Seagate BarraCuda eller IronWolf

Permalänk
Medlem

Seagate BarraCuda eller IronWolf

Hej!

Har konverterat en gammal PC till hemmaserver och vill utöka min lagring från min nuvarande portabla 4tb HDD.
Kikar på en 8tb HDD, BarraCuda eller IronWolf.

Kommer inte förvara någonting jättekritiskt på denna disken utan främst lite semesterfilmer, torrents och andra filer jag vill komma åt från samtliga enheter i hemmet. Datorn med disken kommer vara på 24/7. Har egentligen inga planer på att köra någon RAID-konfiguration.

Är det dumsnålt att köra på en BarraCuda, eller fungerar det till ändamålet? Eller är det bättre att satsa på en IronWolf gjord för 24/7 användning?

Tacksam för all input!

Permalänk

Generellt sett ingen större skillnader mellan hdd till en annan när det kommer till hållbarhet.

De kan gå sönder efter 2h eller 30år ingen garanti direkt att de håller längre än typ garantitiden som brukar vara 1-3år eller så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skivorna på heliumfyllda IronWolf diskar snurrar tystare, så om ljudnivå är en faktor så kan det vara värt att tänka på. Dock låter de lite mer när de söker/skriver, men jag tycker själv i alla fall att det är ett behagligare ljud.

Störr mig in i helvete på snurrljudet från Barracuda diskar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar att du planerar in för backups på allt som spelar roll också. (Även med RAID så måste man ha backup på det som är viktigt!)

Jag skulle köra en NAS-HDD åtminstone. Seagate har inget vidare rykte så jag föredrar själv andra diskar (WD Red eller deras datacenter-diskar osv och HGST kör jag själv, Toshiba verkar också OK).
Backblaze statistik är värd att kolla in för att se vilka serier man bör undvika. Även värt att googla modellnamnet och se om det är en modell som lätt pajar.

Skillnaderna kan vara enorma, vissa diskar har AFR (Annual Failure Rate) på typ 0.3% och de värsta modellerna typ 5-8%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Chibs:

Hej!

Har konverterat en gammal PC till hemmaserver och vill utöka min lagring från min nuvarande portabla 4tb HDD.
Kikar på en 8tb HDD, BarraCuda eller IronWolf.

Kommer inte förvara någonting jättekritiskt på denna disken utan främst lite semesterfilmer, torrents och andra filer jag vill komma åt från samtliga enheter i hemmet. Datorn med disken kommer vara på 24/7. Har egentligen inga planer på att köra någon RAID-konfiguration.

Är det dumsnålt att köra på en BarraCuda, eller fungerar det till ändamålet? Eller är det bättre att satsa på en IronWolf gjord för 24/7 användning?

Tacksam för all input!

Barracuda verkar använda SMR-teknik för lagring, vilket är begränsande vid större skrivningar och kan bli rent katastrofalt om du använder ett serverfilsystem.

Kör själv Ironwolf-diskar hemma efter att ha använt (proffs- och NAS-varianter) av både Seagate och WD i många år både privat och professionellt.

Som någon annan skrev: budgetera för att också köpa lagring till backup. I övrigt handlar det mest om att hitta det mest prisvärda som uppfyller dina funktionella krav.