Permalänk
Medlem

Ultrawide innebär ny dator

Hej!

Jag sitter på ett stenålderssystem från 2020 med ett 2070 super och Ryzen 3600. Då jag nu för tiden behöver bred skärm i jobbet och samtidigt vill spela tänkte jag uppgradera mitt system. Varför då inte gå all in!?

-Jag har försökt sätta ihop lite alternativ på bygge men jag har inte roddat i hårdvarumarknaden sen senaste bygget 2020 och jag är således lite osäker.
-Jag vill inte sätta ihop min dator själv - utan önskar ex Inets tjänst till detta och är begränsad till deras utbud.
-Jag är sugen på att prova AMD:s nya serie GPU.
-Generellt gör jag inget arbete på datorn - det har jag separat setup för
- men jag vill kunna spela allt från mer krävande rpg/storybased (även kommande titlar som GTA 6) till även enklare indie-spel.
-Jag vill kunna ha utrymme att uppgradera systemet i framtiden utan att behöva byta ut allt.
-Gärna m-ATX
-Skärm som köps kommer vara 34". Antagligen Oled.
-Budget är ca 30 000.

https://www.inet.se/datorbygge/b1635638/testbygge-2025

Här är min föreslagna setup. Lite osäker på om jag kan köra Ram med 6000 Mhz? - Bör väl gå även om processorn inte är klockningsbar?

Kom gärna med alternativa builds om ni tycker jag skulle kunna hitta något ännu bättre - eller bättre kompatibilitet! - Mån om att jag inte ska behöva vänta för länge på att produkter ska komma in i lager.

Tack!

Permalänk
Medlem

För hög latens på RAM-modulerna, CL30 brukar vara rekommendationen.

Tror du klarar dig bra med en långsammare SSD, typ Fury Renegade. Dock är ju inte prisskillnaden enorm.

Lätt att få med 9800X3D i budgeten också. Vill du spara pengar kan du köra på 7600 och senare uppgradera till den sista X3D-processorn som släpps på AM5-plattformen. 7600 inkluderar även kylare så du sparar in där också.

Med Windows hamnar bygget runt 30 000 kr men du kan köpa en nyckel för några kronor annars.

https://www.inet.se/lista/1kf5X/rimsv

Permalänk
Medlem

Tack för detta! Jag hittade en bra mellanväg mellan ditt förslag och mitt ursprungliga som nu ser ok ut runt samma prispeng!

Visste att jag kunde få bra input här!