Helgsnack: Vad ska grafikkort i mellansegmentet kosta?

Permalänk
Medlem

Vad man vill att det ska kosta jämfört med verkligheten, så som höjda komponentpriser, höjda fraktpriser, inflation etc är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Vi måste uppdatera vad som är vad i klasserna. Eftersom nvidia i det här fallet förskjuter vad 60, 70 och 80 serien egentligen är och presterar.

Nej, Nvidia har inte förskjutit vad 60, 70 och 80 egentligen är. 5080 är lika mkt "80" som tex 1080 var.

Edit: Ok, antalet minnesmoduler har minskat för 60 och 70. 60 har historiskt kört med 6 st, bara 4 idag (med 8 som alternativ, iaf för 60Ti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Varför det? Om man köper ett Playstation eller Xbox så får man ju CPU, GPU, PSU, chassie, ram, ssd, handkontroll...

Varför skall en mellanmölks-GPU till PC kosta som allt det tillsammans?

För att GPU:er behöver säljas med vinst, förstås.

En konsol är komponentmässigt inte mer än ett grafikkort (kretskort, chip, minnen, I/O etc) plus SSD, handkontroll och billigt chassi+PSU. Dvs det där extra kostar inte mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En konsol är komponentmässigt inte mer än ett grafikkort (kretskort, chip, minnen, I/O etc) plus SSD, handkontroll och billigt chassi+PSU. Dvs det där extra kostar inte mkt.

Lägg till att historiskt så tjänar de pengar på att låsa in kunder på sin plattform/e-butik, och säljer "gladeligen" själva hårdvaran med förlust, och de gör en specifik modell så har duktigt med volym på det också. Tillbehören och mjukvaran (spelen) är inte direkt gratis heller.

Snickrar du ihop din egen burk så lär inte mammakortstillverkaren (ASUS) eller prolleproducenten (Intel) ge dig rejäl rabatt för att pixelkanonsdesignern (nvidia) begärde 20% extra i vinst.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Lägg till att historiskt så tjänar de pengar på att låsa in kunder på sin plattform/e-butik, och säljer "gladeligen" själva hårdvaran med förlust, och de gör en specifik modell så har duktigt med volym på det också. Tillbehören och mjukvaran (spelen) är inte direkt gratis heller.

Snickrar du ihop din egen burk så lär inte mammakortstillverkaren (ASUS) eller prolleproducenten (Intel) ge dig rejäl rabatt för att pixelkanonsdesignern (nvidia) begärde 20% extra i vinst.

Att de skulle sälja sina konsoler med rabatt i tid och evighet är en lögn som bitit sig fast.
De brukar sälja med förlust i ca 6 månader, sedan går de med vinst. PS5 gick med förlust de 10 första miljoner konsolerna. De kostade då i Sverige ca 6000:- med skivläsare. De har nu sålt 71 miljoner konsoler och höjt priset till ca 6500:-.
Det är heller inte bara hårdvaran som kostar, utan utveckling av OS, devkit m.m. m.m. som heller inte Nvidia gör.
Jag håller fast vid att ett mid-range kort INTE skall kosta mer än en ny konsol.

https://www.theverge.com/2021/8/4/22609150/sony-playstation-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jaha, jag som trodde att ett grafikkort inte var mer än ett grafikkort. Där ser man!

Ett grafikkort från Nvidia är alltså mer än grafikkort, cpu, ssd, psu, chassie, OS och handkontroll från Sony/AMD?

Är fyra elefanter fler än fem myror också?
Frågar åt en vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Att de skulle sälja sina konsoler med rabatt i tid och evighet är en lögn som bitit sig fast.
De brukar sälja med förlust i ca 6 månader, sedan går de med vinst. PS5 gick med förlust de 10 första miljoner konsolerna. De kostade då i Sverige ca 6000:- med skivläsare. De har nu sålt 71 miljoner konsoler och höjt priset till ca 6500:-.
Det är heller inte bara hårdvaran som kostar, utan utveckling av OS, devkit m.m. m.m. som heller inte Nvidia gör.
Jag håller fast vid att ett mid-range kort INTE skall kosta mer än en ny konsol.

Det där är gammal info.
Därefter drabbases Sony precis som alla andra av ökade kostnader (och i vissa fall ofördelaktiga valutaförändringar). Och de har i årsrapporter pekat på "hardware losses".

Du har en alldeles för simplistisk syn på ett mer komplext ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Jaha, jag som trodde att ett grafikkort inte var mer än ett grafikkort. Där ser man!

Ett grafikkort från Nvidia är alltså mer än grafikkort, cpu, ssd, psu, chassie, OS och handkontroll från Sony/AMD?

Är fyra elefanter fler än fem myror också?
Frågar åt en vän.

Antingen så läste du inte mitt inlägg eller så förstod du det inte. Gör om och återkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, Nvidia har inte förskjutit vad 60, 70 och 80 egentligen är. 5080 är lika mkt "80" som tex 1080 var.

Edit: Ok, antalet minnesmoduler har minskat för 60 och 70. 60 har historiskt kört med 6 st, bara 4 idag (med 8 som alternativ, iaf för 60Ti).

Jag skulle säga att du har fel för att till exempel GTX 1070 har ett chip på 314mm² och RTX 5070 har ett på 263mm².

Mindre kisel = lägre klass men för mer pengar. Alla som inte är säljare eller fanbojs håller med.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Jo det var halvvägs en förenkling och en halv sanning! Men låt oss säga uttrycka det såhär då, de prissätter inte enheten/konsollen utifrån att tjäna in allt bara den kostade den första månaden eller så, som du säger det var 6 månader i det exemplet. Det hela är knutet till e-shoppen/spel-ÅF och deals de kan göra med spelutvecklingsbolag, historiskt. Det specifika utbudet av spel och framförallt exklusiva spel driver väldigt mycket deras hårdvaruförsäljning, mer så förr då det verkar va på väg bort. Nu kan kunderna i hög grad välja sin favorit: PS, XBox eller PC. Kvar står Switch som mer traditionell konsollprodukt.

Medan som nämnt ett rent PC-hårdvaru-företag är inriktat på elektroniken endast (kan förstås ha få eller många produktfamiljer, och annan verksamhet) och ser ingen cash rulla från försäljning av mjukvara framåt, så deras enskilda komponenter eller komponentgrupper måste mera bära sig från "dag 1".

Därav att en hemmasnickrad PC aldrig har en chans att ge dig nära den spelprestanda/krona som en konsoll kan, och det är än mer äpplen och päron nu när graffekorten enskilt går på 3-15 tusen.

tl;dr
PC-graffekort är nichat och smått ett oligopol med fram tills nu bara nVidia och AMD. Nu har nVidia etablerat sig än hårdare med DLSS och spel-RT (som dock är bra teknologi, spec. DLSS3 och framåt), satsat 98% på AI, så då låter en liten slatt chip bli över till hemmapulare och de sätter nästan vilka priser de vill. Och AMD pysslar också mycket med annat än konsument-kort, så konkurrensen är låg.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag skulle säga att du har fel för att till exempel GTX 1070 har ett chip på 314mm² och RTX 5070 har ett på 263mm².

- Skulle säga att de är nära i storleksklass. Det varierar alltid mellan olika generationer/tillverkningsproceser.
- Men visst, vi har gått från xx4 till xx5, så låt oss säga att vi kan jämföra rakt av utifrån diearea: chippet i 1070 är betydligt mer nedskalat än chippet i 5070 så jo jag har rätt, de är ytterst jämförbara om man ska titta på diearea.
- Och du går snabbt bort dig om du försöker blanda in 10-serien här, då får du i så fall även konstatera att 80 idag har hoppat UPP ett klass och det var väl inte riktigt agendan va?

Det viktigaste är dock att då vi har nått mer jämförbart, dvs 40 och 50, så har Nvidia definitivt inte flyttat ner klasserna. Så varför dyker den idén upp nu?

Citat:

Mindre kisel = lägre klass men för mer pengar. Alla som inte är säljare eller fanbojs håller med.

Snarare att de som inte har koll på detaljerna håller med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

- Skulle säga att de är nära i storleksklass. Det varierar alltid mellan olika generationer/tillverkningsproceser.
- Men visst, vi har gått från xx4 till xx5, så låt oss säga att vi kan jämföra rakt av utifrån diearea: chippet i 1070 är betydligt mer nedskalat än chippet i 5070 så jo jag har rätt, de är ytterst jämförbara om man ska titta på diearea.
- Och du går snabbt bort dig om du försöker blanda in 10-serien här, då får du i så fall även konstatera att 80 idag har hoppat UPP ett klass och det var väl inte riktigt agendan va?

Det viktigaste är dock att då vi har nått mer jämförbart, dvs 40 och 50, så har Nvidia definitivt inte flyttat ner klasserna. Så varför dyker den idén upp nu?

Snarare att de som inte har koll på detaljerna håller med...

Jag jämför med 1070 eftersom det är vad jag har nu. Vilket kort nytt kort får man jämöra det med tycker du?
Det ska vara i samma klass och ha ett pris runt 3900 som mitt kort kostade nytt.

Man måste hoppa ner till RTX 4060 för att hamna i rätt prisklass och den anser många egentligen vara ett 4050 så i praktiken två klasser ner. Det går jag inte med på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det ska vara i samma klass och ha ett pris runt 3900 som mitt kort kostade nytt.

Resonerar du likadant med Bregott-smöret med?

Mao, priserna har gått upp sen 2016/2017. Det borde inte vara någon nyhet för nån. Att då förvänta sig att man idag ska få "samma sak fast nyare - till samma pris som då" är ett feltänk från första början. Dags att släppa fantasivärlden nu och komma in i verkligheten.

Men det är i huvudtaget inte det här vi diskuterar. Frågan är om Nvidia har börjat "snåla extra mycket" i och med 50-serien. Svaret är nej. I stora drag är korten samma sorts djur som de varit länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Resonerar du likadant med Bregott-smöret med?

Mao, priserna har gått upp sen 2016/2017. Det borde inte vara någon nyhet för nån. Att då förvänta sig att man idag ska få "samma sak fast nyare - till samma pris som då" är ett feltänk från första början. Dags att släppa fantasivärlden nu och komma in i verkligheten.

Men det är i huvudtaget inte det här vi diskuterar. Frågan är om Nvidia har börjat "snåla extra mycket" i och med 50-serien. Svaret är nej. I stora drag är korten samma sorts djur som de varit länge.

Jag tänker inte betala något utöver vad en svag krona och inflation lägger på. Det har blivit mer tid till annat än att sitta vid datorn vilket egentligen är positivt så jag tackar så mycket för deras snålhet i flera genertioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag tänker inte betala något utöver vad en svag krona och inflation lägger på. Det har blivit mer tid till annat än att sitta vid datorn vilket egentligen är positivt så jag tackar så mycket för deras snålhet i flera genertioner.

Det är väl helt i sin ordning. Skriver detta från en paradisstrand på Seychellerna så ja, det finns absolut annat att lägga pengarna på.

Men iaf, förra årtiondets budgeter räcker inte långt längre (och största boven där är vår kassa valuta).