Vilken psu ska jag välja? Snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Vilken psu ska jag välja? Snälla hjälp mig!

Hej jag ska bygga en ny dator. cpu 9800X3D med 9070XT.

val1: Toughpower PF3 1200W Platinum 2385kr - TT Premium Edition Länk
val2: Gigabyte GP-AP1200PM 1979kr länk
val3: ASUS ROG Strix 1000W Platinum 2357kr (Fully Modular Power Supply, 80 Plus Platinum länk

värt att notera är att jag sparar till ett geforce 5080.

jag själv tänker att gigabytes psu är perfekt. men jag missar det senaste. här är en jemförelse lista Copilot gjorde

är det dumt av mig att inte ta asus som har det senaste?(kostar ca 350kr mer än gigabytes psu) Eller ska jag ta thermaltake som har atx 3.0 och pcie 5.0 (kostar 300kr mer än gigabytes.) Vad hade ni valt? För mig är det inga problem (tror jag) att köpa en adapter för framtida bruk av 5080. För mig känns det som gigabytes psu är den rejälaste av alla 3. Men antagligen är det asus? Jag är inte så jätte insatt i psu branchen. kanske någon här är och kan hjälpa mig välja det bästa av de jag visat. Priset spelar egentligen ingen roll, vill få ut det bästa av det bästa

Jack

Permalänk
Medlem

Gigabyte går ju bort då det är Atx 2.3, lika bra att gå på minst ett Atx 3.0 för att framtidssäkra för ditt 5080.
Personligen hade jag valt Asus Strix om det är dom alternativen som finns.
Kollade själv på Asus Strix men blev ett Corsair shift 1200w Atx 3.0 då jag inte kommer att behöva 3.1 på ett bra tag.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

får man fråga varför du bygger en dator med ett 9070XT samtidigt som du sparar till ett 5080?
Är det inte bättre att köpa 5080 redan nu, eller vänta med att köpa allt tills du har råd med ett 5080?
Angående psu: https://www.inet.se/produkt/6906897/phanteks-amp-gh-1200w-pla...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

personligen hade jag skippat Thermaltake gillar inte företaget och de verkar ha väldigt varierande kvalitet. Inte att förväxla med Thermalright som är helt ok iaf när det kommer till kylare.

Thermaltake känns mer som ett företag som gör kopior på andras produkter med billigare komponenter och genrellt sämre kvalitet och kvalitetskänsla.

dessa är också agg med generellt bra kvalitet som kan vara värda att överväga.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/13866288,13902589,77...

notera att Shift agget har kontakterna på sidan så ditt chassi måste ha ett hål i moderkortsplåten där nätagget monteras i chassit så kontakterna får plats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Corsair, Be Quiet!, Seasonic eller EVGA är de märken jag hade rekommenderat när det gäller PSU.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13866288

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Corsair, Be Quiet!, Seasonic eller EVGA är de märken jag hade rekommenderat när det gäller PSU.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13866288

Varken Corsair, be quiet, eller EVGA tillverkar väl PSU själva, utan gäller att hålla koll på vem som är OEM åt dem?
Great wall, Superflower, och Seasonic är väl de som hålls högst av OEM-tillverkarna

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Psu tier list

Det här är den nyligen uppdaterade psu tier list (till skillnad från andra ouppdaterade listor).

Välj "main list proper ratings only" fliken längst upp. Välj ingen som har lägre än Rank C. Lika bra du väljer atx 3.0/3.1 spelar ingen roll om du väljer 3.0 eller 3.1.

Corsair 750e är nog bland de billigaste som har bra rank, snåla inte genom att köpa någon med dålig rank/utan rank.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1akCHL7Vhzk_EhrpIGkz8z...

Lärde mig allt detta från Youtube, så du kan få mer info där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Varken Corsair, be quiet, eller EVGA tillverkar väl PSU själva, utan gäller att hålla koll på vem som är OEM åt dem?
Great wall, Superflower, och Seasonic är väl de som hålls högst av OEM-tillverkarna

Phanteks gör inte heller sina egna, de görs utav Helly och Seasonic om jag inte minns fel.

Seasonic CWT, Great Wall, HEC gör åt Corsair, be quiet! har lite olika tillverkare FSP och CWT beroende på vilken PSU det gäller. EVGA använde/använder sig av Superflower och Seasonic, kanske CWT också vid något tillfälle.

Skrivet av Hoovzter:

Det här är den nyligen uppdaterade psu tier list (till skillnad från andra ouppdaterade listor).

Välj "main list proper ratings only" fliken längst upp. Välj ingen som har lägre än Rank C. Lika bra du väljer atx 3.0/3.1 spelar ingen roll om du väljer 3.0 eller 3.1.

Corsair 750e är nog bland de billigaste som har bra rank, snåla inte genom att köpa någon med dålig rank/utan rank.

Det är ett bra dokument att gå efter!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoovzter:

Bra dokument!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Phanteks gör inte heller sina egna, de görs utav Helly och Seasonic om jag inte minns fel.

Seasonic CWT, Great Wall, HEC gör åt Corsair, be quiet! har lite olika tillverkare FSP och CWT beroende på vilken PSU det gäller. EVGA använde/använder sig av Superflower och Seasonic, kanske CWT också vid något tillfälle.

Det är ett bra dokument att gå efter!

Nä, jag vet att Phanteks inte gör själv heller, rekommenderade den modellen för att det är en modell jag själv har och därmed "undersökt" tidigare och vet att den har bra pris i förhållande till effekt och prestanda
Tänkte bara lägga till det för att kommentaren jag svarade inte rekommenderade specifika modeller, utan generella märken, varav tre alltså inte ens tillverkar PSU, och har en del mer eller mindre bra modeller (gäller även Seasonic iofs)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nä, jag vet att Phanteks inte gör själv heller, rekommenderade den modellen för att det är en modell jag själv har och därmed "undersökt" tidigare och vet att den har bra pris i förhållande till effekt och prestanda
Tänkte bara lägga till det för att kommentaren jag svarade inte rekommenderade specifika modeller, utan generella märken, varav tre alltså inte ens tillverkar PSU, och har en del mer eller mindre bra modeller (gäller även Seasonic iofs)

Du rekommenderade en modell utan något direkt underlag till varför du rekommenderar just den men nu förstår jag

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Alla de företagen jag nämnde har inte sålt ett dåligt nätaggregat över 1000 Watt de senaste 10 åren, vad jag vet. Eller har jag fel?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Alla de företagen jag nämnde har inte sålt ett dåligt nätaggregat över 1000 Watt de senaste 10 åren, vad jag vet. Eller har jag fel?

Det stämmer säkert
Det var inte menat som att de du nämnde säljer dåliga PSUer, utan mer som ett komplement om att man bör vara uppmärksam när man handlar psu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använde denna sida när jag valde psu. Slutade med ett nzxt c1000

https://www.lttlabs.com/categories/power-supplies

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz