Permalänk

Bästa AI'n för Python?

Nån som joxat mycket med detta och kan dela med sig, vilket krävde minst debugging?

Jag har väl i princip provat Chat GPT 4o,DeepSeek,GROK3 lika mycket.
Jag tycker ChatGPT 4o verkar sämst av dessa, men det är säkert lite beroende på vad man gör, tur osv.

DeepSeek verkar bra men tyvärr så startar det ju om efter X antal meddelanden, så te.x kan den avbryta ett långt script som man äntligen ska få med ett meddelande om att det nu är dags att starta en ny Chatt. Inget sånt med GROK3 eller ChatGPT.

Sånt som jag själv gjort utan större problem alls egentligen;

* Konvertera olika saker, mest bildfiler. "Gör ett script som konverterar alla .dds till .png i nuvarande folder". Detta har varit superenkelt och ingen AI har haft problem med dessa enklare konverteringsuppgifter. Enda man får göra är att PIP installera lite saker.

* Script (som via deep learning) kan titta på ett Screenshot (te.x screenshot av marken i ett spel) och då tala om med stor träffsäkerhet vilken textur detta är i spelet (spelet måste ha texturer extraherade såklart så den kan titta på alla texturer). Funkar rätt bra. Bra för vissa spel när man moddar texturer. Finns inget motsvarande att tanka hem nånstans. rätt unik grej.

* Bildprogram; har precis gjort mitt dröm-bild-redigeringsprogram! Helt utan menyer (allt är bara knapptryckningar), höger/vänster pil för att browsa och direkt kunna editera bilden du är på med klon-verktyg,sudd och to.m layering, man kan ladda custom brushes (.png filer) bara genom att scrolla med mushjulet så laddar du nästa brush. Helt fantastiskt för mig som alltid velat ha detta och som hatar Photoshop mer och mer.
Kommer ihåg för några år sen att jag tänkte "synd man inte har pengar och bara kan be någon göra ett litet program så det blir såhär..." Japp, nu kan man göra detta, gratis.

GROK3 tyckte jag var den som hade minst problem. Jag skickade ofta vidare ifall någon AI har haft problem med nån funktion och jag inte kom vidare. Just nu funkar inte zoom så jättebra, och ingen verkar få till det tyvärr (har att göra med centrering).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Vill du ha en relativt bra LLM för utveckling så kan jag rekomendera att du prova Cursor IDE - du kan välja lite mellan vilken LLM du vill nyttja.

Jag är fruktansvärt anti-AI i den bemärkelsen att alla höjer det till skyarna.

Men hur som haver, ta en titt på Cursor IDE - till och med jag blev lite imponerad av den

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Vill du ha en relativt bra LLM för utveckling så kan jag rekomendera att du prova Cursor IDE - du kan välja lite mellan vilken LLM du vill nyttja.

Jag är fruktansvärt anti-AI i den bemärkelsen att alla höjer det till skyarna.

Men hur som haver, ta en titt på Cursor IDE - till och med jag blev lite imponerad av den

/Daniel

Är det för kodare? jag kan ingenting om programmering nämligen, inget intresse alls, jag vill bara få "skit gjort", helt enkelt. Mitt intresse är mer att modda och för det behöver jag ibland vissa verktyg och ibland finns dom inte att ta hem.

Jag tror ju inte att dessa AI's spottar ur sig någon "snygg" kod direkt, men det funkar och DET imponerar mig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Tja efter många timmars pillande nu, ChatGPT 4o tycker jag är sämst, har unsubbat från den. Kan inte ens ge mig hela scriptet tillbaka utan ger delar och säger "det ÄR hela scriptet!" jag påtalar att det saknas 800 linjer med kod; "Du har rätt, jag skickar hela nu!" och så skickar den 2 rader till, nästa gång 4 rader till, nästa gång 8 rader till "NU är det hela, jag har kollat!" den är verkligen urbota korkad jämfört med GROK3 eller DeepSeek.

Grok3 är bäst och roligast att ha att göra med (snabbhet m.m). DeepSeek är bra men seg och inte kul att ha att göra med överlag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Claude är bäst för det mesta. Men mycket har också att göra med hur bra man kan förklara sitt problem och ge AIn den context som behövs.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk

Ska prova den lite mer!

Dom är ibland något oerhört frustrerande att jobba med!
Jag ber den ändra en text (ville ha en cool gradient på den!) plötsligt funkar inte CUDA och massa annat som inte alls hör till den delen, saker som absolut inte behöver ändras eller ska röras för det funkar perfekt. Men nä, den skriver gärna om alla 900 linjer kod för att ändra en gradient på en text, och introducerar en massa fel för att den skriver om saker. Galet. Men det är väl nån begräsning, lite som hur text-bild funkar också, frustrerande att jobba med pga hur lite den egentligen fattar.

En människa skulle ju liksom aldrig jobba på det sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att leta fram texturer så kan du använda RenderDoc eller Intel GPA

Permalänk

Bra att veta! Ska kolla upp dessa, tack!

Provade lite Claude, den kan inte ta emot mitt script på ~950 rader som en fil. Lite snålt tycker jag. GROK3 verkar kunna ta emot hur mycket som helst, du kan to.m paste:a så mycket. Och den älskar att skicka hela scriptet hela tiden, inga små snippets som den ändrat, du kan glömma att ChatGPT skulle skicka dig ens 30 linjer tillbaka, iaf har jag inte sett den göra det.

Ja, jag förstår att om du kodar så kan du lätt bara paste:a in, men när jag gör det blir det bara fel så jag vill ha allt omskrivet.¨

...det där med att få en gradient på sin text, det kan man tydligen tokglömma, iaf med GROK3, helt omöjligt att få texten att synas. provat 10 ggr nu, vilket tar lång tid eftersom scriptet nu tar flera minuter att skicka för GROK. Småroligt egentligen, med tanke på massa andra funktioner som är 10x mer avancerade och var superlätt att få till.

Visa signatur