Defekt TV, TCL 65T8B 65, skyhög reparationskostnad från Webhallen

Permalänk

Defekt TV, TCL 65T8B 65, skyhög reparationskostnad från Webhallen

Köpte en ny TV i mellandagarna (som många andra) och efter en del forskning blev det en TCL 65T8B 65 tum från Webhallen.

Dock när den var färdigmonterad (varsamt) märkte jag att något var fel med skärmen och magkänslan var korrekt då när jag slog på den så visade skärmen endast linjer i olika färger samt en del vita fläckar.

Jag missade DOA-period (defective on arrival) med 1 dag tack vare alla röda dagar och helger där jag kunde ha fått en ny TV rakt av enl kundsupport.

Efter att ha skickat den i retur till Webhallen och efter en del väntan kom de fram till att det ej kommer gå på garantin då det är av "yttre åverkan". Jag hävdar dock att jag inte har gjort någon "yttre åverkan" på TVn.

Här kommer dock chocken för mig, TVn köptes för 8990kr och ligger nu listad för 10990kr på deras hemsida. För att de ska laga TVn vill de ha en reparationskostnad på 13170kr! Alternativt skicka tillbaka den för 3060kr eller kasta den för 1144kr.

Är det någon här som är kunnig inom konsumenträtt eller har varit med om någon liknade situation?

Kan jag ens göra något eller ska man bara svälja detta enorma piller och gå vidare?

Tack på förhand // Blackteeth

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Blackteeth:

Köpte en ny TV i mellandagarna (som många andra) och efter en del forskning blev det en TCL 65T8B 65 tum från Webhallen.

Dock när den var färdigmonterad (varsamt) märkte jag att något var fel med skärmen och magkänslan var korrekt då när jag slog på den så visade skärmen endast linjer i olika färger samt en del vita fläckar.

Jag missade DOA-period (defective on arrival) med 1 dag tack vare alla röda dagar och helger där jag kunde ha fått en ny TV rakt av enl kundsupport.

Efter att ha skickat den i retur till Webhallen och efter en del väntan kom de fram till att det ej kommer gå på garantin då det är av "yttre åverkan". Jag hävdar dock att jag inte har gjort någon "yttre åverkan" på TVn.

Här kommer dock chocken för mig, TVn köptes för 8990kr och ligger nu listad för 10990kr på deras hemsida. För att de ska laga TVn vill de ha en reparationskostnad på 13170kr! Alternativt skicka tillbaka den för 3060kr eller kasta den för 1144kr.

Är det någon här som är kunnig inom konsumenträtt eller har varit med om någon liknade situation?

Kan jag ens göra något eller ska man bara svälja detta enorma piller och gå vidare?

Tack på förhand // Blackteeth

Utan att ge allt för höga förhoppningar så kan jag i princip garantera att detta kommer att lösa sig givet att du själv faktiskt inte orsakat felet. Förklara sakligt och noggrant nedan, gärna med bilder och filmklipp:
1. Felet
2. Hur du skruvat/ monterat enligt anvisning
3. Försök hitta och bifoga artiklar osv med andra case på samma produkt. (Om produktfel)
4. Yrka på deras egna garantipolicy.
5. Skulle de fortsatt hävda yttre påverkan och att det är ’du själv’ som orsakat detta så får du hänvisa till att felet omöjligen kan ha påträffats vid mottagande eller upp-packning av produkten vilket bör förlöjliga deras policy om DOA..

Ta gärna hjälp av hallåkonsument. De har hjälpt mig med tips och idéer i liknande fall, varav jag själv dock har fått söka rätt på all information samt stått på mig i utdragna diskussioner med åf -,-

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej och mycket tråkigt att läsa!

Utan att kasta mer bensin på Webbis-elden trillar jag knappast av stolen av att läsa just de är inblandade och nekar reklamationen.

Finns flera trådar och artiklar på SweC det senaste året med garanti- och reklamationsärende som har behandlats minst sagt märkligt som styrker denna tes.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724528-aldrig-mer-web...
https://www.sweclockers.com/nyhet/39932-webhallen-saljer-viss...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1711912-garantiarende-...

Finns säkert fler!

Det hjälper inte dig nu men personligen skulle jag aldrig i livet köpa någon typ av dyrare elektronik eller datorkomponenter av Webhallen.

Permalänk
Medlem

Det är såklart en lite snårig sits. Men om du hävdar att den var trasig redan när du fick den, så antar jag att Webhallen måste bevisa att den omöjligt kan ha varit trasig när den levererades. Om de inte kan det, så kan de ju inte heller med någon säkerhet påstå att du måste ha förstört den. Det hade varit annorlunda om du hade haft TVn fungerande hemma på väggen i ett par månader, sedan "slutar" den funka och då har tydliga spår av yttre åverkan (som skulle ha fått en vanlig konsument att reagera under dessa två månader).

Det fanns ingen form av transportskador på kartong eller dylikt som skulle kunna förklara skadorna?

Om jag vore du skulle jag återigen svara Webhallen skriftligen att du menar att TVn var skadad redan när du packade upp den och att skadan måste ha funnits redan vid leverans. Vidare undrar du vilken grund de har för att fastslå att TVn inte kan ha varit skadad vid leverans, utan att skadan endast kan ha uppkommit genom din felaktiga hantering. Till sist kan du påtala att du har för avsikt att låta ARN pröva frågan om ni inte på egen hand kan lösa tvisten.