Geforce RTX 5070 skjuts upp till mars

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 5070 skjuts upp till mars

Nvidia verkar vilja konkurrera med RDNA 4-korten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då får man ju åtminstone hoppas på priskrig annars är det ju inte så snällt mot dem som sitter och "behöver" nytt kort.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/nyhet/11629/viktig-info-rtx-5070-ti

Bara Ti modellen som kommer 20 februari då?

Permalänk
Medlem

Jäklar, nu får ngridia konsumenter vänta på 4090 prestanda nån månad till. Jobbigt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jäklar, nu får ngridia konsumenter vänta på 4090 prestanda nån månad till. Jobbigt...

4090 pris, inte prestanda. Om 5070 Ti tillgänglighet är lika bra som 5080 får du väl se prisökningar för 5070 Ti också. Pratar vi om >13k Sek så den är nästan på andrahand 4090 nivå.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Citat:

Om uppgifterna stämmer kommer både AMD och Nvidia att släppa sina grafikkort i mellansegmentet samtidigt. En möjlig förklaring är att Nvidia vill konkurrera ut Radeon-korten med sitt eget alternativ.

För Nvidia kan inte konkurera om de släpper sina kort på marknaden och säljer dem?

Om de kan leverera rimliga volymer och hålla rimliga priser så borde de väl vara en konkurrent även om de släpper tidigare?
I så fall borde det väl t.o.m. vara fördel att släppa tidigare så en del redan köpt nya kort när AMD lanserar.

Men visst om både AMD och Nvidia lanserar inom någon dag från varandra så finns det större chans att det faktiskt finns kort tillgängliga och inte allt scalpas upp.
Så kanske det kan vara bra för konsumenter ändå ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Rykte: Geforce RTX 5070 skjuts upp till mars

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så.... Nu kommer 9070XT att försenas lite till med andra ord?

Permalänk
Medlem

Blir jobbigt då den där bara kan ta sig till månen

Permalänk
Medlem

Åh nejjj 5070 som egentligen är ett 5050 Ti med fejkfrejms, det vill vi ändå inte ha. Det kommer också kosta 50% mer än det objektivt korrekta priset (TM).

Permalänk
Medlem

Vilket cool GPU design, den modellen vill jag se i min full RGB bordellburk!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var har du din sommarstuga ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Raketen på bilden används rent illustrativt och stämmer inte nödvändigtvis överens med raketen som skulle användas för ryktets grafikkortsuppskjutning

Med det sagt...

Saturn V *användes* bara till det du säger, men det är än idag den biffigaste raketen som använts i ett riktigt uppdrag.
Jag tycker det verkar orimligt att dess kapacitet inte hade räckt för en envägsleverans av lite grafikkort till Mars.
Vi har skjutit upp rovers och prylar till Mars med hjälp av betydligt mindre kraftfulla raketer.

Känns som att det på det teoretiska planet snarast vore otroligt overkill, inte otillräckligt. Problemet i det sammanhanget är väl mer praktiskt, att Saturn V är ett minne blott...

Att man vill bygga något mer kraftfullt handlar för en bemannad resa är en annan sak, då ska man ha med en massa prylar och förnödenheter och skydda människorna mot det enda och det andra och framförallt även ta med sig grejer för att kunna skicka hem dem igen. Tungt blir det.

Dold text
Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det verkar vara någon slags standoff här nu vem som skall släppa sina nya kort sist. Kanske blir en bra julklapp.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Over promise under deliver är väl lite Nvidia i ett nötskal just nu så låter helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du klagade på räckvidd bara till månen?
Om jorden och månen inte är tillräckligt lång räckvidd?
Var brukar du semestra ?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Var brukar du semestra ?

Han menar att den inte kan skjutas upp till mars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror jag vet var den är:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/efter-25-ars-ka...

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Det verkar vara någon slags standoff här nu vem som skall släppa sina nya kort sist. Kanske blir en bra julklapp.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ska se om man kan få tag i ett 5070 Ti. Misslyckades med att få tag i ett 5090 och 5080. Sålde mitt 3080 några dagar innan för 5000:- så just nu sitter jag på Radeon VII vilket kanske inte är så grymt. Men jag sitter snällt och stilla i båten. Dyker det upp kort till rätt pris, så hugger jag, annars väntar jag. Kan tom tänka mig 4080 eller 4090 begagnat, men dom har gått upp i pris på sistone så det blir det inte då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

4090 pris, inte prestanda. Om 5070 Ti tillgänglighet är lika bra som 5080 får du väl se prisökningar för 5070 Ti också. Pratar vi om >13k Sek så den är nästan på andrahand 4090 nivå.

Ja innan papperslanseringen låg 4090 på typ 17000-18000 begagnat. Nu har dom tyvärr stigit i pris då bristen är så stor på alla Nvidia-kort. Folk köper 4080 och 4090 i desperation tror jag. Smart av Nvidia att skapa en artificiell brist. Trissar upp priserna både på nya 5000-serien och begagnade 4000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var brukar du semestra ?

Jag förstår fortfarande inte vad sommarstugor har med saken att göra. och "Om jorden och månen inte är tillräckligt lång räckvidd? Var brukar du semestra ?" Förstår inte kopplingen här.

Skrivet av evil penguin:

Raketen på bilden används rent illustrativt och stämmer inte nödvändigtvis överens med raketen som skulle användas för ryktets grafikkortsuppskjutning

Med det sagt...

Saturn V *användes* bara till det du säger, men det är än idag den biffigaste raketen som använts i ett riktigt uppdrag.
Jag tycker det verkar orimligt att dess kapacitet inte hade räckt för en envägsleverans av lite grafikkort till Mars.
Vi har skjutit upp rovers och prylar till Mars med hjälp av betydligt mindre kraftfulla raketer.

> Om jorden och månen inte är tillräckligt lång räckvidd?
> Var brukar du semestra ?

Två frågor jag inte förstår den logiska kopplingen mellan...

Känns som att det på det teoretiska planet snarast vore otroligt overkill, inte otillräckligt. Problemet i det sammanhanget är väl mer praktiskt, att Saturn V är ett minne blott...

Att man vill bygga något mer kraftfullt handlar för en bemannad resa är en annan sak, då ska man ha med en massa prylar och förnödenheter och skydda människorna mot det enda och det andra och framförallt även ta med sig grejer för att kunna skicka hem dem igen. Tungt blir det.

Dold text

Nu var mitt svar liksom ditt inlägg ett skämt/sagt med glimten i ögat. Men om jag ändå ska besvara detta; den är inte gjord för marsresor, så den lär antagligen inte ta några kort dit oavsett, även om det fortfarande fanns någon i drift. Har för mig att den alltid var bemannad, rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag förstår fortfarande inte vad sommarstugor har med saken att göra.

Det går ju att semestra på hotell eller tält eller andra sätt än just sommarstuga...

Men ja både du och jag drog väl lite långsökta skämt.

Efter trikomannen's kommentar och dubbelkolla nyheten så fattade jag ditt skämt.

Generellt så tenderar skämt att bli mindre och mindre roliga desto mer man måste förklara...
(...kanske om man når in absurdum att det kan bli roligare igen)

Men visst, inte för att det är viktigt eller något, men jag ger ett försök på att förklara.

För folk som har sommarstuga så brukar det vara en återkommande plats de brukar åka till på semetrar och eventuellt andra ledigheter...

...du klagage på att räckvidd till månen inte var tillräckligt...

...då undrade jag om jorden (planeten jorden) eller månen inte var tillräcklig räckvidd för dig...
...var du hade din sommarstuga ?

Men visst om du brukar ta in på hotell på någon annan planet så antar jag att du inte behöver en sommarstuga...

...som att ditt "Blir jobbigt då den där bara kan ta sig till månen" skulle syfta till att du brukar resa till någon plats som är längre bort än månen.

Inte det roligaste skämtet från början och troligtvis ännu mindre roligt om man måste förklara varje steg.

Permalänk
Medlem

5e Mars. Officiellt datum?

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/50-series...
(längst ner på sidan)

Permalänk
Medlem

De är så fåniga allihopa -_-

Låt hårdvaran tala för sig själv bara.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Åh nejjj 5070 som egentligen är ett 5050 Ti med fejkfrejms, det vill vi ändå inte ha. Det kommer också kosta 50% mer än det objektivt korrekta priset (TM).

Blackwell ser jag mer som ett Lovelace 2.0.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Är inte 5070 Ti typ ett 4080 Super?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Med det sagt...

Dold text

Sanningen är den att det Saturn V hade funkat lika bra till Mars som till Månen (eller dåligt, eftersom själva Saturn V aldrig åkt till månen, bara dess last)

Uppgiften är "bara" att få lasten att undkomma Jordens gravitation. Var våra modiga 5070 sen landar beror på hur man "siktat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blackwell ser jag mer som ett Lovelace 2.0.

Frågan är väl om folk hade varit mer eller mindre nöjda om korten lanserats som 4070 2.0 istället för 5070.

Jobbar själv med R&D och förstår att det är svårt att leverera konstant förbättringstakt år efter år, säljarna skiter dock i det vilket leder till missnöjda kunder. Allt handlar om förväntningar.