Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem

Köpråd 98"- 100" Tv Hisense ?

Hej,

Har länge suttit och kikat på ny TV. Hade tidigare en Sony 85" XH9096 vilket var en fantastisk TV förutom problemet att kunna köra den i 4k 120hz utan att text blev suddig/blurrig. Detta var som mest påtagligt med PC inkopplad medan Xbox fungerade bättre. Ett problem Sony aldrig hittade någon lösning på.

Men nu är det dags för en ny TV. 😊
Har kikat väldig mycket på TCL 98" C655/T8B. Känns hopplöst att hitta rätt bland alla TCL modeller😅 Vad jag har förstått så är dessa "instegsmodeller" viket brukar finnas på "REA" för 19.990:- utan FALD?

*Har en 48" C2 Oled som datorskärm så har ju blivit väldigt bortskämd med att svart ska vara svart😅

Min budget är ca 30.000:- och minst 98". Suttit å letat lite kandidater & då dök denna tv upp ?
https://www.proshop.se/TV/Hisense-100-TV-100E77NQ-PRO-TV-LED-4K/3283991
https://www.displayspecifications.com/en/model/19b73a35

Ser ut att kunna vara ett bättre alternativ än TCL då denna har en FALD på 256 zoner ?
Enda nackdelen jag kan se är skulle vara avsaknaden av Android system.

Eller har ni TV fantaster något bättre tips på 98-100" TV ? 😊
Krav: 144hz / FALD

Visa signatur

|| Aorus B650 Elite AX ICE || Ryzen 7800X3D || RTX 4090 Arous Master || DDR5 64GB 6000Mhz || MSI MAG 1000W || 1TB Kingston KC2500 M.2 || 48" LG C2 Oled ||

Permalänk
Bildexpert 📺

100E7NQ Pro är definitivt en bättre modell mot C655/T8B eftersom TCL:erna saknar FALD som du lagt märke till. Du behöver kliva upp till C805-modellen för 98 tums TCL med FALD. Utan FALD kommer det vara en tydlig försämring mot den Sony du har.

OLED-svart eller OLED-kontrast kommer det knappast bli men ungefär så långt du kommer på din budget. E7NQ Pro kommer vara bättre än Sonyn på vissa punkter som vinklarna och reflexfiltret, samt då 4K/144 Hz-kapaciteten. Riskerar upplevas sämre i fråga om visuellt blekare och klenare kontrast i HDR, särskilt mörka scener, mot vad du är van med från Sonyn och C2:n.

Permalänk
Medlem

köp till en google tv streamer om du vill köra android. borde inte vara en dealbreaker.

in Laxpudding we trust

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

100E7NQ Pro är definitivt en bättre modell mot C655/T8B eftersom TCL:erna saknar FALD som du lagt märke till. Du behöver kliva upp till C805-modellen för 98 tums TCL med FALD. Utan FALD kommer det vara en tydlig försämring mot den Sony du har.

OLED-svart eller OLED-kontrast kommer det knappast bli men ungefär så långt du kommer på din budget. E7NQ Pro kommer vara bättre än Sonyn på vissa punkter som vinklarna och reflexfiltret, samt då 4K/144 Hz-kapaciteten. Riskerar upplevas sämre i fråga om visuellt blekare och klenare kontrast i HDR, särskilt mörka scener, mot vad du är van med från Sonyn och C2:n.

Stort tack för svar🙏
Det blev faktiskt köp knappen på 100" E7NQ Pro ifrån Compu-mail.se för 24.882:- inkl. frakt.
Känns som extremt mycket tv och storlek för det priset. Med tanke på min budget så får jag leva med lite
klenare tryck i just HDR som du säger.

Ska bli riktigt spännande att få hem denna bjässe👍

Visa signatur

|| Aorus B650 Elite AX ICE || Ryzen 7800X3D || RTX 4090 Arous Master || DDR5 64GB 6000Mhz || MSI MAG 1000W || 1TB Kingston KC2500 M.2 || 48" LG C2 Oled ||

Permalänk
Medlem

Glädjen varade inte länge när jag nu fick ett mail ifrån Compu-mail att "Din order har blivit annulerad"😒
Skulle "finnas" 1st kvar i lager men jag var väl inte tillräckligt snabb...

Så nu fortsätter jakten... Kanske värt att vänta in "Påsk REAN"

-TCL 98" C805 är väl den som just nu skulle vara ett bättre alternativ än Hisence 100" E7NQ Pro.
-Dyrare men kanske värt bildmässigt med högre HDR och betydligt högre FALD 1344 zoner

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

25 kkr är väldigt lågt för 100E7NQ Pro. Hälften av vad den kostade när jag testade den förra året. Jämfört med TCL C805 som är lite motsvarande modell så ska deras 98-tummare också ha bättre reflexfilter än de mindre storlekarna vilket också bör ta den förbi filtret hos din Sony XH90. C805 bör också vara en gnutta ljusstarkare än Hisensen. 100E7NQ Pro nådde runt 900 nits peak i HDR. C805 i 98 tum verkar gå 1000–1500 nits peak ifall man utgår från testet hos flatpanelshd.

Tycker också att TCL ofta lyckas lite bättre än Hisense med HDR-hanteringen. Det både ser bättre ut och mäter mer korrekt med mindre inställningsfippel jämfört med Hisense modeller vilka ofta har flackare respons på PQ-tonkurvan. Lyfter mellantoner som förvisso passar HDR-tittande i ljust rum fast samtidigt minskar kontrastomfånget när man är i biostunden i ett mörkt rum. Vilket inte alltid går att hantera med de inställningar som finns. Där kan det fortfarande ett visuellt övertag hos Sony trots sämre specar på pappret i fråga om ljusstyrka, FALD etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vracer:

Glädjen varade inte länge när jag nu fick ett mail ifrån Compu-mail att "Din order har blivit annulerad"😒
Skulle "finnas" 1st kvar i lager men jag var väl inte tillräckligt snabb...

Så nu fortsätter jakten... Kanske värt att vänta in "Påsk REAN"

-TCL 98" C805 är väl den som just nu skulle vara ett bättre alternativ än Hisence 100" E7NQ Pro.
-Dyrare men kanske värt bildmässigt med högre HDR och betydligt högre FALD 1344 zoner

Om du verkligen vill ha en sådan så ser det ut att gå att köpa en här.

https://cdon.se/produkt/led-tv-hisense-100e7nq-pro-qled-dolby...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om du verkligen vill ha en sådan så ser det ut att gå att köpa en här.

https://cdon.se/produkt/led-tv-hisense-100e7nq-pro-qled-dolby...

Har sett detta men känns lite sketchy att köpa av Doctor Brandt 😅
För 28k känns det även mer värt att köra på ULED- modellen för 30k.
https://compu-mail.se/sv/p/hisense-100u7kq-100-4k-uhd-2160p-metal-sort-1001684187?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=19758391090&utm_content=&utm_term=&gad_source=1

Blir väl dock samma här att man får ett mail senare att order annullerats :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp ALDRIG något från skojarföretaget CDON och dess "partners". Undvik som pesten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

25 kkr är väldigt lågt för 100E7NQ Pro. Hälften av vad den kostade när jag testade den förra året. Jämfört med TCL C805 som är lite motsvarande modell så ska deras 98-tummare också ha bättre reflexfilter än de mindre storlekarna vilket också bör ta den förbi filtret hos din Sony XH90. C805 bör också vara en gnutta ljusstarkare än Hisensen. 100E7NQ Pro nådde runt 900 nits peak i HDR. C805 i 98 tum verkar gå 1000–1500 nits peak ifall man utgår från testet hos flatpanelshd.

Tycker också att TCL ofta lyckas lite bättre än Hisense med HDR-hanteringen. Det både ser bättre ut och mäter mer korrekt med mindre inställningsfippel jämfört med Hisense modeller vilka ofta har flackare respons på PQ-tonkurvan. Lyfter mellantoner som förvisso passar HDR-tittande i ljust rum fast samtidigt minskar kontrastomfånget när man är i biostunden i ett mörkt rum. Vilket inte alltid går att hantera med de inställningar som finns. Där kan det fortfarande ett visuellt övertag hos Sony trots sämre specar på pappret i fråga om ljusstyrka, FALD etc.

Jo priset va riktigt lågt, synd bara beställning annullerades.😅
Skulle kunna testa lägga en ny beställning på Hisense ULED för 30k och se ifall den beställning går igenom.
Då får man några FALD Zoner till 1620st.
Jämför U7KQ med C805 skulle du endå rekommendera c805 (1344zoner) ?

https://www.displayspecifications.com/en/comparison/ee8027efae

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

U7K är i grunden en bättre modell än C805, särskilt med reflexfilter och vinklar. Fast på 98-tummarna adderas bättre filter på TCL:s modeller vilket gör 98-tummarna mer jämlika. Det som bör skilja U7K (2023) mot E7N Pro (2024) är egentligen samma. E7NQ Pro i 85 tum och mindre är inte lika imponerande ens på pappret. E-serien (i Pro-varianten) är en enklare modell vilken 2024 fick mer tekniska muskler som är enkla att addera och just nu utvecklas snabbt, likt starkare lysdioder där 98:n är ytterligare förädling. Hisense E7-serien-icke-pro är mer som TCL C655, alltså enkel modell utan FALD och med mediokert reflexfilter.

Hisense U7K är istället från början "näst bäst"-modellen i alla storlekar med bra filter och FALD. Den kan också ha sådant som bättre högtalarsystem och finish. E7N Pro och TCL C805 är enklare modeller från början som blir bättre i 98 och 100 tum.

Jag tror inte att det är jättestor skillnad mellan TCL 98C805 eller 100E7NQ Pro och U7K i fråga om bilkvalitet annat än att man sätter sig ned och jämför dem sida vid sida. Om inte annat reagerade jag på att E7N Pro presterade mer likt som en U-modell gör, snarare än väntat av en E-serie.

Mängden zoner är i sig inte ett mått på kvalitet. Sony lyckas trots allt med att endast några dussin zoner på sina modeller åstadkomma en mer exakt återgivning av HDR än 1000+ zoner lyckas med hos de här varianterna från TCL:s och Hisense. Men priset då.