Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Passiv ventilation på serverrum?

Permalänk
Hedersmedlem

Passiv ventilation på serverrum?

Hej,

Jag har ett rum på cirka 4 kvm där jag har lite verktyg, kläder och ett serverrack (42U). Jag har effektoptimerat det så mycket jag kan (drar cirka 350W 24/7) men temperaturen i utrymmet ligger ändå på cirka 30-31.5 grader med stängd dörr och cirka 25-26 grader med öppen dörr.

Funderat ett tag på någon form av kylningslösning. Det jag funderat på är en lösning där jag tar upp två hål, ett längst ner i ena delen av rummet och sedan högst upp i andra sidan så att man bildar en sorts passiv kylning där kall luft dras in vid det lägre hålet och sedan värms upp och åker ut genom det högre hålet. Tänkte köpa någon form av snygga ventilationsgaller samt typ 100 MM rör att ha i väggen.

Är det någon som gjort en liknande lösning och kan berätta vilka resultat ni fått? Låter det som en vettig lösning?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

Det bör fungera iaf teoretiskt.

Borde väl iaf bli någon form av självcirkulation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gjort liknande fast lade en 120 Noctua fläkt framför hålet. Blev stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Bor du i hus eller lägenhet?
Självdragsprincipen fungerar nog utan problem. Det blir ju bättre med en fläkt.

Men ska du borra ut genom ytterväggen eller bara genom en innervägg mellan två rum?

Du kanske inte vill ha extra varm i sovrummet på sommaren lixom. Samtidigt vill du ju inte pumpa ut varmluft ur huset på vintern. Så det beror lite på omständigheterna skulle jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Bor du i hus eller lägenhet?
Självdragsprincipen fungerar nog utan problem. Det blir ju bättre med en fläkt.

Men ska du borra ut genom ytterväggen eller bara genom en innervägg mellan två rum?

Du kanske inte vill ha extra varm i sovrummet på sommaren lixom. Samtidigt vill du ju inte pumpa ut varmluft ur huset på vintern. Så det beror lite på omständigheterna skulle jag säga.

Det blir inneväggar, rummet är "mitt" i huset så att säga. Jag har ett befintligt FTX-system (huset byggt 2020) men det verkar inte kunna hjälpa med all värme.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Jag har lite samma idé till mitt "serverrum" som är ett litet förråd i källaren i anslutning till en verkstad vi har där. Vill kunna stänga dörren till det förrådet men ändå få ut värmen i verkstan som inte har nån egen uppvärmning. Men jag tänker jag ska köra fläktar för att trycka över luften mellan rummen. Ta upp hål vid vid taket i serverrummet och sätta fläktar där, och ett utsläpp nere vid golvet i verkstan.

Men jag har "bara" ca 150W effekt att hantera

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har lite samma idé till mitt "serverrum" som är ett litet förråd i källaren i anslutning till en verkstad vi har där. Vill kunna stänga dörren till det förrådet men ändå få ut värmen i verkstan som inte har nån egen uppvärmning. Men jag tänker jag ska köra fläktar för att trycka över luften mellan rummen. Ta upp hål vid vid taket i serverrummet och sätta fläktar där, och ett utsläpp nere vid golvet i verkstan.

Men jag har "bara" ca 150W effekt att hantera

Sätt fläktarna på en termostat så de stannar vid ~20°c i serverrummet.

Värma väverkstan något nämnvärt kommer nog inte hända ändå inte med 150w när det är under 20°c ute. 511 BTU är inte mycket att hänga i granen.

Ett halvdåligt 4kvm rum med 2m i tak kräver ~3000 BTU för att kunna värmas upp vid kallgrader.
Men hänger ju lite på hur pass bra isolerat lite också men 150w är inte äns nära.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sätt fläktarna på en termostat så de stannar vid ~20°c i serverrummet.

Värma väverkstan något nämnvärt kommer nog inte hända ändå inte med 150w när det är under 20°c ute. 511 BTU är inte mycket att hänga i granen.

Ett halvdåligt 4kvm rum med 2m i tak kräver ~3000 BTU för att kunna värmas upp vid kallgrader.
Men hänger ju lite på hur pass bra isolerat lite också men 150w är inte äns nära.

Då rummen runtomkring är uppvärmda så är det egentligen inga större problem med värmen, det blir aldrig jättekallt där inne, bara nån grad eller två kallare än resten av källarn. Det är väl mest bara för att. Kanske inte är några större problem att bara stänga dörren till förrådet heller

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Då rummen runtomkring är uppvärmda så är det egentligen inga större problem med värmen, det blir aldrig jättekallt där inne, bara nån grad eller två kallare än resten av källarn. Det är väl mest bara för att. Kanske inte är några större problem att bara stänga dörren till förrådet heller

Troligen skulle det inte göra någon större skillnad nej.

Visa signatur