Så vill experter att AI ska användas i klassrummet

Permalänk
Melding Plague

Så vill experter att AI ska användas i klassrummet

Lärare och experter kräver nationell AI-strategi för skolan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som ganska rimliga rekommendationer. Skönt att man kan ta ett kliv tillbaks från den hysteri som varit där många tycks tro att AI antingen kommer bli terminator eller att den är helt värdelös på alla sett och vis och inget mer än ett hypetåg.

AI är ett verktyg som kan vara oerhört effektivt vid rätt användningsområden och man bör utbilda om när och vad som är rätt användning av AI tillsammans med striktare källkritik utbildning nu när det bokstavligen talat krävs noll kunskap eller erfarenhet för att börja skapa trovärdiga fakes av i princip allt.

Permalänk

Problemet med så här generella råd är att de bara fungerar om man vet vad man behöver veta. Med det sagt: kan vi få en systematisk upplärning av lärare inom LLM-området vore det ju otroligt bra ur flera perspektiv.

Permalänk
Medlem

"AI-kompetens"

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

"AI-kompetens"

Det behövs ju uppenbarligen. Till och med på ett nördforum som detta hittar du folk som ställer faktafrågor till LLM:er och klistrar in svaren utan ytterligare verifiering.

Permalänk
Medlem

Först och främst måste väl någon skapa en riktig AI.

Jag får nervösa ticks så fort jag läser ordet 'AI' i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det handlar väl fortfarande bara om LLM-tolkar.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Veritasium höll en föreläsning nyligen kring AI och lärande vilket kan vara intressant i ämnet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

1. Skilj mellan att lära om och med AI.
Förstår man inte skillnaden bör man hålla sig till att lära om.

2. Ge nationella mål för elevers AI-kompetens.
Börja med punkt 1.

3. Stötta kompetensutveckling för lärare.
En tom fras.

4. Inför en AI-peng för pedagoger.
AI kan skapa problem, kasta pengar på det, så kanske det löser sig?

5. Ge tydlig vägledning för lärares AI-användning.
Ge dom kunskaper först.

6. Följ och sprid forskning om AI som lärverktyg.
Innan man sprider något bör man nog veta vad det är.

7. Förbered skolan för större förändringar.
Ännu en tom fras.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Än så länge kan jag inte se mer nytta än risker med dagens "AI" i grundskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jag får nervösa ticks så fort jag läser ordet 'AI' i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det handlar väl fortfarande bara om LLM-tolkar.

ja annars lär vi kalla allt för "AI" snart, typ en vanlig hemdator.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra om folk får lära sig hur "A.I." verkligen fungerar så det blir svårare för bluff-företag att lura på folk diverse "A.I."-lösningar men jag vet inte om det som är syftet med det här förslaget.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen det här jäkla A1 alla tjatar om? Aett hit och Aett dit.

Permalänk
Skrivet av mkk:

Än så länge kan jag inte se mer nytta än risker med dagens "AI" i grundskolan.

Riskerna är huvudsakligen relaterade till att folk inte förstår vad en LLM gör och för vilka områden den lämpar sig respektive inte lämpar sig som verktyg. Det är inte bara ett problem i skolan utan genomsyrar även miljöer där folk verkligen borde veta bättre.
Om man förstår vad LLM:en gör, kan man också använda den för att effektivisera aspekter av sitt arbete på ett lämpligt och i stort sett säkert sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1. Skilj mellan att lära om och med AI.
Förstår man inte skillnaden bör man hålla sig till att lära om.

2. Ge nationella mål för elevers AI-kompetens.
Börja med punkt 1.

3. Stötta kompetensutveckling för lärare.
En tom fras.

4. Inför en AI-peng för pedagoger.
AI kan skapa problem, kasta pengar på det, så kanske det löser sig?

5. Ge tydlig vägledning för lärares AI-användning.
Ge dom kunskaper först.

6. Följ och sprid forskning om AI som lärverktyg.
Innan man sprider något bör man nog veta vad det är.

7. Förbered skolan för större förändringar.
Ännu en tom fras.

Huvudet på spiken.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag tycker man missar målet.
Man blandar ihop "lärande" med "uppgiftslösning "

Var det inte en massa oroande över miniräknare när de blev vanliga, att det skulle göra eleverna dummare då miniräknaren löste all räkning. Men den löste knappast problemlösning, att förstå hur derivata, integraler, trignometri etc fungerar.
Det behöver man fortfarande själva lära sig, medan att räkna ut vad 13 x 42 blir numera knappast anses vara viktigt.

Nu kan man be en AI skriva en uppsats, men eleven behöver fortfarande läsa sig vad substantiv, prepositioner, genus etc är för något.

Jag ser AI som någto som gör att det nu är mer press på lärarna, de kan inte (åter)använda 10år gammalt material.
Vilket de inte heller borde
(raljerade lite i slutet, men tror ni förstår poängen)

Permalänk
Medlem

"Så vill experter att AI ska användas i klassrummet"
Varför börjar ni med clickbait-rubriker?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Riskerna är huvudsakligen relaterade till att folk inte förstår vad en LLM gör och för vilka områden den lämpar sig respektive inte lämpar sig som verktyg. Det är inte bara ett problem i skolan utan genomsyrar även miljöer där folk verkligen borde veta bättre.
Om man förstår vad LLM:en gör, kan man också använda den för att effektivisera aspekter av sitt arbete på ett lämpligt och i stort sett säkert sätt.

Det hjälper föga när de flesta är för spånfyllda där uppe för att faktiskt lära sig saker, och speciellt att lära sig hur man tar reda på och möjligen verifierar information. A.I gör oss som folkmassa tröga och korkade, det är bara inom forskning, databearbetning och industri som det kan kännas nödvändigt att i framtiden kunna ha A.I som hjälpmedel.

Permalänk
Medlem

AI som det funkar idag går ju inte att faktagranska, då blir det väldigt dåligt för just utbildning

Det går inte att använda AI eller specifikt generativa algoritmer som källa, varje liten detalj kan vara fel

Permalänk
Medlem

-ai "oj ber om ursäkt, du har rätt.. blabla".

(bra att fråga detaljerat.. sen hittar den inte allt och fabulerar saker).

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Det hjälper föga när de flesta är för spånfyllda där uppe för att faktiskt lära sig saker, och speciellt att lära sig hur man tar reda på och möjligen verifierar information. A.I gör oss som folkmassa tröga och korkade

Non sequitur. De flesta har begränsningar i hur mycket och hur snabbt de kan lära sig saker, och uppenbarligen har väldigt många svårigheter att greppa hur man verifierar information. LLM:er har inte existerat länge nog för att man ska kunna dra några bra slutsatser om hur användningen av dem påverkar oss. Ska man extrapolera vad vi lärt oss tidigare gånger nya verktyg dykt upp så kan man på sin höjd säga att de kommer förändra hur vi jobbar. Med det sagt: Som folkmassa betraktade är vi tröga och korkade. {{citation needed}}.

Skrivet av tintinj:

, det är bara inom forskning, databearbetning och industri som det kan kännas nödvändigt att i framtiden kunna ha A.I som hjälpmedel.

Hur många yrkesområden innefattar inte databearbetning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är som A4. Fast 1000 ggr större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det hjälper föga när de flesta är för spånfyllda där uppe för att faktiskt lära sig saker, och speciellt att lära sig hur man tar reda på och möjligen verifierar information. A.I gör oss som folkmassa tröga och korkade, det är bara inom forskning, databearbetning och industri som det kan kännas nödvändigt att i framtiden kunna ha A.I som hjälpmedel.

Tänk på att dom "spånfyllda" faktiskt är dom som framöver kommer att verka inom forskning, databearbetning och industri.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Verkligen. Det känns som att området ”AI” knappt är definierat ännu. Hysterin är att alla ska använda och säljas på det, men ingen vet varför? Vad är stressen? Avvakta med användandet helt och hållet tills det mognat mer? Har man klarat av skolan hittills i alla år utan AI så klarar man väl 1,5,10 år till?

Vi föräldrar där mina barn går i skolan försöker -minska- skärmtiden. Det är på tok för mkt skärm i skolan numera tyvärr.

Vi har för tillfället någon ”ai-utredning” på jobbet. Jag passade på att lyfta handen och fråga ”vad är målet / syftet med AI här på bolaget” och ingen kunde svara.

Permalänk

Jag minns det som igår när dataläraren blev av rektorn tvungen att prata om något globalt datanätverk som kallades för internät eller något liknande. Ingen av oss datanördar lyssnade på dyngan han sa påstod om internät, som att det skulle finnas tv-tablå sidor där man kunde se vilka tvprogram som gick på TV. Likaså att den skulle finnas telefonkatorsidor, så man direkt från dessa sidor får telefonnumret till en pizzeria och kan beställa från ens mobil. Som om någon skulle orka uppdatera dessa.

Och nu långt efter så har fortfarande ingen av mina datanördspolare har någonsin används eller hört talas om det där internät eller va fan det nu heter.
I skolan ska de lära sig vettiga saker inte flygor som internät, elektrisk spis, dammsugare etc, utan de ska istället lära sig vettiga saker som hur man bakar en riktigt god schwarzwaldtårta.

Annars dagens ungdom är som sagt inte gamla, de har kanske 50år kvar i arbetslivet. Utvecklingen av AI går snabbt, det är inte långsökt att de kommer använda AI och det är bra att det tar upp i skolan.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Läser man hela debattartikeln känna den raktigenom rimlig. Exempelvis hur viktigt det är att barn behärskar källkritik. För oss som växte upp med Wikipedia, det här känns som den problematiken upphöjt till tio. Hur många elever kommer inte annars förlita sig på hallucinerande LLM:s som bara ger en medhåll.

Eller att lärare inte skall kunna nekas att köpa in AI-tjänster p.g.a. kostnadsskäl. De måste förstå hur kidsen, rätt eller felaktigt, tar in information. Eller ska deras primära konsumtion av AI ske genom att de får se Powerpoint-presentationer om ämnet på utbildningsdagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vi har för tillfället någon ”ai-utredning” på jobbet. Jag passade på att lyfta handen och fråga ”vad är målet / syftet med AI här på bolaget” och ingen kunde svara.

Tror många är precis där.
"Vi vet inte var tåget är påväg, men FoMo är så stark, så vi hoppar på"

Ontopic ser jag framför mig en skola där man behöver gå till att använda analoga prov/uppgifter för att stävja fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är bara en fluga (hälsar Ines Uusmann).