installationstyp (native/snap/flatpak) för steam/heroic/gog/lutris

Permalänk
Medlem

installationstyp (native/snap/flatpak) för steam/heroic/gog/lutris

Sitter och funderar på vilken typ av installation som är den dominerande för steam/heroic/gog/lutris, då man inte allt för sällan vi ha dem parallellt med wine/proton. Vilket sätt är "lämpligast"? Native från distributionens egna paket? Native från source? Snap? Flatpak? Annat?

Började fundera på hur Snap/Flatpak funkar med wine/proton, om de kör den wine/proton som är "globalt" installerad på systemet, eller om de lägger det i sin "installationfolder" alternativt i respektive användares hemkataloger. Samma fråga gäller väl i och för sig även om man installerar dem "native"...

Tack för tankar och ideer...

förtydligande rubrik
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Nån får väl rätta, men min uppfattning av snap/flatpak är att de är lite av en virtuell standardiserad maskin. Dvs, den ser likadan ut på alla datorer. Därför behöver inte den som skriver programmet bry sig om hur sitt program funkar på alla datorer, utan bara att den funkar på denna virtuella maskin.
Sen får den som gör den virtuella maskinen till vardera dist se till att den funkar där då.

Kan tänka mig, utan att veta, att det skulle kunna vara praktiskt om allt, i ditt fall, kördes på samma vis. Dvs antingen i snap, flatpak eller native. Kan gissa att det skulle kunna skapa nån inkompatibilitet om man blandar. Lite därför snap/flatpak togs fram ju.

Vad att välja? Pass på den...
Man kan tänka sig en ledtid fram till att en snap/flatpak uppdateras. Å andra sidan bör det ju också vara en ledtid tills t.ex en Fedora-"portning" är gjord.
Har dock noterat att ibland är det äldre versioner på programvara i snap/flatpak, å andra sidan har jag sett tvärtom också.

Om det är ett svar på en del av frågan?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nån får väl rätta, men min uppfattning av snap/flatpak är att de är lite av en virtuell standardiserad maskin. Dvs, den ser likadan ut på alla datorer. Därför behöver inte den som skriver programmet bry sig om hur sitt program funkar på alla datorer, utan bara att den funkar på denna virtuella maskin.
Sen får den som gör den virtuella maskinen till vardera dist se till att den funkar där då.

Kan tänka mig, utan att veta, att det skulle kunna vara praktiskt om allt, i ditt fall, kördes på samma vis. Dvs antingen i snap, flatpak eller native. Kan gissa att det skulle kunna skapa nån inkompatibilitet om man blandar. Lite därför snap/flatpak togs fram ju.

Vad att välja? Pass på den...
Man kan tänka sig en ledtid fram till att en snap/flatpak uppdateras. Å andra sidan bör det ju också vara en ledtid tills t.ex en Fedora-"portning" är gjord.
Har dock noterat att ibland är det äldre versioner på programvara i snap/flatpak, å andra sidan har jag sett tvärtom också.

Om det är ett svar på en del av frågan?

Tack för tankar runt detta.

Funderar lite på vilken väg "jag" skall gå. Jag gillar tanken med Snap/Flatpak då paketen blir oberoende av min distribution, men då uppstår frågan hur dessa hanterar wine/proton (storage/installationsplats etc.) som compat-lager och med t.ex. steam så kan man välja olika proton-releaser för olika spel. Dessutom hur det funkar med flera användare/users av samma "compute", detta är dock ingen blocker på något sätt utan bara bra att förstå _hur_ det funkar.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Du börjar i fel ände.

Du ska börja med att kontrollera vilken installationsform som tillverkaren av programmet rekommenderar.

Steg 2 är att vid installation kontrollera att det paket du installerar verkligen är det som tillverkaren rekommenderar.

För något år sedan fanns Steam både som snap och flatpak och båda såg ut att komma från Valve, Problemet var att snapversionen paketerad av Canonical och inte fungerade.

För någon vecka sedan hände något liknande för OBS Studio som fanns som flatpak både på flathub och fedora flatpak repo, problemet var att det bara var flathubversionen som var paketerad av OBS Studio, den andra var paketerad av Fedora och fungerade inte.

Generell regel: använd bara flatpak från flathub och dubbelkolla att paketet verkligen är den version som tillverkaren rekommenderar.

Det är sådana här saker som gör mig riktigt förbannad.
Hur ska en nybörjare på linux ha en möjlighet att känna till de inre stridigheterna mellan olika paketeringsformat?
Nybörjaren provar första bästa lösning, konstaterar att det inte fungerar och återvänder till Windows bara för att linuxidioters upblåsta egon gör att förstavalet inte är korrekt paketerat och därför inte fungerar som det ska.