Turbulens i Fractal Design North?
Jag ska köpa ett nytt ATX-chassi och väljer mellan Torrent och North. Egentligen vill jag mest ha North, men har väldigt bra erfarenhet av chassin där man har fri tillgång till luft under grafikkortet (kommer köra det horisontellt) så jag överväger Torrent.
Kommer köra 14900K med Noctua D15 G2 + Asus 5080.
Men gällande North, har försökt att läsa så mycket feedback det går, men det verkar vara så många motsägelser vad som egentligen gäller. Har någon erfarenhet av följande?
- Om man använder 140mm i fronten uppstår det lätt turbulens pga av 120mm brackets. Jag har haft Meshify tidigare och exakt det problemet gjorde att jag sålde det chassit. Turbulens-ljud är något av det störigaste ljud jag vet
- Vissa säger att om de kör Noctuas nya 140mm G2 fläkt så uppstår inte turbulensen, varken i North eller North XL. Någon som kör?
- Kör jag på vanliga North kommer jag ändå köra 3x120mm och enligt den rekommendation Noctua har på sin hemsida för bästa kylning (6 x NF-A12x25 PWM - 3 front in, 1 bak ut, 1 toppen ut, 1 toppen in) Någon som erfarenhet av detta? Då kommer ju inte turbulens vara ett problem iaf, men lite osäker på hur ett 5080 hanterar ett sådant scenario. Noctua fokuserar ju bara på CPU i sitt test.
- Kör jag på North XL kommer jag köra på 3xNoctua NF-A14x25 G2 i fronten och 1 bak och eventuellt 1/2 i toppen om det verkligen behövs. Verkar också vara diskussion om att de i toppen inte påverkar alls när man kör 3x i fronten. Känns som North XL också ger grafikkortet lite mer utrymme att andas. Någon erfarenhet?
Sen en sista fråga, kör ni Mesh eller Fönster? Jag föredrar Mesh men på många testar jag läser verkar det faktiskt som fönster ger bättre jämnt airflow och resulterar i bättre resultat, till och med för grafikkortet.