Köpråd mottages gärna av dator skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd mottages gärna av dator skärm

Hejsan folket!

Det börjar gå mot sitt slut av delar till nya datorn.

Och nu återstår bla skärm.

Jag vill gärna ha en ultrawide 34 skärm och har tittat på 2 stycken men är öppen för andra än just dom med.

https://www.amazon.se/PHILIPS-34M2C3500L-00-WQHD-180Hz/dp/B0D...

Och

https://www.amazon.se/dp/B0CNH24KTM/ref=asc_df_B0CNH24KTM/?ta...

Hur jag än tittar på dom så verkar dom vara jämlika.
Men jag är övertygad om att det finns ni som kan sånt här och kan peka ut brister i skärmarna, givetvis fördelar med.
Jag vill gärna inte gå över 5000 i budgeten. Så jag hoppas någon kan hjälpa en vilsen själ.

Glad påsk

Permalänk
Medlem

Aoc, kan höjas.

Permalänk
Hedersmedlem

Båda de du länkar är VA. De är ofta billigare, särskilt om man vill ha högre uppdateringsfrekvens, men personligen tycker jag bilden är sämre och ofta inte riktigt "hänger med".

Så frågan är vad du använder datorn till? Mest spel eller även annat? Samt vidare vad prioriterar du när det kommer till din bildskärm, kontrast, färger osv? Viss referens kan vi få om du talar om vad du hade för skärm tidigare och vad du gillade respektive inte gillade med den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Båda de du länkar är VA. De är ofta billigare, särskilt om man vill ha högre uppdateringsfrekvens, men personligen tycker jag bilden är sämre och ofta inte riktigt "hänger med".

Så frågan är vad du använder datorn till? Mest spel eller även annat? Samt vidare vad prioriterar du när det kommer till din bildskärm, kontrast, färger osv? Viss referens kan vi få om du talar om vad du hade för skärm tidigare och vad du gillade respektive inte gillade med den.

Är medveten om att det är VA på dom, jag använder datorn mest för spel och film. Och när det gäller spel är det mest rpg och rts spel. Skärmen jag har idag är en äldre asus skärm med 60hz. Så oavsett så blir nog det mesta ett lyft för min del. Anledningen till VA är just priset, jag är redan och bryter på kanten av budgeten för hela datorn. Annars hade jag givetvis tittat högre upp. Men datorn och skärmen är 10+ år och går på livsuppehållande. Så har inte riktigt tiden för att vänta heller tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag gillar VA bättre än de IPS jag testat, speciellt för den typev av spel du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Jag gillar VA bättre än de IPS jag testat, speciellt för den typev av spel du nämner.

Kul att höra, vad kör du med för skärm?

Permalänk
Bildexpert 📺

VA-paneler kan vara rätt olika och går inte att riktigt dra dem över samma kam, utan det är mer på nivån att man inte vet vad man får innan man själv (eller någon annan) testat och bekräftat. Samma gäller även IPS till viss grad men skillnaderna är sällan särskilt stora på det som de är med VA-paneler.

De länkade skärmarna med VA-paneler är typiska lågprisskärmar och de har ofta, men inte alltid synbara eftersläp, särskilt efter mörka nyanser. De kan också ha varierande subpixelstrukturer som ger olika effekter på text och grafik. VA-paneler generellt har också sämre vinklar vilket ger förändrad bild mot kortsidorna på en 34/35-tums UW.

En del tillverkare, särskilt Samsung, har delvis lyckats arbeta bort en del av eftersläpen på merparten av sina VA-modeller, men kan då istället ha andra om än mindre framträdande nackdelar som tydligare halvtonsmönster.

På detta har alla olika referenspunkter om vad som är störande eller inte och ofta är man van med de artefakter som den gamla skärmen har. Ifall den gamla skärmen också var släpig har man efter flera år blivit så van med eftersläpen att man inte tänker på dem. Då reagerar man istället på allt det som är nytt för en själv. Kommer man från en gammal TN-skärm som kör 60 Hz kan en enklare/lågprismodell med VA-panel ändå vara ett direkt lyft. För andra kan det vara en försämring.

Och det är detta relativa och högst personliga som avgör vad man upplever som bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har liknande men äldre Aoc, helt nöjd, bildkvalité/ghosting/liknande som folk klagar på är inget jag märker av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleZz:

Kul att höra, vad kör du med för skärm?

Gigabyte M32UC