Möjligt att koppla dator med USB 3.2 Gen 2x2 till docka och använda 2st 1440p 144hz skärmar?

Permalänk

Möjligt att koppla dator med USB 3.2 Gen 2x2 till docka och använda 2st 1440p 144hz skärmar?

Hej,

Jag har en stationär dator hemma med 2st 1440p 144hz skärmar (samt tangentbord & mus) som jag använder för gaming. Jag hade gärna kunnat utnyttja all den utrustningen smidigt när jag jobbar hemifrån. Första tanken var därför en docka som jag smidigt kopplar om till jobbdatorn när jag jobbar hemifrån.
Men... Är det möjligt med usb utgången som finns på min dators moderkort?

Något förslag på docka om det skulle fungera?

Om inte finns det någon annan strategi som skulle fungera?

Permalänk

Beror nog lite på om den stödjer bild ut på porten. Ingen garanti att den gör iom att det är en frivillig funktion i usb standarden och generellt på stationära komponenter brukar svaret vara nej det stöds inte.

Och skulle isf tippa att den drivs av ev gpuchip inbyggd i processorn om den faktiskt stödjer bild ut på usb-c porten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Inte bilden tyvärr, men och andra sidan är det ju möjligt att koppla in flera datorer i samma skärm, enkelt att koppla över i OSD-menyn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morganutanhår:

Hej,

Jag har en stationär dator hemma med 2st 1440p 144hz skärmar (samt tangentbord & mus) som jag använder för gaming. Jag hade gärna kunnat utnyttja all den utrustningen smidigt när jag jobbar hemifrån. Första tanken var därför en docka som jag smidigt kopplar om till jobbdatorn när jag jobbar hemifrån.
Men... Är det möjligt med usb utgången som finns på min dators moderkort?

Något förslag på docka om det skulle fungera?

Om inte finns det någon annan strategi som skulle fungera?

Jag skulle rakt av säga Nej. Om du vill kunna spela behöver du hämta bilden från ditt grafikkort, och jag känner inte till någon lösning för stationära datorer som fungerar likt bärbara där du bara kan koppla in en sladd.

Jag har en setup hemma där jag har både min stationära dator och en dockningsstation kopplade var för sig till mina skärmar. Det innebär att jag har två tangentbord och möss. Den lösningen funkar väldigt bra och jag har kört så länge. Man kan ställa in mina skärmar så att de själv väljer källa, eller kan man välja manuellt på skärmen med några knapptryck. Jag kör den senare varianten då jag upplever att skärmarna inte alltid väljer rätt. Dockningsstationen jag använder är en Dell D6000. Att jag köpte denna beror på att det är sådana vi hade på jobbet vid tillfället, så jag visste att det skulle fungera med min dator. Tidigare hade jag en tredejparts-docka som på något sätt låg utanför spec för USB-C Power Delivery och inte fungerade med min flickväns laptop.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle rakt av säga Nej. Om du vill kunna spela behöver du hämta bilden från ditt grafikkort, och jag känner inte till någon lösning för stationära datorer som fungerar likt bärbara där du bara kan koppla in en sladd.

Det finns ett fåtal moderkort med DP-ingång som man kopplar in grafikkortet i och sen får ut DP via USB-C, men det är väldigt sällsynt.

Permalänk

Mycket bra svar jag har fått, jag tackar!
Jo, misstanken att det inte skulle gå att koppla den stationära datorn till en docka växte ju mer jag läste om det, men det var så rörigt med alla standarder och vad som går och inte går så jag kunde aldrig komma till någon riktig slutsats!

Tanken att låta den stationära datorn och eventuell docka vara kopplad till skärmarna samtidigt hade helt undgått mig. Jobbdatorn vet jag att den fungerar att få bild över USB-C.
Så det kommer fungera!

Gäller bara att hitta en docka som fungerar med jobb datorn så är det fixat.
Tusen tack för hjälpen allesammans!

Permalänk
Skrivet av Morganutanhår:

Mycket bra svar jag har fått, jag tackar!
Jo, misstanken att det inte skulle gå att koppla den stationära datorn till en docka växte ju mer jag läste om det, men det var så rörigt med alla standarder och vad som går och inte går så jag kunde aldrig komma till någon riktig slutsats!

Tanken att låta den stationära datorn och eventuell docka vara kopplad till skärmarna samtidigt hade helt undgått mig. Jobbdatorn vet jag att den fungerar att få bild över USB-C.
Så det kommer fungera!

Gäller bara att hitta en docka som fungerar med jobb datorn så är det fixat.
Tusen tack för hjälpen allesammans!

bör i stort sett vilken docka som helst fungera usb-c eller Thunderbolt 3/4 (använder usb-c kontakt) beroende på vad för standard "usb porten" använder på laptopen. (kan ev vara korskompatibla är osäker)

dock värt att tänka på att köpa en som stödjer Power delivery om samma port används för laddning av laptopen mha power delivery standarden.

bästa är oftast att välja en från samma tillverkare som laptopen så brukar man generellt slippa huvudvärk som universal stuff ev kan introducera.

brukar dock inte vara helt omöjligt att få universal shit att fungera när de använder TB eller usb-c sålänge laptopen stödjer rätt funktioner på porten (DP-alt mode på USB-c som är en frivillig funktion i usb standarden men ett krav på TB).

och ja USB-C som ska vara den universala lösningen på allt är en mardröm med mer undantag än krav...

Thunderbolt är i den mån en betydligt bättre standard som kräver att alla funktioner i standarden stöds.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows