Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Trots löftena – Radeon RX 9070-korten blir dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aldrig förstått FOMO. Vad exakt missar man om man inte köper nytt direkt? Jag kan ju fortfarande spela alla spel? Kanske inte med allt på högsta inställningar men skillnaden är ofta väldigt liten mellan high och ultra.

du missar att ha den största E-penisen XD

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aldrig förstått FOMO. Vad exakt missar man om man inte köper nytt direkt? Jag kan ju fortfarande spela alla spel? Kanske inte med allt på högsta inställningar men skillnaden är ofta väldigt liten mellan high och ultra.

I dessa fall, om det blir som 3080-lanseringen, så missar man en jäkligt bra deal om man missar att norpa ett kort till MSRP, det är väl det enda. Mitt 3080 för 7.9k har behandlat mig väl minst sagt! Likaså är jag säker på att mitt 7090 XT för 8k (3.8k mellanskillnad efter sålt 3080) kommer leverera lika mycket värde. Det handlar imho bara om mest bang for the buck, 0 FOMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

FSR4 är dock värt en del, så om man kan köpa de 2 korten till samma pris är ju 9070 XT en mycket bättre deal, åtminstone fram tills AMD eventuellt löser FSR4 till 7-serien.

Jämförelsen är att man kunnat ha 7900 XTX i 1.5 år till ungefär samma pris.

Så frågeställningen är, vad ger mest valuta för pengarna?
A. Köpa 7900 XTX i slutet av 2023 / början av 2024, med något högre prestanda och mer VRAM.
B. Köpa 9070 XT en bit in på 2025, för det har FSR4.

För att 9070 XT överhuvudtaget ska ha en chans i den uppställningen, så behöver det ha en praktisk livslängd som är >1.5 år längre än 7900 XTX. Huruvida FSR4 ger 9070 XT ett sådant framtida prestandaövertag på 16GB vram återstår att se.

De som valde 7900 XTX har redan haft 1.5 år av god prestanda och ett utmärkt andrahandsvärde på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

fast det är väl fortfarande "ord mot ord", vi har butikerna som har sagt en sak, och AMD som hävdar att det INTE var ett tidsbegränsat erbjudande.
Vem som lägger på extra på priset vet vi alltså inte än.
Eller det är kanske vederlagt att AMD är så dumma att ta det enorma PR-självmord det skulle innebära om det kom fram att de rätt och slätt ljugit om msrp?

https://videocardz.com/newz/retailer-confirms-radeon-rx-9070-...

Nej det är bekräftat, åtminstone tills amd sänker pcb priset och det slår igenom mot marknaden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://videocardz.com/newz/retailer-confirms-radeon-rx-9070-...

Nej det är bekräftat, åtminstone tills amd sänker pcb priset och det slår igenom mot marknaden

Fast det är ju precis det jag säger; retailers hävdar att det är begränsat, AMD hävdar att så inte är fallet, så vem är det som "ljuger"?
https://www.theverge.com/news/625502/amd-rx-9070-xt-launch-pr...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det är ju precis det jag säger; retailers hävdar att det är begränsat, AMD hävdar att så inte är fallet, så vem är det som "ljuger"?

Enligt artikeln du länkade så har AMD inte förnekat att det bara var ett begränsat antal kort som såldes till MSRP vid säljstarten, däremot säger de att det ska komma fler kort senare. Så uttalandena från återförsäljarna och AMD är inte ömsesidigt uteslutande, båda kan vara rätt.

Vad jag vet är det ingen återförsäljare som sagt att det inte kommer komma in fler MSRP-kort, bara att det var begränsat vid säljstarten och att de inte fått någon information om fler kort än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det där är ändå en påtaglig vinkling av vad artikeln säger (på gränsen till "lögn" i sig?)...

Detta avsnitt finner jag centralt i den frågan:

"We asked AMD:

Can you confirm or deny that the best prices on the best-priced cards are capped in this way?
Can you confirm or deny that only a fraction of the best-priced models of 9070 and 9070 XT will be sold at their announced MSRP?
Can you confirm or deny that AMD has okayed any board partners or retailers whatsoever to raise their prices beyond MSRP after selling through a certain quantity or certain number of shipments?

AMD would not confirm or deny. ..."

Dvs, AMD ville inte svara på de frågorna!

Sedan någon mer allmän utläggning om att de förväntar sig att det kommer finnas kort till MSRP även i framtiden.

Jag tolkar artikeln mer som att "AMD mer eller mindre bekräftar att det är ett begränsat parti som säljs till lanseringspris".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt artikeln du länkade så har AMD inte förnekat att det bara var ett begränsat antal kort som såldes till MSRP vid säljstarten, däremot säger de att det ska komma fler kort senare. Så uttalandena från återförsäljarna och AMD är inte ömsesidigt uteslutande, båda kan vara rätt.

Vad jag vet är det ingen återförsäljare som sagt att det inte kommer komma in fler MSRP-kort, bara att det var begränsat vid säljstarten och att de inte fått någon information om fler kort än så länge.

Så kan det absolut vara, men de personer jag svarade skrev vad jag bara kan tolka som att de menar att det är helt slut på kort med original-msrp, vilket är vad jag inte tycker är så klart som de hävdar.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sweisdapro:

Jag jobbade i många år med inköp av grafikkort.

Det nya påhittet som kom på senare år med ”lanseringspriser” funkar såhär:
Nvidia säljer antingen enbart GPU eller GPU och RAM eller till och med GPU, RAM och PCB till AIBs (korttillverkarna: asus gigabyte och msi osv)

Vid första leveranstillfället ger de 100 dollar rabatt till AIBs. Men krav om att de ska passa vidare denna rabatt till återförsäljarna, och krav på återförsäljarna att de ska passa vidare rabatten till kunderna.

De sätter sitt MSRP/rekommenderade baserat på att den här rabatten är aktiv.

Efter första leveransen tar de bort rabatten. Sen säger de ”nä vi har inte höjt priset, nä vi kan inte bestämma vad återförsäljarna tar betalt, vi kan inte ansvara för vad korttillverkarna tar betalt de kanske har dyr kylning på sina kort”.

AMD försökte va lite rimligare ett tag men har nu hakat på samma fula spel.

Det är 100% AMD och Nvidia som styr det här.

Visst: de ansvarar inte för mer extrema överpriser man ibland ser och de ansvarar inte för att ett kort med jättepåkostad kylare är lite dyrare etc.
Men de ansvarar 100% för att inget kort går att sälja till MSRP.

Marginalerna är så pass små i alla led att ofta utgör den här rabatten till och med mer än vad vinsten på produkten är. Tex: kortets MSRP är 600 dollar.
Inköpspriset på kortet är 630 dollar. Sen får återförsäljaren rabatt 100 dollar så att de i slutändan har en vinstmarginal på 70 dollar.

När rabatten försvinner efter första leveransen förlorar de istället 30 dollar. (I själva verket mycket mer eftersom drift och hanteringskostnader tillkommer)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det där är ändå en påtaglig vinkling av vad artikeln säger (på gränsen till "lögn" i sig?)...

Detta avsnitt finner jag centralt i den frågan:

"We asked AMD:

Can you confirm or deny that the best prices on the best-priced cards are capped in this way?
Can you confirm or deny that only a fraction of the best-priced models of 9070 and 9070 XT will be sold at their announced MSRP?
Can you confirm or deny that AMD has okayed any board partners or retailers whatsoever to raise their prices beyond MSRP after selling through a certain quantity or certain number of shipments?

AMD would not confirm or deny. ..."

Dvs, AMD ville inte svara på de frågorna!

Sedan någon mer allmän utläggning om att de förväntar sig att det kommer finnas kort till MSRP även i framtiden.

Jag tolkar artikeln mer som att "AMD mer eller mindre bekräftar att det är ett begränsat parti som säljs till lanseringspris".

Fast deras citat (som ligget till grund för vad The Verge hävdar) är ju:
"It is inaccurate that $549 / $599 MSRP is launch-only pricing. We expect cards to be available from multiple vendors at $549 / $599 (excluding region specific tariffs and / or taxes) based on the work we have done with our AIB partners, and more are coming. At the same time, the AIBs have different premium configurations at higher price points and those will also continue."

Det är svart på vitt att det inte _BARA_ var första batchen som kommer att säljas till MSRP (vilket jag tycker att vissa vill få det att låta som är bekräftat).
Sen är det upp till bevis, kan AMD se till att detta faktiskt levs upp till inom en eller två månader så är det super, dröjer det mer så är det absolut ett misslyckande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag jobbade i många år med inköp av grafikkort.

Det nya påhittet som kom på senare år med ”lanseringspriser” funkar såhär:
Nvidia säljer antingen enbart GPU eller GPU och RAM eller till och med GPU, RAM och PCB till AIBs (korttillverkarna: asus gigabyte och msi osv)

Vid första leveranstillfället ger de 100 dollar rabatt till AIBs. Men krav om att de ska passa vidare denna rabatt till återförsäljarna, och krav på återförsäljarna att de ska passa vidare rabatten till kunderna.

De sätter sitt MSRP/rekommenderade baserat på att den här rabatten är aktiv.

Efter första leveransen tar de bort rabatten. Sen säger de ”nä vi har inte höjt priset, nä vi kan inte bestämma vad återförsäljarna tar betalt, vi kan inte ansvara för vad korttillverkarna tar betalt de kanske har dyr kylning på sina kort”.

AMD försökte va lite rimligare ett tag men har nu hakat på samma fula spel.

Det är 100% AMD och Nvidia som styr det här.

Visst: de ansvarar inte för mer extrema överpriser man ibland ser och de ansvarar inte för att ett kort med jättepåkostad kylare är lite dyrare etc.
Men de ansvarar 100% för att inget kort går att sälja till MSRP.

Marginalerna är så pass små i alla led att ofta utgör den här rabatten till och med mer än vad vinsten på produkten är. Tex: kortets MSRP är 600 dollar.
Inköpspriset på kortet är 630 dollar. Sen får återförsäljaren rabatt 100 dollar så att de i slutändan har en vinstmarginal på 70 dollar.

När rabatten försvinner efter första leveransen förlorar de istället 30 dollar. (I själva verket mycket mer eftersom drift och hanteringskostnader tillkommer)

Vilket står i direkt kontrast med citatet AMD gav The Verge, för i så fall skulle de inte kunna hävda att de väntar sig att kort ska fortsätta att säljas till MSRP, vilket de har sagt i inga otydliga termer.

EDIT: om man ska försöka "skriva om" AMDs citat, så säger de: "Det var inte ett lanseringspris, vi väntar oss att kort kommer att säljas till MSRP, och det kommer också finnas dyrare modeller"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast deras citat (som ligget till grund för vad The Verge hävdar) är ju:
"It is inaccurate that $549 / $599 MSRP is launch-only pricing. We expect cards to be available from multiple vendors at $549 / $599 (excluding region specific tariffs and / or taxes) based on the work we have done with our AIB partners, and more are coming. At the same time, the AIBs have different premium configurations at higher price points and those will also continue."

Det är svart på vitt att det inte _BARA_ var första batchen som kommer att säljas till MSRP (vilket jag tycker att vissa vill få det att låta som är bekräftat).
Sen är det upp till bevis, kan AMD se till att detta faktiskt levs upp till inom en eller två månader så är det super, dröjer det mer så är det absolut ett misslyckande

Nej, de valde att inte kommentera om det bara var första batchen av de kort som såldes till MSRP som kommer säljas till MSRP (jag förmodar att det betyder "ja, det är så det är").

Sedan då detta, som jag sammanfattade som "Sedan någon mer allmän utläggning om att de förväntar sig att det kommer finnas kort till MSRP även i framtiden.".
Och detta misstänker jag snarare betyder att "ja, det kommer några riktiga budgetmodeller senare".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, de valde att inte kommentera om det bara var första batchen av de kort som såldes till MSRP som kommer säljas till MSRP (jag förmodar att det betyder "ja, det är så det är").

Sedan då detta, som jag sammanfattade som "Sedan någon mer allmän utläggning om att de förväntar sig att det kommer finnas kort till MSRP även i framtiden.".
Och detta misstänker jag snarare betyder att "ja, det kommer några riktiga budgetmodeller senare".

Nej, de skippade deras "confirm or deny", men i sitt uttalande säger de att det inte stämmer.
det är verkligen första meningen i kommentaren "It is inaccurate that $549 / $599 MSRP is launch-only pricing", där säger AMD emot retailers som hävdar att korten inte kommer komma till MSRP igen.
Jag tänker inte gå ed på att det är sant, men att hävda att de inte sagt det är bara bristande läsförståelse.

Något att tänka på, om det först kom en batch till MSRP, andra batchen var av någon anledning dyrare, och sen indikeras det att det kommer komma fler batcher till MSRP; vad tjänar det en retailer att berätta om det är fler kort till MSRP på väg? De vill väl först och främst sälja de kort de har i lager?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, de skippade deras "confirm or deny", men i sitt uttalande säger de att det inte stämmer.
det är verkligen första meningen i kommentaren "It is inaccurate that $549 / $599 MSRP is launch-only pricing", där säger AMD emot retailers som hävdar att korten inte kommer komma till MSRP igen.
Jag tänker inte gå ed på att det är sant, men att hävda att de inte sagt det är bara bristande läsförståelse.

Något att tänka på, om det först kom en batch till MSRP, andra batchen var av någon anledning dyrare, och sen indikeras det att det kommer komma fler batcher till MSRP; vad tjänar det en retailer att berätta om det är fler kort till MSRP på väg? De vill väl först och främst sälja de kort de har i lager?

Apropå läsförståelse så är det ju dock två olika frågor som blandas ihop:

1. Är bara är första batchen av dessa kort som kommer säljas till MSRP?

2. Kommer det finnas några kort till MSRP någonsin igen?

Där min tolkning iaf är att ickesvaret gäller 1, och det faktiska svaret gäller 2.

Korten som 1 respektive 2 handlar om kan ju mycket väl vara helt olika modeller. Min misstanke är att 2 gäller riktiga budgetmodeller som ännu inte finns på marknaden.

Men mitt förtroende för att Herr Azor svarar rakt och sakligt är också mycket lågt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

7759kr 5070 index 125 fps/kr= 64.1

8490 kr 9070 OC index 135 fps/kr= 62.88

Skulle säga det är väldigt jämnt för prestandan i 1440p

10 790 9070xt red devil index 153 index 70kr/fps

Hittar ingen review på skillnaden mellan red devil och reaper men gissar runt 64kr/fps mellan reaper och nuvarande lägsta pris 9190kr

Surt med 12 GB VRAM på ett kort för närmare 8 000 kr dock.

Permalänk
Medlem

AMD hade världens läge att gödsla marknaden med GPUer till rimliga priser och fått en större andel av marknaden. Det är dock inte deras mål. De vill som alla andra företag bara tjäna så mycket pengar som möjligt. Nu tror jag de tar chansen att testa hur mycket de kan mjölka marknaden eftersom Nvidia sumpat sina lanseringar. Datorspelare har tidigare bevisat att de betalar nästan vad som helst för en hyfsad GPU. Köper folk till de höga priserna drar AMD en vinstlott och alla priser ökar. En produkt är värd vad någon är villig att betala för den. Allt annat är oviktigt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sweisdapro:

Vilket står i direkt kontrast med citatet AMD gav The Verge, för i så fall skulle de inte kunna hävda att de väntar sig att kort ska fortsätta att säljas till MSRP, vilket de har sagt i inga otydliga termer.

EDIT: om man ska försöka "skriva om" AMDs citat, så säger de: "Det var inte ett lanseringspris, vi väntar oss att kort kommer att säljas till MSRP, och det kommer också finnas dyrare modeller"

Ja precis och Nvidia har också ljugit när de blivit tillfrågade om exakt samma sak.

Så det finns ett par faktorer:

I teorin kan förstås AMD och Nvidia påstå att det går att köpa kort till MSRP: om bara återförsäljare och AIBs går med på att inte tjäna pengar eller till och med förlora pengar på att sälja dem. (Det här har jag sett båda AMD och Nvidia göra sig skyldiga till)

De kan också slingra sig genom att säga att priset inte var ett lanseringspris. Vi sålde korten för 550 dollar då och vi säljer dem för 550 dollar nu.
Och så låtsas de som om den rabatten de gav på första batchen om 100 dollar per kort inte är en faktor. (Det här har jag sett Nvidia göra sig skyldiga till)

I vissa fall har de också gjort som så att de tillgängliggjort extremt små, men kontinuerliga, volymer av kort till MSRP. Ibland genom en enda återförsäljare på en enda modell i ett land. På så vis kan de på pappret påstå ”Nädå kolla här det finns visst kort till MSRP”. Men det känns mer som att några få kunder har chansen att vinna på lotto än vad det är att det finns kort ”tillgängliga” i någon slags normal definition. (Det här har jag sett AMD göra sig skyldiga till)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Behövs konkurrens på fab-sidan också

Tittar man på trenden för legacy-kretsar så bådar det gott för mer konkurrens i framtiden.

Trendforce: [News] China’s Low-Cost SiC and Mature Chips Ignite Global Semiconductor Price War

Citat:

According to a report from ijiwei, citing Nikkei, China is rapidly expanding its production capacity in the mature semiconductor and niche substrate sectors, pushing prices to unprecedented lows and exerting significant pressure on the global chip industry.

The report, quoting a sales director at a German semiconductor equipment manufacturer, notes that two years ago, Wolfspeed’s mainstream 6-inch silicon carbide (SiC) wafers were priced at USD 1,500 per piece. However, Chinese suppliers are now offering them for as low as USD 500 per wafer, or even less.

Chinese suppliers are rapidly expanding their share of the global market. As noted by the report, this accelerated growth is driven by China’s intensified efforts to fortify its domestic supply chain, particularly in SiC and other compound semiconductors, as well as widely used mature-node chips.

Notably, China has been expanding its SiC wafer production, largely due to the availability of production equipment that mostly falls outside U.S. export controls, along with state-backed subsidies, the report indicates.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det är så marknaden fungerar? Är ganska officiellt eftersom man lär sig det i skolan.

Är bara ute efter källkritik, inte antagande eller "det är ju så det fungerar"

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Verkar vara en vanlig strategi hos amd att sälja några enstaka kort för lågt pris för att få bra recensioner inte 1sta gången de gör detta bojkott så klart

Minns strategin första gången med RTX 3080 som alla ville köpa för MSRP strax under 8000kr. Var några som fick det levererat och sedan var det en del som köade i ett år för att fortfaranda få behålla MSRP på sin beställning. Minns när Elgiganten började makulera ordrar efter något år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Njaaa, skulle säga att AMD brukar prissätta sina kort lite för högt, få dåliga recensioner, korten säljer dåligt och sedan 3 månader senare sänker de priset... Men de dåliga recensionerna ligger kvar och korten säljer inte så bra som de borde.

Skulle säga att det Nvidia som mest har använt sig av strategin du beskriver. Även om nu AMD verkar ha tagit efter i detta fallet.

Till AMDs fördel så verkare de ju skeppa hyfsat stora mängder kort nu iaf.

Till AMDs nackdel så är de ju så out of touch att de inte dagar innan de ska lansera sin kort vet hur de bör prissätta dem...

dom har gjort samma förut så är inte 1sta gången de sålt några enstaka kort billigt! sen att de inte säljer är ju en annan sak. Nvidia har för höga priser & jag har ej sett att de sålt några enstaka kort billigt som strategi vilket amd gjort . som sagt bojkott blir ett intel istället

Visa signatur

Arne Berg