Hög tid att få bort flaskhalsen
Noterade att min CPU (6700K) var föremål för en "Throwback Thursday"-artikel här på Sweclockers... för 5 år sen!
https://www.sweclockers.com/artikel/27982-throwback-thursday-...
Det faktum att den flaskat ganska hårt ända sedan jag fick tag i ett EVGA RTX 3070 8GB runt release i kombination med stundande Win10 EOL på horisonten har gjort att jag känner för att ta tag och göra något åt saken, men är rätt rostig på ämnet så därav denna tråd
Målsättningen är att behålla 3070-kortet tillsvidare i väntan på ett 5070 (eller om jag hoppar en generation till)
Jag använder ju mina grejer rätt länge (bevisligen) och vill därför ha rätt högkvalitativa grejer som har prestanda nog att hantera övre mellanklass GPU-er några generationer framåt.
Budget 10-15 000:-
Då gånger man spelar så sker det i 2560x1440 och har inga planer på gå upp på 4K. Sugen på att spela Indiana Jones och portarna av FF7 remaken bl.a
Kan tänka mig att betala extra för att slippa allt vad RGB heter och är det oundvikligt så ska då lådan i varje fall vara sluten så man slipper se eländet
Detta är vad jag sneglat på:
Bygge från Komponentkoll
Jag är lite skeptisk på AMD då jag inte kört någon sådan sen någon Athlon XP runt -02, men jag har förstått att det är det som gäller för spel idag om man inte ska ägna sig åt alltför allvarlig grad av kapitalförstöring
Lite sugen att fortsätta använda min gamla Ace of Sweden burk som jag köpte för 300 spänn för 15 år sedan, men jag har förstått att moderna grejer kräver lite bättre luftflöde...
Gillar att FD Pop har 5,25" platser i "källaren"
Har också ett rätt fräscht Corsair RM850 (gen1) som jag borde kunna återanvända för att spara lite...
Kylare är också en djungel... AIO verkar populärt och hade varit kul att testa, men när blir det nödvändigt? har satt det till luft tillsvidare... kör Noctua idag, men man svettas ju när man ser priserna på dem.
Är detta helt vansinnigt? Kom gärna med motförslag och andra synpunkter