TSMC investerar 1 000 miljarder i USA

Permalänk
Melding Plague

TSMC investerar 1 000 miljarder i USA

Ska bygga tre kretsfabriker, en paketeringsanläggning samt ett utvecklingscenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Investera i framtiden, så att säga.

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk

Kaffepengar med andra ord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu saknas bara liknande initiativ i Europa så kommer vi kunna ha en relativt rimlig tillgång på FAB's på fler ställen i världen än (nästan) endast i Asien.

Sen får man ju komma ihåg att 4 års mandatperiod är rätt mycket mindre tid än det krävs för att bygga upp den typen av industri så man ska inte ta något för givet förrän något faktiskt byggts och maskiner installerats på plats.

Permalänk

Lägg fabrikernai Europa i stället, känns lite stabilare här trots Ryssland med tanke på veckans händelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Lägg fabrikernai Europa i stället, känns lite stabilare här trots Ryssland med tanke på veckans händelser

TSMC bygger i Europa också - i Dresden
https://eandt.theiet.org/2024/08/21/tsmc-breaks-ground-its-fi...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Då måste vi ge incitament till det, exempelvis importtullar på 25%.

Permalänk
Medlem

Betyder inte det här att risken för invasion mot Taiwan ökar? När världen inte längre blir beroende av dom?

Permalänk

Dags att lägga exportförbut på Litografi-maskiner från ASML hör jag!

Permalänk

Spännande framtid. Det händer mycket just nu.

När det gäller satsningar så bör de göras på rena ekonomiska grunder. Blandar man in känslor så kan det snabbt kännas i plånboken. Däremot bör man fundera på beroende och man ska undvika vara beroende av någon för då kan denna utnyttja detta. Men om fler världsdelar tillverkar kretsar så blir det inte monopol emot kunderna i Europa. Det blir lite som att man är beroende av matbutikerna, men gillar man ej en så väljer man den andra. Nu har de visserligen ofta samma ägare..

Så min åsikt är att Europa borde ha mer kretstillverkning men det lär kosta väldigt mycket pengar, räkna ej med en kassako, snarare en sulten hankatt.

Permalänk
Medlem

Undrar varför han vill ha Grönland/Ukraina. Ah.

Hur gick det förresten med motsvarande från förra perioden? Lattice, Qualcomm, Broadcom och Foxconn?

Vet att Foxconn skulle skapa 13000 nya jobb. I verkligheten blev det strax under 1500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu saknas bara liknande initiativ i Europa så kommer vi kunna ha en relativt rimlig tillgång på FAB's på fler ställen i världen än (nästan) endast i Asien.

Sen får man ju komma ihåg att 4 års mandatperiod är rätt mycket mindre tid än det krävs för att bygga upp den typen av industri så man ska inte ta något för givet förrän något faktiskt byggts och maskiner installerats på plats.

Skulle inte förvåna mig alls om ungefär 40% av allt som sagts ska göras i USA kommer att helt läggas ned och skitas i så fort mandatperioden är över. Hela världens makthavare spelar just nu spel för galleriet för att blidka en av de största manbabies som någonsin suttit på en presidentpost. Hur mycket av det som faktiskt kommer att genomföras får framtiden utvisa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Trist det är i usa

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Bara bra att de fördelar ut ägg i olika korgar. Pun intended.

Permalänk
Medlem

Var det inte 165 miljarder dollar?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Frågar du Trump så är det nog 350, eller varför inte slå till med 500 miljarder.

Permalänk
Medlem

Jag drar mig till minnes hur det gick när Apple byggde fabrik och försökte bygga Mac Pro i USA. Dom kunde helt enkelt inte hitta tillräckligt många skillade arbetare till fabriken.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle inte förvåna mig alls om ungefär 40% av allt som sagts ska göras i USA kommer att helt läggas ned och skitas i så fort mandatperioden är över. Hela världens makthavare spelar just nu spel för galleriet för att blidka en av de största manbabies som någonsin suttit på en presidentpost. Hur mycket av det som faktiskt kommer att genomföras får framtiden utvisa.

Ja, vi såg ju liknande saker med t.ex. Foxconn under Trumps första mandatperiod, vars investering i USA enligt Trump skulle bli världens åttonde underverk. Sen hände det inte så mycket, och så fort Trumps period var över så lades 90%+ av projektet ner.

Permalänk
Medlem

De måste ju försäkra sig om att inte bli huggna i ryggen om Kina invaderar.

Permalänk

Ärligt så tror jag ingen vill satsa på att bygga stora industrier i Europa som läget är idag.. fordonsindustrin ligger ett felsteg ifrån att bomma igen, opålitlig energitillgång och skatterna som får företag att konka, samt alla regler/lagar som ändras typ, varje dag..

Inte precis idealt för företagare, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Kretstillverkning är som jordbruk, oavsett om det är lönsamt eller inte så måste varje land ha ett eget "in case". Det är en säkerhetsfråga. Detta gäller även EU.

Nästa steg bör vara att skapa Europeiska versioner av Windows, Facebook, Linkedin etc eller alternativ göra dessa till öppna system för alla. Speciellt Windows och andra OS bör ersättas på ett eller annat sätt. Man kan inte ha sitt IT infrastruktur i händerna hos annan makt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

USA är som region tack vare sin konstitution/språk/kultur mycket stabilare och homogenare än om du jämför med Europa som helhet.
Att sedan våra gammelmedia skapar rubriker kring sina guldkalvar just nu för att få många klick har i princip ingen betydelse alls för USA som land.

Så USA är generellt otroligt mycket attraktivare för denna typ av enorma investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Betyder inte det här att risken för invasion mot Taiwan ökar? När världen inte längre blir beroende av dom?

Den risken har redan gått upp till maxnivån sedan POTUS har visat Ryssland och därmed indirekt Kina att det är helt OK att invadera andra länder som man anser sig har rätt till, och att han bara bryr sig om sitt närområde (som han vill invadera själv).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har också tänkt på det. Kina har inga problem med att bida sin tid och när USA väl har fabriker på hemmaplan kan man kasta Taiwan under bussen och låta Kina göra som de vill för att slippa behöva bli inblandade i jobbiga konflikter.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

Ärligt så tror jag ingen vill satsa på att bygga stora industrier i Europa som läget är idag.. fordonsindustrin ligger ett felsteg ifrån att bomma igen, opålitlig energitillgång och skatterna som får företag att konka, samt alla regler/lagar som ändras typ, varje dag..

Inte precis idealt för företagare, men vad vet jag.

Det behövs en revolution i EU om vi ska kunna rädda industrierna. Återstarta planerbar energiproduktion. Bort med byrokratin, bort med miljökrav, bort med skatterna.

Med andra ord omöjligt. Vi vill hellre utopiska ideal som omvärlden inte riktigt bryr sig om.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Musikälskare

Vågligt då man inte kan lita på USA längre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag drar mig till minnes hur det gick när Apple byggde fabrik och försökte bygga Mac Pro i USA. Dom kunde helt enkelt inte hitta tillräckligt många skillade arbetare till fabriken.

Till de lönerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag har också tänkt på det. Kina har inga problem med att bida sin tid och när USA väl har fabriker på hemmaplan kan man kasta Taiwan under bussen och låta Kina göra som de vill för att slippa behöva bli inblandade i jobbiga konflikter.

Nja, å ena sidan blir det mindre sårbart med fabriker i USA, men vem ska styra fabrikerna om Taiwan faller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

TSMC hade redan 65 miljarder USD investerade så dom investerar ytterligare 100 miljarder USD.

100 miljdarder USD är ca 1000 miljarder kronor.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dom kunde helt enkelt inte hitta tillräckligt många skillade arbetare till fabriken.

Tänk om det fanns ett svenskt ord för det du önskar uttrycka..