Microsoft släpper roadmap för nya Windows-funktioner

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper roadmap för nya Windows-funktioner

Nu blir det lättare att hålla koll på kommande funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som fått länken att fungera? Ser inget i varken Waterfox eller Safari här.

I övrigt så hade jag önskat att Microsoft fokuserat på buggfixar och optimeringar framför nya funktioner.

Edit:
Sidan fungerar efter att jag stängt av Privacy Badger

Permalänk
Medlem

Nej, den funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Någon som fått länken att fungera? Ser inget i varken Waterfox eller Safari här.

I övrigt så hade jag önskat att Microsoft fokuserat på buggfixar och optimeringar framför nya funktioner.

Nej. Länken leder inte till en sida som visan någon information om just detta. (Firefox)

Håller med 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skrivet av Xophile:

Nej, den funkar inte.

Fungerar för mig i Vivaldi men inte Firefox

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Jag ser nått men inte det jag förväntade mig, MS har dålig serverkapacitet, de kanske använder nån molntjänst som är för klen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

Edit:

Skrivet av Xophile:

Nej, den funkar inte.

Skrivet av SCORPIUS:

Nej. Länken leder inte till en sida som visan någon information om just detta. (Firefox)

Håller med 👍

Skrivet av immutable:

Fungerar för mig i Vivaldi men inte Firefox

Skrivet av mrqaffe:

Jag ser nått men inte det jag förväntade mig, MS har dålig serverkapacitet, de kanske använder nån molntjänst som är för klen
https://i.imgur.com/xL719xo.png

Nemas problemas i Chrome, även med uBOL (strict) och blockerade kakor

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag ser sidan utan problem i Firefox.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack och lov kommer det mesta bara till Copilot+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med dig till 100%, men tyvärr är det inte det som vinstdrivande företag som vill vara i framkant gör. (Läs AI). Så vi kommer nog aldrig se att optimeringar prioriteras. Men samtidigt så får optimeringar och buggfixar väldigt lite plats i media, så det kan vara så att de jobbar mer än vi tror (inte tillräckligt?) fast det aldrig får uppmärksamhet. Nya funktioner och buggar är det som Media skriver om.

Bra med en roadmap, men just sidan känns rätt tunn men den kanske fylls på efterhand.

Några saker iallafall som en annan kanske har nytta av: Removal of the Location History Feature, Improving CPU calculation, Expressive input icon improvement.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Är sällan nya funktioner är något önskvärt. Bortsett från snipping tool (och win+shift+s som kortkommando) så kan jag inte komma på något nytt som kommit som varit bra.
Däremot lite this and that som är försämringar, typ reklam i utforskaren, reklam i startmenyn, reklam i systemtray, reklamnotiser som poppar upp vid systemtray, ai i notepad som de vill ta betalt för, går inte (som standard) skapa lokalt konto och även om du kringgår det så hettsar de om att connecta ens lokala konto mot microsoft, och i stort sett alla deras produkter genomsyras av att anslutas till microsoft så de kan läsa allt du gör och sälja data om dig.
Kan inte Gaben skynda på lite med SteamOS så man kan kasta windows på skrothögen snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Edit:

Skrivet av Xophile:

Nej, den funkar inte.

Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/xL719xo.png

Exakt, det där är rätt standard för www.microsoft.com sedan en bra tid nu. Någonting är uppenbart trasigt, men uppenbarligen ingen som brytt sig om att fixa än så länge.

Det är rätt vanligt att man antingen får en "halv sida", typ navigeringen i toppen av sidan levereras och sedan bara ett vitt hav, eller att man får den där "We are currently experiencing high demand. Please wait and try again later." (extra sannolikt det senare om man laddar om), eller "An error (502 Bad Gateway) has occurred in response to this request.".

Har ingen känsla av att det spelar roll vilken webbläsare man använder, däremot verkar det kunna spela roll vilket nät man kommer från. Kanske något trasigt med cdn-lösningen eller något, vad vet jag.

Andra Microsoft-sajter som t.ex. learn.microsoft.com (som har en massa dokumentation) dras inte med samma problem, så det är alltid något att viktigare sajter fungerar (än så länge).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det mesta i roadmappen verkar vara knytet till rent skräp som recall, och ai som kommer göra sökningar i windows ännu värre än det någonsin varit.