Har dock ett Seasonic PRIME Titanium 1000w. Tycker det borde vara skapligt iallafall. Men det har några år på nacken. Men håller med om att det inte är "ok" att behöva undervolta. Försöker komma fram till om det är kortet som defekt, eller om det är resten av min burk som är :/ svårt att veta. Planen är dock att köpa nya komponenter oavsett. Frågan är om jag skall hålla kvar grafikkortet tills dess, eller sätta i mitt gamla 4090 och lämna tillbaka i hopp om att få ett korrekt fungerande till den nya datorn.

Jag tycker du ska köra de gamla beprövade 4090 och vänta in ett nytt 5090...om 4090 funkar så är de inte fel på din hårdvara.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

Du kan juh prova en full reset annars och plocka ner driverutiner igen om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Jag tycker du ska köra de gamla beprövade 4090 och vänta in ett nytt 5090...om 4090 funkar så är de inte fel på din hårdvara.

Dock förbluffande hur mycket 5090 drar. Mitt 4090 brukar ligga mellan 380-450w nånstans när jag kör Cyberpunk. Mitt 5090 drar direkt upp i 600-620W och sen ligger det där... tills jag stänger av eller krashar. :/

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Dock förbluffande hur mycket 5090 drar. Mitt 4090 brukar ligga mellan 380-450w nånstans när jag kör Cyberpunk. Mitt 5090 drar direkt upp i 600-620W och sen ligger det där... tills jag stänger av eller krashar. :/

De är lite skillnad ..har satt mitt 4090 till 300w med overklocks och de flyter utan problem under full load..sitter på ett asus gold 850w psu atx 3.0 kontakt!!!! ...men de är lite skillnad på 4090 och 5090 som sagt ..vad får du för temps under load? ..själv går jag aldrig över 67 grader.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

Kan du skicka länk på din nuvarande psu?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

De är lite skillnad ..har satt mitt 4090 till 300w med overklocks och de flyter utan problem under full load..sitter på ett asus gold 850w psu atx 3.0 kontakt!!!! ...men de är lite skillnad på 4090 och 5090 som sagt ..vad får du för temps under load? ..själv går jag aldrig över 67 grader.

Beror på bios/profil. Men i quiet-bios så går man väl aldrig över 73-74. Med performance så verkar den försöka hålla sig till ~65. Men handlar mest om fläkt profil. Performance låter väldigt mycket.
(Sen skall man ha ut all varm luft från chassit också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Kan du skicka länk på din nuvarande psu?

https://www.inet.se/produkt/6902662/seasonic-prime-ultra-1000...

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Beror på bios/profil. Men i quiet-bios så går man väl aldrig över 73-74. Med performance så verkar den försöka hålla sig till ~65. Men handlar mest om fläkt profil. Performance låter väldigt mycket.
(Sen skall man ha ut all varm luft från chassit också)

Kan tänka mig det..vad står gpu fan speed på i performance läget?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

Ahh ok det är den gamla skolans atx formfaktor PS2,Gör mig en tjänst byt nätdel till Atx 3.0/3.1 och du kommer inte ha några problem...Spikes,what spikes?!

Spana in länkarna i tråden.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

4090 strix utplockat och Astral 5090 installerat i burken... och det går inget vidare. Tunga spel resulterar i svart-skärm/crash/reboot efter ett tags spelande Framförallt om man försöker köra spel eller benchmark med raytracing i windowmode, så bootar datorn om sig nästan direkt. 3d-mark Steel Nomad med custom settings för window-mode crashar 100% av gångerna och resulterar i omboot av datorn.
Suck och stön. Så antingen är mitt grafikkort kass, eller så är det något annat i min dator (t.ex PSU) som inte längre orkar med.

Min "workaround" för stunden är att slå på silent-mode i gpu-tweak vilket resulterar i 10% sänkning av powertarget. (så man drar 520W isf konstant 600w via 12-pin). Då verkar det stabilt. Men känns lite löjligt att behöva göra på ett så dyrt kort.
Tips mottages tacksamt.

Jag ser att du har fått flera svar som pekar på att din PSU är omodern och orsaken, jag säger inte att det inte är så. Men vill flika in att jag också installerade mitt 5090 Astral OC idag, sitter med en omodern PSU jag med, EVGA supernova G3 1000. Jag har inte haft några crasher av den typen du beskriver ännu men jag har inte hunnit köra några längre spelsessioner ännu. Lite benchmarks har jag dock hunnit med, flera back to back med +200-260mhz på core och +2000-3000mhz på minnet har funkat bra i Speed Way och Steel Nomad. T ex. https://www.3dmark.com/sw/1949652 eller https://www.3dmark.com/sn/4207334.
Så om det är PSUn som är orsaken så kanske det inte bara har med klassificeringen att göra. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 5800X3D ll Corsair H115 Platinum (2xNF-A14 IPPC) ll Asus CH VI HERO ll Kingston Fury @3600Mhz 2x32GB ll Asus RTX 5090 Astral OC ll Samsung 970 EVO PLUS 1TB ll Fractal Design Define S ll EVGA SuperNOVA 1000 G3 ll MSI MAG 341CQP ll Creative Sound BlasterX AE-5 ll Corsair SP-2500
AMD Ryzen R7 3700X ll Corsair H60 V2 (ML120Pro) ll ROG STRIX B450-F GAMING ll Kingston HyperX@3600Mhz 2x8GB ll ZOTAC GTX 1080 AMP! Extreme ll Toshiba XG3 512GB ll Fractal Design Define C ll Corsair CS750M ll Asus ROG Strix XG27UQ
AMD Ryzen R5 2600X ll Wraith Prism ll ROG STRIX X370-I GAMING ll Corsair Vengeance LPX@3200Mhz 2x8GB ll MSI GTX 970 Gaming 4G ll Samsung 960 Evo 250GB ll Kolink Satellite ll Cooler Master B700 V2 ll Sony Bravia KE-65XH9505

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hur gör du det?

du kan göra det i bios eller i widwows med intel xtreme tuning utility. men om du har en amd så e den redan rätt energisnål.

ser att du har 1000w och ti modellen så borde inte vara det. Dock minns jag att seasonic hade problem med sina psus(gold) med 30serien pga spikarna som 30serien led av.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du kan göra det i bios eller i widwows med intel xtreme tuning utility. men om du har en amd så e den redan rätt energisnål.

ser att du har 1000w och ti modellen så borde inte vara det. Dock minns jag att seasonic hade problem med sina psus(gold) med 30serien pga spikarna som 30serien led av.

Ja, det är ett beteende jag inte direkt vart med om tidigare. Körde Cyberpunk igår ~1-2h utan att det krashade. Fick för mig att alt-tabba ut till windows och starta GPU-Z för att se hur kortets värden såg ut. Samma sekund som GPU-Z startade, REBOOT.
En annan sak (som man ser i GPU-Z) som är märkligt beteende är att att PCI-version byts hela tiden. Ena sekunden 3, sen är det 1.1, sen 2.. jättemärkligt. Borde väl vara "fast" på den version som körs? Just nu står t.ex "PCIe x 16 5.0 @ x16 1.1"... kan inte vara rätt.
Pratade med Inet, och de kunde, för en slant, tänka sig att kolla grafikkortet. Tyvärr har jag ju inte köpt kortet via dem, utan webhallen. (har ju inte precis vart enkelt att få tag i). Men tänker att Inet snabbt och lätt kan kolla det vs att webhallen behöver skicka vidare det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja, det är ett beteende jag inte direkt vart med om tidigare. Körde Cyberpunk igår ~1-2h utan att det krashade. Fick för mig att alt-tabba ut till windows och starta GPU-Z för att se hur kortets värden såg ut. Samma sekund som GPU-Z startade, REBOOT.
En annan sak (som man ser i GPU-Z) som är märkligt beteende är att att PCI-version byts hela tiden. Ena sekunden 3, sen är det 1.1, sen 2.. jättemärkligt. Borde väl vara "fast" på den version som körs? Just nu står t.ex "PCIe x 16 5.0 @ x16 1.1"... kan inte vara rätt.
Pratade med Inet, och de kunde, för en slant, tänka sig att kolla grafikkortet. Tyvärr har jag ju inte köpt kortet via dem, utan webhallen. (har ju inte precis vart enkelt att få tag i). Men tänker att Inet snabbt och lätt kan kolla det vs att webhallen behöver skicka vidare det.

Att den byter PCI version inne i GPU-Z är inget konstigt, det gör min också. Beror på hur belastat kortet är.
Jag tror GPU-Z har en knapp som gör att den lägger belastning på grafikkortet, då borde PCI-versionen fastna på något högt värde.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

620w hur fungerar det med kabeln som är specad till max 600w? 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

620w hur fungerar det med kabeln som är specad till max 600w? 🤓

Nu gissar jag. Men 600w max via kabeln och sen upp till ytterligare 75w via pcie?

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Nu gissar jag. Men 600w max via kabeln och sen upp till ytterligare 75w via pcie?

Ja precis 75 från pce slotten samt stt nyaare psu klarar powersoikes upp till 200 proc under en kortare tid utan att systemet behöver stänga ner.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det är ju verkligen på gränsen tyvärr. Detta får mig att fundera på att köpa ett 5080 till hösten och sedan byta upp mig till ett 6090. 🥴

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det är ju verkligen på gränsen tyvärr. Detta får mig att fundera på att köpa ett 5080 till hösten och sedan byta upp mig till ett 6090. 🥴

Vi är flera med dig som är trötta på detta frankenstein/paperlaunch kortet dvs 4090ti(5090)

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Jaw_B:

GeForce Hotfix Display Driver version 572.75 is based on our latest Game Ready Driver 572.70.
This hotfix addresses the following issue:

[GeForce RTX 5080/5090] Graphics cards may not run at full speeds on system reboot when overclocked [5088034]
[GeForce RTX 50 series] GeForce RTX 50 series GPUs crashes with black screen [5120886]

Download: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5640/kw/h...

Testa om det blir bättre med dessa drivrutinerna.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Vi är flera med dig som är trötta på detta frankenstein/paperlaunch kortet dvs 4090ti(5090)

Var du också ute efter ett 5090 innan skandalerna rullades upp? Jag undrar hur mycket ström kortet drar om man låser spel till 60 fps. 🤔

Permalänk
Skrivet av landahl:

Var du också ute efter ett 5090 innan skandalerna rullades upp? Jag undrar hur mycket ström kortet drar om man låser spel till 60 fps. 🤔

Stämmer!
450w skulle ja tippa utan att förlora speciellt mycke kräm på aaa titlar

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Skrivet av landahl:

Stämmer

Skull tippa ett undervoltat 5090 400-450w så tappar du max 10 procent i prestanda i aaa titlar

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

GeForce Hotfix Display Driver version 572.75 is based on our latest Game Ready Driver 572.70.
This hotfix addresses the following issue:

[GeForce RTX 5080/5090] Graphics cards may not run at full speeds on system reboot when overclocked [5088034]
[GeForce RTX 50 series] GeForce RTX 50 series GPUs crashes with black screen [5120886]

Download: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5640/kw/h...

Testa om det blir bättre med dessa drivrutinerna.

Testat. Gjorde tyvärr ingen skillnad
Provat idag: Stänga av Gsync, sänka bildskärmens refreshrate till 120 isf 240 (och därmed stänga av displaysteam compression), stänga av HDR samt slå på gpu-schemaläggning.
Detta tycks ha gjort grafikkortet klart stabilare än innan. Nu tar det sig igenom Nomad Stresstest i 3dmark. Fick dock en omboot när jag försökte köra Nomad i window-mode (verkar vara någon form av akilleshäl). Så jag vet varken vilken av dessa funktioner som gjorde skillnad, och vad jag egentligen lärt mig på det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Provat idag: Stänga av Gsync, sänka bildskärmens refreshrate till 120 isf 240 (och därmed stänga av displaysteam compression), stänga av HDR samt slå på gpu-schemaläggning.
Detta tycks ha gjort grafikkortet klart stabilare än innan. Nu tar det sig igenom Nomad Stresstest i 3dmark. Fick dock en omboot när jag försökte köra Nomad i window-mode (verkar vara någon form av akilleshäl). Så jag vet varken vilken av dessa funktioner som gjorde skillnad, och vad jag egentligen lärt mig på det hela

Stänga av G sync ska du ju inte behöva göra för då är det ju ingen mening med att ha ett 5090. 😮

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Jaw_B:

Jag hade testat ett nytt nätaggregat om jag var du, var försiktig när du packar upp det så kan du skicka tillbaka det om det inte skulle fungera iaf.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Stämmer

Skull tippa ett undervoltat 5090 400-450w så tappar du max 10 procent i prestanda i aaa titlar

Som jag och en annan forum-medlem visat i tråden kan ett undervoltat 5090 ge mket mket bättre resultat än så. Både han å jag har samma prestanda som stock men med 20 % mindre energi (5090 fe).

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 FE || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Testa ny PSU, den du har är trots allt 7 år gammal. Transient spikes var ett stort problem med 3090 och 3090Ti men blev bättre med 4000-serien tack o lov. Kanske är det värre med denna serie?

Du kan ju även undervolta GPUn (då slipper man stora prestandatapp) men det är bara en workaround.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!! Dummaste draget var att sälja 4090 i början på januari i tron att 5090 skulle vara lätt att få tag på vid lansering.
Men nu är torkan äntligen över, så jäkla härligt att kunna spela igen.