Permalänk

Kyla router med tyst fläkt (80x80mm).

Hej!

Har köpt en flint2 router som har 2ghz, 1gb ram.

Tänkte försöka kyla den på ett tyst sätt med en 80x80mm fläkt. Mest för skoj skull.

Man borde väl kunna koppla en t.ex Noctua fläkt direkt till usb-uttaget med sån rpm-styrning?

Tack för tips.

Permalänk
Medlem

Upplever du throttling?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Upplever du throttling?

Nä, är mest för att kyla ner lite extra bara

Ska försöka hitta någon usb kontroller som man kan koppla till en fläkt.

Typ sån här fast med fläktuttag, utan fläktar!

Permalänk
Medlem

Chassifläktar behöver 12V, USB levererar 5V som standard, för att få ut mer än 5V ur USB måste enheten kunna begära det med ett speciellt protokoll (endast via USB-C dessutom, och det är beroende på spec), så det går inte direkt. Men det finns "adaptrar" som löser sånt om man vill det.

Men jag ifrågasätter nödvändigheten helt och hållet här.

Permalänk
Medlem

Ja Noctua. Brukar oftast ingår USB adapter i deras 5V fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Nä, är mest för att kyla ner lite extra bara

Ska försöka hitta någon usb kontroller som man kan koppla till en fläkt.

Typ sån här fast med fläktuttag, utan fläktar!

<Uppladdad bildlänk>

Ok, ser inte poängen.

Men en sånhär gör det till en liten rolig fullösning. 🤣

https://www.amazon.se/Hama-USB-fl%C3%A4kt-med-temperaturmedde...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Chassifläktar behöver 12V, USB levererar 5V som standard, för att få ut mer än 5V ur USB måste enheten kunna begära det med ett speciellt protokoll (endast via USB-C dessutom, och det är beroende på spec), så det går inte direkt. Men det finns "adaptrar" som löser sånt om man vill det.

Men jag ifrågasätter nödvändigheten helt och hållet här.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07DXMF32M?ref=emc_s_m_5_i_atc

Denna hittade jag som är 5V, men synd att det inte ingår sån dimmer-snurr så man kan sänka eller höja RPM.

Permalänk

Sämst, hittade ingen sån fläktstyrning att köpa separat.

Permalänk

Sämst, hittade ingen sån fläktstyrning att köpa separat.
<Uppladdad bildlänk>

https://amzn.eu/d/jlq24Mq

Dock känns det som en pwm styrd regulator skulle vara bättre.

Att spänningsstyra brukar ha en tendens att göra att de kan ha svårt att komma igång speciellt på dessa 5v fläktar.

T.ex min noctua 60mm 5v fläkt jag kör på min pi4 gillar inte att starta kopplad till 3.3v pinnen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så gjorde jag på min gamla asus n66u som hade värme problem

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Rekordmedlem

Historien upprepar sig, ge oss bilder på resultatet så vi får se om du klår detta bygge

https://www.sweclockers.com/galleri/14193-comhemmodem-overhet...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Haha! Perfekt i min stil.

Närmast jag kan komma är denna laptopkylare som jag snodde fläktarna ifrån och satte på min gamla Linksys WRT3200ACM snurrar fortfarande efter 6+ år.

Permalänk

Jag kom på en annan sak, man kanske bara ska köpa en vanlig 12v 80mm fläkt som man kopplar in i USB 5v, då lär den ju bli astyst. Iallafall 50% tystare ;D

Ursäkta för spam.

Undra om nån av dessa startar snurra vid 5V från usb:en?

EDIT:

NF-B9 redux-1600 - japp. 64 m3h
NF-A9 FLX - japp. 64 m3h

NF-R8 redux-1800 - japp. 53 m3h
NF-A8 FLX - japp. 50 m3h

Permalänk

Jag kom på en annan sak, man kanske bara ska köpa en vanlig 12v 80mm fläkt som man kopplar in i USB 5v, då lär den ju bli astyst. Iallafall 50% tystare ;D

njae generellt brukar inte ljudnivån vara linjär med hastigheten men något lägre lär den bli iaf iom att lägre varvtal generellt orsakar mindre turbulensljud.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae generellt brukar inte ljudnivån vara linjär med hastigheten men något lägre lär den bli iaf iom att högre varvtal generellt orsakar mindre turbulensljud.

Har beställt nu iallafall en noctua med usb till 3-pin kabel.

Kanske mitt onödigaste köp, men kul att sänka temperaturen!

Permalänk

Har beställt nu iallafall en noctua med usb till 3-pin kabel.

<Uppladdad bildlänk>

Kanske mitt onödigaste köp, men kul att sänka temperaturen!

ja du led ju inte direkt av överhettning... 40°c är ju långt innanför ramarna vad som är ok för kiselkretsar generellt.

Visa signatur

Permalänk

ja du led ju inte direkt av överhettning... 40°c är ju långt innanför ramarna vad som är ok för kiselkretsar generellt.

Aha, trodde den hade feber 40c+ haha nä skoja, men jag använder den knappt nu. Ska användas lite hårdare senare. Men ja, du har helt rätt i att det är ett onödigt köp. Men tänkte mest om det gör en pytteliten nytta så är jag nöjd.

Permalänk

Nu har han inte feber längre, haha

Lite synd bara att jag inte tog 5V modellen, kunde säkert sänka volten från routern i värsta fall.

Men men

Permalänk

Nu har han inte feber längre, haha

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Lite synd bara att jag inte tog 5V modellen, kunde säkert sänka volten från routern i värsta fall.

Men men

med tanke på att du bara får 5V från usbporten så lär du inte se mer än typ ~41.6% av fläktens maxvarvtal i specen ändå.

så har den specad ~1800RPM vid 12V så kommer den inte gå mer än ~749rpm som max matad med 5V.
eller om det är 1200rpm modellen ~500rpm vid 5v.

och tveksamt om du kunnat få 5V varianten att gå mycket långsammare ändå då den har högre maxvarvtal vid 5V (2200rpm).
så vid 41.6% så hade den snurrat i ~915rpm om den äns hade velat snurra vid så låg spänning som ~2V.

du får ju ha i åtanke att vridmomentet sjunker ganska drastiskt vid sänkt matad spänning.
som jag skrev tidigare min 60mm noctua 5v fläkt till min pi vill inte äns starta matad med 3.3V dock om jag flickar igång den med fingret så brukar den kunna hålla sig vid liv bara att den har typ ingen ork alls så den klarar inte att varva upp från stillastående.

och iaf teoretiskt så snurrar din 12V fläkt långsammare än vad du kunnat köra 5V varianten av fläkten

Visa signatur

Permalänk

med tanke på att du bara får 5V från usbporten så lär du inte se mer än typ ~41.6% av fläktens maxvarvtal i specen ändå.

så har den specad ~1800RPM vid 12V så kommer den inte gå mer än ~749rpm som max matad med 5V.
eller om det är 1200rpm modellen ~500rpm vid 5v.

och tveksamt om du kunnat få 5V varianten att gå mycket långsammare ändå då den har högre maxvarvtal vid 5V (2200rpm).
så vid 41.6% så hade den snurrat i ~915rpm om den äns hade velat snurra vid så låg spänning som ~2V.

du får ju ha i åtanke att vridmomentet sjunker ganska drastiskt vid sänkt matad spänning.
som jag skrev tidigare min 60mm noctua 5v fläkt till min pi vill inte äns starta matad med 3.3V dock om jag flickar igång den med fingret så brukar den kunna hålla sig vid liv bara att den har typ ingen ork alls så den klarar inte att varva upp från stillastående.

och iaf teoretiskt så snurrar din 12V fläkt långsammare än vad du kunnat köra 5V varianten av fläkten

Tack för ditt informationsrika svar! <3

Då ska man tänka åtminstone ca 60% minus på decibel och kylning när man väljer en 12V fläkt som ska köras i 5V (usb)

Nästan så att man inte ska välja en dyrare redan "tyst" 12V fläkt.
Bättre att istället ta en 12V fläkt som inte är fabrikstyst och som har högt varvtal men som sedan ändå förvandlas till en tyst med 5V.

Så långt tänkte jag inte, jag tänkte mest att en fläkt som är klassad att låta lär låta lite med 5V också, lol aja

Permalänk

Tack för ditt informationsrika svar! <3

Då ska man tänka åtminstone ca 60% minus på decibel och kylning när man väljer en 12V fläkt som ska köras i 5V (usb)

Nästan så att man inte ska välja en dyrare redan "tyst" 12V fläkt.
Bättre att istället ta en 12V fläkt som inte är fabrikstyst och som har högt varvtal men som sedan ändå förvandlas till en tyst med 5V.

Så långt tänkte jag inte, jag tänkte mest att en fläkt som är klassad att låta lär låta lite med 5V också, lol aja

<Uppladdad bildlänk>

ja nått sånt.

ljudnivån på noctuas fläktar är relativt linjär med varvtalat något plattare ner mot <700rpm där troligen motorljudet helt enkelt inte blir mycket lägre utan är högre än turbulensljudet när man går lägre.

(hittar dock ingen kurva för deras 80mm fläktar men troligen liknande deras 120mm fläktar)

men troligen ligger din fläkt nånstans runt 8-10db där i 500-750rpm vilket är tystare än generic bakgrundsbrus i en normal bostad som normalt brukar ligga runt ~20-30db ända upp till ~50db i innerstad med biltrafik i området.

Visa signatur