CPU-Z: Nu är åttakärniga processorer vanligast

Permalänk
Melding Plague

CPU-Z: Nu är åttakärniga processorer vanligast

AMD Ryzen 7 9800X3D:s dominans kan ligga bakom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

6 med 7600x. Mer än vad jag behöver, ett 5600 hade vart perfekt faktiskt (hade 3600 innan) men 7600x var billigare så fick bli detta (med 1 sticka ram).

Skulle jag uppgradera är det 16 kärnor som gäller, jag har inget skäl för något mittemellan. Jag testade på men det var inte värt att behålla 7950x3d eller 7950x längre.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min 10900KF. 20 trådar godis haha.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Min i7 6700k börjar kännas lite gammal nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är väldigt nöjd med min 10900KF. 20 trådar godis haha.

Viva la monolith

Permalänk
Medlem

Vanligast bland PC-användare är inte riktigt korrekt, snarare vanligast bland CPU-Z-användare som nog över lag tenderar att ha kraftigare CPUer än genomsnittet. 8 kärnor har ju även varit vanligast i Sweclockers undersökningar de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Kul utveckling! Sex kärnor är så 2010.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Kul utveckling! Sex kärnor är så 2010.

Du menar 2 och max 4 kärnor

Permalänk
Medlem

Ser framemot hösten då jag plockar upp 12 kärnor istället för mina töntiga 6 idag. Även fast det blir kul att se skillnad i spel så är jag ännu mer taggad av att få se hur mycket snabbare jag kommer kunna kompilera kod.

Permalänk
Medlem

6 kärnor lär väl vara snittet över alla PC-användare. 8 kärnor för den klick som är datorintresserade och kör CPU-Z

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

8 kärnor och 16 trådar med min i9-9900K.
Känns som 8 kärnor är sweetspot för gaming.

Permalänk
Medlem

Så hur lång tid tåg det från att 4 kärnor slutade bli vanligast till att 8 kärnor blev det? 5 år känns väl relativt rimligt, kanske 7. Men dryga 10-15 år när 4 kärnor blev vanligast nånstans där. Trist att 4 kärnor va på topp så länge.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk

Livets ironi. På den tiden då utvecklare hade behov av 8 core så fanns ej bra såna, idag när de är de vanligaste cuperna så jobbar de flesta inte med allt lokalt, varvid behovet inte är så stort .
Som om det inte vore nog så har GB höjt priserna på glass.

Nå bra ändå att utvecklingen går framåt.

Permalänk
Medlem

Även 7800X3D va ju populär med sina 8kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Du menar 2 och max 4 kärnor

Nej, 6! Kört 6-kärnigt sen sent 2010... Sen var det svårt att få fler kärnor till skälig prislapp under många år.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

20 kärnor. Framtiden är nu, gamle man!

22, get with the times

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av rwkk:

6 med 7600x. Mer än vad jag behöver, ett 5600 hade vart perfekt faktiskt (hade 3600 innan) men 7600x var billigare så fick bli detta (med 1 sticka ram).

Skulle jag uppgradera är det 16 kärnor som gäller, jag har inget skäl för något mittemellan. Jag testade på men det var inte värt att behålla 7950x3d eller 7950x längre.

Nej det är väl klart att de sistnämnda prollarna inte kändes så värda att hänga i granen när du kör en sticka RAM och därmed single-channel...

Alla de i första stycket är sexkärniga och de två sista är redan sextonkärniga så du har redan gjort uppgraderingen men nedgraderade alltså...? Ingen av dem kommer att fungera särskilt väl med bara en kanal tillgänglig dock.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem

Tror inte många icke entusiaster kör Cpu-z.
Sen kan man knappt köpa något under 6 kärnor, AMD har inga Ryzen 3or för vanliga konsumenter å Intels sub 6 core cpuer är snart ett minne blott även om 2-4 cores räcker till många som bara surfar. Spelar man så är allt under 6 en kompromiss.

Skrivet av roxkz:

Nej, 6! Kört 6-kärnigt sen sent 2010... Sen var det svårt att få fler kärnor till skälig prislapp under många år.

6 kärnor redan 2010, var det inte då Intel gjorde namnbyte från Core till i3 osv? Gamla goda tiden

Permalänk
Medlem

Hur vet man om processorn är en flaskhals? Har en 12400f och rtx 470.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Nej det är väl klart att de sistnämnda prollarna inte kändes så värda att hänga i granen när du kör en sticka RAM och därmed single-channel...

Alla de i första stycket är sexkärniga och de två sista är redan sextonkärniga så du har redan gjort uppgraderingen men nedgraderade alltså...? Ingen av dem kommer att fungera särskilt väl med bara en kanal tillgänglig dock.

Jodå, inte stora förluster med ddr5 som med ddr5 pga. varje sticka har två kanaler. Mitt 7600x typ 3% långsammare än med 2st. Sen hjälper det såklart inte att minnet är 4800mhz cl40 (jag kör det 5200mhz cl38) men fortfarande lite snabbare och var då billigare att köpa än 5600x (inkl. moderkort & ram kostnader, allt begagnat såklart).

Jag har uppgraderat och nedgraderat komponenter lite helt vilt de senaste åren men testade på 7950x och 7950x3d (hade 2x32gb minnen med annat moderkort då), det var ju såklart prestandan man kunde förvänta sig, men jag hade inte så mycket användning av det menade jag. Den 7600x jag har nu är egentligen inte min första men jag anser det är den verkliga uppgradering från mitt tidigare 3600 jag gjort då jag haft det lång tid (även om testat på 16 kärnigt där emellan).

Skrivet av Batwoman:

Hur vet man om processorn är en flaskhals? Har en 12400f och rtx 470.

Först och främst att GPU användning ligger på 98-100% i spel. Alternativt att du inte får mer FPS även om du sänker grafikinställningar i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

8 kärnor och 16 trådar med min i9-9900K.
Känns som 8 kärnor är sweetspot för gaming.

Byte precis från 8 till 6 kärnor med bytet från 9900k till 9600x och fick ett rejält lyft i Raceroom, speciellt 1% low men då är det ganska beroende av single core prestanda. Men blev även ett rejält lyft i mer multitrådade applikationer. Så kärnor är inte allt.

Får se hur många generationer som mitt B650 moderkort hänger med men blir nog att köpa sista generationens xx900X3D som funkar. Så kommer den här plattformen förhoppningsvis leva lika länge som min gamla när jag köpte 6700k för att sen peta i en 9900k när de reades ut på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ser framemot hösten då jag plockar upp 12 kärnor istället för mina töntiga 6 idag. Även fast det blir kul att se skillnad i spel så är jag ännu mer taggad av att få se hur mycket snabbare jag kommer kunna kompilera kod.

Jag bytte CPU nyss och gick på en 9950X. Firefox går på fem minuter nu.

Skrivet av Sveklockarn:

20 kärnor. Framtiden är nu, gamle man!

Skrivet av sweisdapro:

22, get with the times

*host* hur många av de där kärnorna är riktiga(performance) då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

*host* hur många av de där kärnorna är riktiga(performance) då?

Alla 22 är likadana, inte performance dock 🤣
2.2GHz Xeon E5 2696v4

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Alla 22 är likadana, inte performance dock 🤣
2.2GHz Xeon E5 2696v4

Jaså, ja men det är godkänt! Intel gick bort för mig den här gången p.g.a. "efficiency cores" som jag inte känner att jag orkar hålla på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jaså, ja men det är godkänt! Intel gick bort för mig den här gången p.g.a. "efficiency cores" som jag inte känner att jag orkar hålla på med

Ja, det är server/hemlabb, främst för att x99 är så snuskigt billigt i förhållande till vad du får

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Japp, Gentoo. Så det hjälper ju att ha en CPU som är bra på att kompilera. Sen kör jag Windows i en VM för spel så det är ju tacksamt även där att kunna ge en hel 8-core CPU till Windows och fortfarande ha lika mycket kvar till Linux.

(Man hade ju om man velat kunna köra kernel och firefox som binärer med, men det är ju inte lika roligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är 20 st riktiga kärnor. Osäker på vad du tror att E-kärnorna är för någonting. Om man kör Windows så är det inget man behöver ”hålla på med”, sen finns det ju såklart äldre operativsystem där man får en begränsad nytta av dem, men det är ju knappast ett problem med kärnorna i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Varför köpa 1 RAM-sticka och handikappa datorn med flit på det viset?