Permalänk
Medlem

RAM från en äldre dator till en ny

Tjena,

Jag har ett par äldre RAM-minnen som bara står och dammar i en gammal dator.
Skulle jag kunna installera dem i min nya dator och njuta av 32 gb ram-minne eller kommer det inte
att fungera eller ge något?

Minnena i fråga är: https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Det moderkort jag har nu är: https://www.inet.se/produkt/1903209/msi-x570-mag-tomahawk-wif...

Tack på förhand!
Hälsningar,
Albanach

Permalänk
Medlem

Japp, kommer funka. Du kommer köra alla minnen i den hastigheten som det lägsta minnet i datorn har - eller max 3000MHz.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Japp, kommer funka. Du kommer köra alla minnen i den hastigheten som det lägsta minnet i datorn har - eller max 3000MHz.

Tack för svar! Tror du att det kommer att ge något då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Det ger dig mer RAM så om du behöver mer RAM så, ja. Annars nej.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Så länge du inte begränsas av 16GB kommer det inte ge något, ev. något snärtigare windows upplevelse i bästa fall.
Troligtvis tvärtom då dina nya ram stickor bör vara modernare dvs snabbare.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

det kommer gå med klausulen som nämnts ovan angående arbetsfrekvensen.

beror precis på vad du gör med maskinen om du kommer märka skillnad.

t.ex spela extremt modifierat skyrim med >16GB ramanvändning kommer du defenetivt se skillnad för även om minnet körs slöare cacha till disk/SSD är ganska mycket mer prestandaförlust.

Redigera löjligt stora videos/bilder oh ja då kommer minnesmängden göra ganska stor skillnad.

för applikationer och spel där du inte använder mer än dina nuvarande 16GB ram så kommer du antingen inte få någon skillnad alls alternativt en marginellt lägre prestanda.

personligen hade jag tagit större mängd framför hastighet för till mina användningsområden så kommer främst till hur man personligen lägger för och nackdelen i priolistan och ens användarvanor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows