Temperaturkurva för GPU

Permalänk
Medlem

Temperaturkurva för GPU

Hej forumet!
Jag har en AMD RX 5700XT i min datorn hemma där ena fläkten har börjat låta illa. Jag har plockat loss kortet och insett att det är just fläkten och inget annat så jag har beställt en ny (på vinst och förlust enligt recensioner) från gpufansreplacement.
Jag har aldrig pillat med temperaturkurvor själv på mina grafikkort då jag inte har så höga krav på ljudnivå. Men nu kännas det relevant då den dåliga fläkten låter även när kortet är i idle. Enligt AMD Adrenalin ligger fläktarna på ca 25% när kortet är i idle, då ligger kortet runt 45 grader. Men när jag spelar går fläktarna upp i fult blås mer eller mindre direkt och då håller de kortet på ca 60 grader.
Frågan är då om jag kan ställa in fläktkurvan så att den ska vara 0 % under 50 grader och sen stegra upp till 100 % på 60 grader? Spontant känns det ganska aggressivt. Eller? Kanske kan jag låta kortet gå varmare?

Tacksam för alla inspel och kloka åsikter. Allt gott!

Permalänk
Medlem

Kortet kan absolut gå varmare än 60 grader, inga problem att minska kurvan något

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vad kan vara rimligt då? Linjär ökning från 50 grader till 70 grader?