uppgradering av befintlig PSU eller helt ny?

Permalänk
Medlem

uppgradering av befintlig PSU eller helt ny?

Hej!

Eftersom min stationära dator är från ca 2016 som jag delvis uppgraderat under tiden är det dags för ett nytt bygge.
Moderkortet är redan inköpt och då köpte jag ett ASUS B650 Plus Wifi efter rätt ok recensioner.
Kommer även att behålla mitt GPU 1660 Super tills vidare.
RAM kommer bli 32 GB av någon sort, dvs 16x2. Är inte jättepetig med det.
CPU kommer troligen bli ett 9800 X3D eller i värsta fall ett 7800 X3D om det första skulle vara slut.

Min fråga är att eftersom jag behåller mitt Fractal Define R5 som låda eftersom jag gillar bygget och ändå kan ta ut HD burar för större GPU längre fram, kan jag behålla mitt nuvarande PSU som är ett EVGA SuperNova 750W som är från 2016 och som fungerat riktigt bra hittills? Eller bör jag uppgradera?

På sikt kommer jag byta ut mitt GPU men det kommer aldrig att bli ett värstingkort utan alltid ligga omkring mid-range budget såsom mitt nuvarande 1660 Super var när jag köpte det. Spelar främst spel som Medieval Dynasty, Civ 6-7 och WarThunder så inte extremt grafikkrävande spel.
Har inför ev. köp gått igenom den här listan: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1akCHL7Vhzk_EhrpIGkz8z...
Har främst tittat på Seasonic Focus GX Serien som bör hålla bra kvalitet i förhållande till pris men även Razer Katana eller ett Corsair RM 1200x serien som då har stöd för ATX 3.1.

Fråga nr två: Om jag uppgraderar med nytt PSU, kan jag behålla mitt 1660 Super? Har nya PSU sladdar för äldre (men som fortfarande går att köpa) GPUs?

Budget för ett nytt PSU ligger på 2-3000 kr och eftersom jag bor utanför Sverige så är det enbart Corsair, Seasonic, Thermaltake, ASUS och Razer som gäller för mig.

Tack!

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan skippa PSU, RTX 5070/5070TI eller RX 9070/9070XT och lägre kommer fungera galant på din nuvarande PSU som för den delen fortfarande har garanti

Sen tips angående minne, kör på dessa https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...
inte hittat ett moderkort som inte har dessa på sin QVL lista samt är optimala sätt till hastighet och CL samtidigt som dom är bland dom billigare kitten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det finns ingen större anledning att byta ut nätagget skulle jag säga, särskilt inte med ett 1660 Super. Om du uppgraderar till t.ex. en 9800X3D så lär hela datorn inte dra mycket mer än ca 250W som mest, så du har inte direkt pressat nätagg hårt.

Jag använder själv samma nätagg inköpt ungefär samtidigt med ett 5070 Ti som ensamt drar ungefär lika mycket som hela din dator, och har inga planer på att byta ut nätagget inom de närmsta åren.

Angående nya nätagg så har de oftast både den nya 12VHPWR-kontakten och några gamla PCIe 8-pin, så det ska inte vara något problem att använda ett äldre grafikkort. Det är fortfarande många nya grafikkort som använder PCIe 8-pin, så de lär finnas kvar ett tag till. Och oavsett är det ju bara 12V, så det är bara att använda en adapter om nätagget bara skulle ha 12VHPWR.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar och så snabbt också! Då bör nätagget hållet ett tag till också. Om man skulle byta GPU, kan man köra på ett 4060Ti eller något av de nyare, kommer mitt nätagg fortfarande hålla? Finns det också någon övre tidsgräns när man måste byta ut det? Sedan har det ju inte ATX 3.1. Spelar det någon större roll?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Stort tack för alla svar och så snabbt också! Då bör nätagget hållet ett tag till också. Om man skulle byta GPU, kan man köra på ett 4060Ti eller något av de nyare, kommer mitt nätagg fortfarande hålla? Finns det också någon övre tidsgräns när man måste byta ut det? Sedan har det ju inte ATX 3.1. Spelar det någon större roll?

Jag kör som sagt med ett 5070 Ti till mitt, via den medföljande PCIe 8-pin till 12VHPWR-adaptern. Än så länge klarar det alla grafikkort på marknaden skulle jag säga, förutom kanske 5090 som har absurt hög strömförbrukning.

Nätagg åldras dock så förr eller senare vill man nog byta ut det, men det är väldigt svårt att ge något generellt svar på hur länge ett nätagg håller. EVGA ger dock 10 års garanti på den modellen, så troligtvis håller det betydligt längre än så.