Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Helt orimligt problem.. [Ingen signal på vare sig ny eller gammal skärm, men på tv och på jobbet funkar det] (PROBLEM SOLVED!)

Permalänk
Medlem

Helt orimligt problem.. [Ingen signal på vare sig ny eller gammal skärm, men på tv och på jobbet funkar det] (PROBLEM SOLVED!)

Låt oss se om någon har någon lösning på detta extremt konstiga problem..

Har pga dålig gammal stationär dator byggt ny och kört på min laptop uppkopplad till en äldre gamingskärm (AOC AG271QG).
Har den senaste veckan haft problem med att skärmen blir svart mitt i gamet i några sekunder, för att sedan gör detta igen ca 30 sek efteråt.

Har nu fått hem min nybyggda dator från Inet, jag har enbart kopplat in ett 9070XT. (Asus Prime OC 9070XT)
Testar och kopplar in allt.
"No signal" på skärmen.. Detta både via DP och HDMI.
Efter två dagars felsökning där datorn funkar kanon både på jobbets skärm, och på tvn hemma, samt att jag köpt nya kablar, så drar jag slutsatsen att den gamla skärmen spelat upp sin sista pixel.

Drar och köper en ny skärm (ASUS TUF Gaming VG27AQ3A). Dvs ett annat märke då jag läst att AOC haft problem med just "No signal".
Kommer hem, och testar att koppla upp den nya skärmen innan jag skruvar fast den på det infällbara skrivbordet jag har den gamla skärmen uppskruvad på. SUCCE! Det funkar. Toppen.

Kopplar ur kablar, skruvar bort skrivbordet från väggen, drar nya kablar snyggt, sätter ihop allt.
Skall sätta mig för att gamea...

"NO SIGNAL!!!!"
Både på DP och HDMI!
Vad i hela världen är det som händer?!

Sitter nu och försöker felsöka EXAKT det problem jag hade innan jag köpte den nya skärmen, PÅ DEN NYA SKÄRMEN!

Jag har INTE hunnit dra ner några drivrutiner på moderkortet (ASRock B850I Lightning WiFi) utan har enbart installerat Win 11, samt grafikkortsdrivrutinerna på jobbet. Samt en Windows update. Mer hann jag tyvärr inte ordna.

Gamla skärmen:
AOC AG271QG.

Nya skärmen:
ASUS TUF Gaming VG27AQ3A

Grafikkort:
Asus Prime OC 9070XT

Moderkort:
ASRock B850I Lightning WiFi
https://www.inet.se/produkt/1904475/asrock-b850i-lightning-wi...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Exakt så.

Permalänk
Hedersmedlem

Är den gamla skärmen nedplockad nu? Funkar den nu (lös, som den nya funkade)?

Det enda som är gemensamt verkar ju vara fästet / platsen för skärmen, så jag tänkte om det går att utesluta något där, även om jag förstås håller med om att det känns orimligt

Samma sladdar som används oavsett var skärmen var, eller kan det vara struliga sladdar helt enkelt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Thomas:

Är den gamla skärmen nedplockad nu? Funkar den nu (lös, som den nya funkade)?

Det enda som är gemensamt verkar ju vara fästet / platsen för skärmen, så jag tänkte om det går att utesluta något där, även om jag förstås håller med om att det känns orimligt

Samma sladdar som används oavsett var skärmen var, eller kan det vara struliga sladdar helt enkelt?

Den gamla är nerplockad, har inte testat den sedan jag kopplade ur den.
Tänkte dra med den till jobbet men nu på rak arm så bör den ju funka om det är samma strul med den nya skärmen..
Fästet är inget speciellt. Skärmarna har suttit/sitter på en tunn träskiva så ingenting konstigt där. Fast med det bakre VESA-fästet på skärmarna.

Ja den gamla skärmen använde gamla kablar den nya skärmen, nya kablar.
Har läst att AOC skärmar kan ha fördröjningar vid uppstart med ingångar. Dock så är ju nya skärmen en ASUS.
Skärmen känner av att någonting är inkopplat, då man kan välja t.ex "HDMI" eller "DP" när båda är inkopplade till GPU. Dock så står det "No signal".

Däremot så hände en konstig grej igår.
Startade om datorn, drog ut alla kablar förutom DP. Då gick det igång som det skulle.
Laddade Win11 etc.
Stängde ner, kopplar in mus, tangentbord, internet etc. Ingenting funkar..

Drar ut allt igen förutom DP. Testar igen, funkar INTE.

Blir galen på såna här knasiga felsökningar..

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Yorgo_:

Nu har jag bara skummat tråden så kanske redan uteslutet, men kan det vara DP kabel/kablar som har 'felet' med en pin (Minns inte exakt vad det var, tror en pin som är jordad när den inte ska vara det) som orsakar det?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av holo:

Nu har jag bara skummat tråden så kanske redan uteslutet, men kan det vara DP kabel/kablar som har 'felet' med en pin (Minns inte exakt vad det var, tror en pin som är jordad när den inte ska vara det) som orsakar det?

Blir ju samma fel med HDMI-kabeln ju?
Läste också den nålade tråden om DP-kabeln men får ju samma strul utan den.

Du tänkte på denna?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem

Blir ju samma fel med HDMI-kabeln ju?
Läste också den nålade tråden om DP-kabeln men får ju samma strul utan den.

Du tänkte på denna?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Ja precis. då är det uteslutet iaf, missade att det var testat med bara HDMI.
Skitskumt fel och jävla dretgöra att felsöka såna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är dator och skärm kopplade till samma vägguttag? Om inte så kan det kanske vara något skillnad i jordpotential som ställer till det.

Testa i så fall att koppla till samma vägguttag, har du ett grenuttag inkopplat så testa med ett annat grenuttag också.

Permalänk
Citat:Skrivet av Myllerman:

Haha sjukaste jag hört

Citera flera Citera
Permalänk

Däremot så hände en konstig grej igår.
Startade om datorn, drog ut alla kablar förutom DP. Då gick det igång som det skulle.
Laddade Win11 etc.
Stängde ner, kopplar in mus, tangentbord, internet etc. Ingenting funkar..

Blir galen på såna här knasiga felsökningar..

Har du kollat om den upptäcker no signal på rätt källa? har du prövat byta källa när den visar no signal?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Myllerman:

Haha nej!

Citat:Skrivet av teejee:

Är dator och skärm kopplade till samma vägguttag? Om inte så kan det kanske vara något skillnad i jordpotential som ställer till det.

Testa i så fall att koppla till samma vägguttag, har du ett grenuttag inkopplat så testa med ett annat grenuttag också.

Testat detta. Både kört i samma och olika, problemet kvarstår.
Även testat nya grenuttag samt köra dator och skärm direkt i vägguttag. Både samma och olika.

Citat:Skrivet av Knumskull:

Har du kollat om den upptäcker no signal på rätt källa? har du prövat byta källa när den visar no signal?

Japp, självklart. Funkar inte.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Efter ca 50 omstarter kom jag tillslut in på BIOS och kunde uppdatera detta felfritt, ALLT ser bra ut i BIOS. Alla inställningar och alla PCI-E inställningar ser bra ut.

Men nu till det sjuka.
Installationen avslutas komplett och datorn startar om.
Har dock nu INGEN bild alls. Inte ens "No signal" dyker upp på skärmen.
Skärmen lyser bara gult (vitt när signal finns eller när No signal-texten kommer upp)

Tänkt chatta med Inet nu om att eventuellt lämna in datorn för felsökning.

Edit: Datorn åker in på felsökning hos Inet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag slänger till med en gissning på grafikkort, har du kvar datorn och har CPU'n integrerad grafik?

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Efter ca 50 omstarter kom jag tillslut in på BIOS och kunde uppdatera detta felfritt, ALLT ser bra ut i BIOS. Alla inställningar och alla PCI-E inställningar ser bra ut.

Men nu till det sjuka.
Installationen avslutas komplett och datorn startar om.
Har dock nu INGEN bild alls. Inte ens "No signal" dyker upp på skärmen.
Skärmen lyser bara gult (vitt när signal finns eller när No signal-texten kommer upp)

Tänkt chatta med Inet nu om att eventuellt lämna in datorn för felsökning.

Edit: Datorn åker in på felsökning hos Inet.

Min skärm visar ibland ingen bild. Backlighten går igång och man ser hur skärmen blir "grå" men ibland får jag inte ens "No signal" och det går inte att gå in i skärmens menyer. Omstarter hjälper inte. Efter 30-60 minuter med sladden urdragen så fungerar den igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av tcntad:

Jag slänger till med en gissning på grafikkort, har du kvar datorn och har CPU'n integrerad grafik?

Fast samma problem uppstår vid start utan GPU inkopplat.
Datorn är inlämnad.

Citat:Skrivet av nu1mlock:

Min skärm visar ibland ingen bild. Backlighten går igång och man ser hur skärmen blir "grå" men ibland får jag inte ens "No signal" och det går inte att gå in i skärmens menyer. Omstarter hjälper inte. Efter 30-60 minuter med sladden urdragen så fungerar den igen.

Mitt tangentbord med rgb går inte ens igång. Så redan vid start tar någonting stopp.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Inet har felsökt och hittat samt åtgärdat problemet.
PCI-E gen var inställt på auto i BIOS och hoppade mellan gen 1-5 varje gång datorn bootade, och då PCI-E risern bara är PCI-E gen 3 och GPU gen 5 så försökte datorn för det mesta boota i Gen 5.

Nu funkar allt klockrent och man har lärt sig någonting nytt.

Citera flera Citera