Låg fps och omstarter även med enkla spel, hjälp med felsökning

Permalänk
Medlem

Låg fps och omstarter även med enkla spel, hjälp med felsökning

Min dator har börjat performa sämre (stuttering och låg fps + spelet revertar ibland till lägsta settings) under lågt krävande spel som Hearthstone och starta om sig utan felmeddelande. Som jag fattat det är det troligtvis PSU eller GPU som det är fel på hårdvarumässigt. Har bifogat bild med temperaturer och frekvenser när jag kör Hearthstone. Alla komponenter är 2 år gamla bortsett från GPU:en som är något år äldre. Behöver vägledning hur jag felsöker var felet ligger.

CPU: AMD ryzen 5700x
GPU: RX 6600 XT
PSU: Corsair RM750x

Tack på förhand!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Har även upptäckt att GPU usage går upp till hela 74% när jag spelar Hearthstone.
Detta kan inte vara rimligt vid ett så lågt krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddeG:

Min dator har börjat performa sämre (stuttering och låg fps + spelet revertar ibland till lägsta settings) under lågt krävande spel som Hearthstone och starta om sig utan felmeddelande. Som jag fattat det är det troligtvis PSU eller GPU som det är fel på hårdvarumässigt. Har bifogat bild med temperaturer och frekvenser när jag kör Hearthstone. Alla komponenter är 2 år gamla bortsett från GPU:en som är något år äldre. Behöver vägledning hur jag felsöker var felet ligger.

CPU: AMD ryzen 5700x
GPU: RX 6600 XT
PSU: Corsair RM750x

Tack på förhand!

<Uppladdad bildlänk>

Halloj

Verkar vara ett känt propblem att Hearthstone kan bete sig så. Hittade en länk på Blizzards forum för hur du löser problemen:

https://us.battle.net/support/en/article/276707

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddeG:

Har även upptäckt att GPU usage går upp till hela 74% när jag spelar Hearthstone.
Detta kan inte vara rimligt vid ett så lågt krävande spel?

GPU Usage kan vara lite lurigt eftersom GPU klockar upp och ner sig efter hur mycket kraft som förväntas användas. Förväntar sig GPU'n låg load men Heartstone temporärt behöver lite mer så kommer %load gå upp men GPU'n kommer inte klocka upp sig. Egentligen kan du bara använda det som mätmetod när du kör något GPU intensivt.