Permalänk

Datorn piper vid uppstart

Fläkten snurrar alltid med max styrka vid uppstart och sen kommer ett pipande ljud i 15 sekunder, kan ju inte bli så varmt direkt i datorn så den blir överhettad första 15 sekunder?
Kör även med kylplatta där det sitter en extra fläkt.
Jag kan ju spela på den sen utan problem men ganska irriterande problem varje gång man startar datorn..
Se länk från YouTube för video

länk till pip ljud

Hur kan jag lösa detta?

Datorn är
BTO Europe - 4K Gaming Laptop-i7 9750H

La till datorn namn
Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?

EDIT: Jag ser att det står 0 RPM på den högra. Kan vara så att den piper för att en fläkt är trasig

Permalänk
Medlem

Att din dator piper vid uppstart tyder på moderkortet upptäckt ett fel. Exakt vilket fel beror på vilken sorts pip det är. Det brukar stå i moderkortets.manual vad de olika pipen betyder.

Det vore lättare att hjälpa dig om du skriver vilka delar din dator består av/vilken modell det är.

Och nej den piper ej på grund av överhettning.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Att din dator piper vid uppstart tyder på moderkortet upptäckt ett fel. Exakt vilket fel beror på vilken sorts pip det är. Det brukar stå i moderkortets.manual vad de olika pipen betyder.

Det vore lättare att hjälpa dig om du skriver vilka delar din dator består av/vilken modell det är.

han verkar äga en laptop

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Det gäller BTO Europe - 4K Gaming Laptop-i7 9750H

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Okej, bara tänkte det eftersom fläkten alltid går upp till 100% fart 😅

Permalänk
Medlem

Hittar ingen manual till din PC, men det är defintivt en felkod från POST som du hör.

Om du kan navigera in i BIOS och stänga av fastboot så kanske du kan se vad det är som genererar koden, med risk för att det inte går då laptops allt som oftast har begränsade BIOS-inställningar.

Permalänk

typ 99% säker på att den piper för att den ena fläkten är död/inte rapporterar varvtal.

laptops brukar generellt gå rätt varma så den vill troligen att bägge fläktarna faktiskt fungerar även om den inte för tillfället behövs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows