Datorn blir långsam och hänger sig, trots ominstallation

Permalänk
Medlem

Datorn blir långsam och hänger sig, trots ominstallation

min dator blev plötsig långsam och hänger sig för ca 1 vecka sen samt efter formatering 1 gång. har formaterat 2 gånger nu. det blir bättre till en början men sen övergår det till att när jag tittar på hbo max så blir bilden svart i ett ögonblick, till att alla program blir sega, firefox börjar använda 50% av cpu när den brukar ta 1-10%. denna gång (formaterad igår) har den inte börjat bli långsam ännu men hbo laggar till ibland med en svart bild i ett ögonblick igen (firefox ligger på 4% med hbo på). har skannat datorn efter virus med eset internet security samt malwarebytes utan resultat. har återställt winodws till en tidigare återställningspunkt då datorn fungerade som den ska nyss men hbo laggar fortfarande. är rädd att det kommer bli värre snart som tidigare gånger. jag har försökt att se om det är nått program jag installerar som ställer till det men ser inga samband. har självklart testat rensa cache och temporära filer. vad kan vara fel med min dator?! blir tokig då det inte hjälper att formatera datorn
testade chrome som tillfällig lösning men samma problem uppstår där också

Dator specs:
win10 home
Hp Pavilion dator
i7 8700
gtx 1080
16gb ram
hp mobo
hynix 250 gb ssd
wd 1 tb hdd

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Är datorn dammig inuti?
Blås bort dammet med lite tryckluft.

Installera HWInfo och kontrollera om CPU eller GPU blir för varm, det kan vara dags att byta kylpasta.
Det finns flera saker det kan vara, men jag skulle börja med desssa två.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Är datorn dammig inuti?
Blås bort dammet med lite tryckluft.

Installera HWInfo och kontrollera om CPU eller GPU blir för varm, det kan vara dags att byta kylpasta.
Det finns flera saker det kan vara, men jag skulle börja med desssa två.

som sagt så löses probleme tillfälligt när jag formaterar när jag spelar och kollar på content (ca 24 timmar) så det är inte värme som är problemet

Permalänk
Medlem

Kan det vara SSD disken som börjar bli dålig?
Kan du också prova att köra memtest?

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Kan det vara SSD disken som börjar bli dålig?
Kan du också prova att köra memtest?

testade ssd med bios och den var ok. testade 2 loops av ram med memtest64 och den var ok, testade mobo med bios och den var ok.

ska nog testa uppgradera till windows 11 nu av ren desperation