Synology begränsar tredjepartsdiskar

Permalänk
Melding Plague

Synology begränsar tredjepartsdiskar

Nya NAS-enheter från företaget kommer kräva särskilda hårddiskar för att fungera fullt ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket otroligt svineri från Synology.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Så skönt att man bygger eget och inte behöver förlita sig på enbart ett bolag.

Permalänk
Medlem

MBAs strike again

Permalänk
Medlem

Köpte ganska nyligen en Synology NAS och är nöjd och kommer klara mig flera år med den. Men kan säga att det blir inga nya Synology produkter från och med nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Snusfri

Liten rättelse: Synology har egna HDD's.
https://www.synology.com/en-br/products/drives/hdd/plus-hat

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Wow. Det var extremt ruttet gjort!

Permalänk
Medlem

Ingenting annat än girighet styr dessa beslut.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

De har rört sig i den här riktningen i ett par år nu. Den sista årgången som var fri från dumheter var 2021, allt efter det har redan begränsningar i mjukvaran men inte såhär drastiska.

Tråkig utveckling, och en garanterad katastrof för Synology. Deras diskar är bara relabels från främst Toshiba, till det dubbla priset eller t.o.m. mer ibland. Totalt vansinne, och det här kan bara sluta på ett sätt: markant tappad försäljning. Imponerande management, jag är faktiskt förvånad hur man kan driva igenom detta och faktiskt tro att det kommer att gå vägen. Det är en sak att man är korkad nog att komma på tanken, men att sen tro att marknaden snällt kommer att svälja det? Det kräver en seriös brist på verklighet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Men de tillverkar inte egna, tidigare tror jag de bara körde Toshiba men nu kör de även Seagate vet inte om de även kör Western Digital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Synology har egna HDD's.

Det som avses är att de inte tillverkar mer än klisterlappen. Hårddiskarna är fortfarande från flera av de vanliga stora tillverkarna.

Jag har vart trogen Synology i evigheter men detta är en absolut dealbreaker för mig.
HexOS och dylikt kommer få en riktigt bra skjuts av detta!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag försvarar synology här men verkar som att det föll bort lite info.

Citat:

… or non-certified hard drives

Det är svårt att veta vad osläppta produkter kommer stödja men i dag är listan iaf långt fler än bara deras egna. https://www.synology.com/en-uk/compatibility

Permalänk

Synologys ledning säger på ett möte att de har ett stort problem, de har en vikande försäljning och vi måste få in mer pengar på något sätt. Detta som beskrivs i artikeln blev lösningen de kom fram till, sedan får någon pressperson försöka hitta på varför anledningen är något annat.

Vi går emot en Dark Age där vi bara blir mer och mer inlåsta, Apple får ses som en pionjär inom området och fler hakar efter. Problemet för Synlogy är att de inte har en lika stor skara fanboys.

Jag upplever dock NAS som något som förlegat för den stora skaran privatpersoner.
Man ska inte ha väldigt mycket data från sitt arbete lokalt hemma på en NAS utan godkännande från företagets It-avledningen att man just får ha detta. Kvar blir privat data och vad tusan har man för privat data idag när folk jobbar som galningar och knappt har ett privat liv?

Permalänk
Medlem

Bläckstråleskrivarbranchen tar anteckningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur menar du? De har väl gjort detta i årtionden...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Synologys ledning säger på ett mötet att de har ett stort problem, de har en vikande försäljning och vi måste få in mer pengar på något sätt.

Sorgligt nog så det de flesta tänker på när de hör "vikande försäljning" är ett bolag som börjar gå dåligt. Det behöver inte betyda det. Det kan också betyda att de bara inte producerar ökade vinster i samma takt längre.
Det finns en myt om den eviga tillväxten. Och det man avser med det är att ett företags vinst alltid skall bli större enligt vissa prognoser.
Den tar inte höjd för att en marknad kan vara mättad, utan aktieägarna tjatar på samma sätt och om man inte kan leverera på det så dyker aktien oavsett om man går bättre än någonsin med stor och stabil avkastning osv.

Så när du inte kan få till större siffror på något annat sätt behöver du manipulera marknaden så att du på andra sätt kan få till större marginaler på det du säljer.
Se ex hur många företag som inte påverkats av inflationen ändå har höjt priserna i hopp om att få ut högre marginaler för de visste de kunde komma undan med det eftersom så få försöker syna den sortens beteende.

Permalänk
Medlem

Bättre att bygga egen NAS, billigare och har inga begränsningar + att man lär sig något på kuppen

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Synology har helt klart kollat på hur skrivarbranschen gör istället och tagit fram något som motsvarar deras arbetssätt.
Skillnaden är att skrivarbranschen faktiskt krävde stora investeringar i FoU, Synology är ganska enkel mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser det framför mig...

Citat:

Mmm, okej, papper från Clas Ohlson? I don't think so...

Det är bara 35g papper gjort på ungbjörk från stäppen i alaska som funkar i våra skrivare...
Tyvärr kan du bara skriva ut på en sidan, men eftersom allt syns igenom så blir det som en dubbelsidig utskrift ändå.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jaha dom ser sig som Dell och HP inom enterprise segmentet nu… intressant !

Tror dom skjuter sig själva i foten med de här beslutet , men men tiden lär väl utvisa huruvida vi har rätt eller ej

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Satans vad oskönt, tur att man inte har och aldrig skulle köpa en Synology då!

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa Synology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jaha dom ser sig som Dell och HP inom enterprise segmentet nu… intressant !

Tror dom skjuter sig själva i foten med de här beslutet , men men tiden lär väl utvisa huruvida vi har rätt eller ej

Det här är en långsiktig förändring. Hobbyanvändare kommer kunna köra sina egna diskar i säkert 10 år till, men det kommer gradvis bli svårare och svårare så att alla vänjer sig successivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Inte för att jag försvarar synology här men verkar som att det föll bort lite info.

Det är svårt att veta vad osläppta produkter kommer stödja men i dag är listan iaf långt fler än bara deras egna. https://www.synology.com/en-uk/compatibility

Fast gäller det de kommande NAs:arna? Nyheten är väl att de ska begränsa detta när de nya släpps?

Permalänk
Medlem

De har varit på väg åt det här hållet ett tag nu, vilket är sjukt tråkigt. För oss som redan sitter på Synologyhårdvara finns det dock en workaround som jag skulle tro kommer fungera även för dessa nya modellers svineri:

Synology HDD DB

Kort och gott ett skript som man sätter som scheduled task vid boot, som lägger till all din installerade hårdvara i den lokala Synologydatabasen för godkända enheter. Gäller även NVMe och RAM.

Det löser så klart inte problemet med utebliven support, men ändå.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Om det nu skulle fungera med en random disk som suttit i en synology tidigare lär det garanterat komma nån lösning för formatera nya diskar via mjukvara så de ser ut att ha suttit i en synology tidigare för de som vill köra vidare på synology. På samma sätt som det finns exploit för att få fritt med kameralicenser i en synology

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Fast gäller det de kommande NAs:arna? Nyheten är väl att de ska begränsa detta när de nya släpps?

Ja precis det gäller kommande plus modeller. Så det är ju möjligt att de aldrig kommer certifiera 3dje parts diskar i framtiden. Men det är ju inte det som stod i artikeln som länkades.

Permalänk
Medlem

Jag råkade snubbla över denna tråd igår, det kan kanske vara ett alternativ för den som lessnat på Synology.

Permalänk
Medlem

När min synology krashade och började äta diskar(alla fungerade inte efter de suttit i enheten). Inte köpt en ny utan funderat på andra alternativ men ändå haft synology i tanken trots mitt missöde då deras DSM är så bra.

Nu blev det dock rejält mycket enklare att hitta nytt. Blir nog qnap eller något annat mindre märke som inte blivit så stora att de inför begränsningar. Alternativt en helt egen byggd nas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Snacka om att skjuta sig själva i foten..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com