Helt orimligt problem.. [Ingen signal på vare sig ny eller gammal skärm, men på tv och på jobbet funkar det] (PROBLEM SOLVED!)
Låt oss se om någon har någon lösning på detta extremt konstiga problem..
Har pga dålig gammal stationär dator byggt ny och kört på min laptop uppkopplad till en äldre gamingskärm (AOC AG271QG).
Har den senaste veckan haft problem med att skärmen blir svart mitt i gamet i några sekunder, för att sedan gör detta igen ca 30 sek efteråt.
Har nu fått hem min nybyggda dator från Inet, jag har enbart kopplat in ett 9070XT. (Asus Prime OC 9070XT)
Testar och kopplar in allt.
"No signal" på skärmen.. Detta både via DP och HDMI.
Efter två dagars felsökning där datorn funkar kanon både på jobbets skärm, och på tvn hemma, samt att jag köpt nya kablar, så drar jag slutsatsen att den gamla skärmen spelat upp sin sista pixel.
Drar och köper en ny skärm (ASUS TUF Gaming VG27AQ3A). Dvs ett annat märke då jag läst att AOC haft problem med just "No signal".
Kommer hem, och testar att koppla upp den nya skärmen innan jag skruvar fast den på det infällbara skrivbordet jag har den gamla skärmen uppskruvad på. SUCCE! Det funkar. Toppen.
Kopplar ur kablar, skruvar bort skrivbordet från väggen, drar nya kablar snyggt, sätter ihop allt.
Skall sätta mig för att gamea...
"NO SIGNAL!!!!"
Både på DP och HDMI!
Vad i hela världen är det som händer?!
Sitter nu och försöker felsöka EXAKT det problem jag hade innan jag köpte den nya skärmen, PÅ DEN NYA SKÄRMEN!
Jag har INTE hunnit dra ner några drivrutiner på moderkortet (ASRock B850I Lightning WiFi) utan har enbart installerat Win 11, samt grafikkortsdrivrutinerna på jobbet. Samt en Windows update. Mer hann jag tyvärr inte ordna.
Gamla skärmen:
AOC AG271QG.
Nya skärmen:
ASUS TUF Gaming VG27AQ3A
Grafikkort:
Asus Prime OC 9070XT
Moderkort:
ASRock B850I Lightning WiFi
https://www.inet.se/produkt/1904475/asrock-b850i-lightning-wi...