Snabbtest: Steelseries Nova Elite – prissatt för eliten

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Haft stora problem med drivrutinerna på 2st olika Arctic pro Wireless, på två olika datorer.

Ljudet liksom fade:ar ut och det blir helt tyst tills det kommer ett högre ljud igen. Så skulle aldrig lägga sådana här summor på ett Steelseries.

HaHa !!
Klassiker som inte har det minsta med drivrutiner eller Steelseries mjukvara att göra...

En inställning i windows, klick. Sen funkar det som det ska. 😉

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Två basstationer har pajat för mina ss pro. Tillsammans med mjukvaran är jag så grymt osugen på steel series. Dock så har jag tyckt om hörlurarna och batterisystemet när allt väl fungerat… vad man än säger om priset så är det bra med alternativ för alla plånböcker. Testar audeze maxwell just nu och är än så länge nöjd. De är lite tunga men så sitter jag inte så länge med hörlurar hela dagarna.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Problemet med hörlurar är väl att de är slit å släng.
Oavsett för 600kr som för 3-4k så blir de ibland lite nedsvettade å fuskläder som vittrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Problemet med hörlurar är väl att de är slit å släng.
Oavsett för 600kr som för 3-4k så blir de ibland lite nedsvettade å fuskläder som vittrar

Nya kuddar kostar 186 kr från Steelseries om man behöver nya.

Permalänk
Medlem

Mest värde har jag själv fått ur gamla trådade spellurar med mic. Gav 249kr för dom för över 10 år sedan och de fungerar bra än idag.
Har även finare akg och sony lurar men de används knappt. Beror nog på att jag inte lyssnar på musik lika ofta idag.

Frågan är om man märker en så stor skillnad på lurar för 1000 kr och för flaggskepp för 3-4000 kr? Troligen inte då satsar jag dessa pengar på tex grafikkort istället.

Mina akg och sony låter bättre än mina billiga men har används betydligt mer sällan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Lägger nog de pengarna på annan hårdvara och när jag gamar på riktigt har jag min ljudanläggning för ca 200000kr.

Många kraftkablar där.

Permalänk
Medlem

Vore kul att veta hur dom här står sig mot Fractal Scape i dagligt bruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Blir lite som att jämföra ett 5070 mot ett 5090. Fractal scape är ett standard trådlöst gaming headset utan något speciellt jämför med liknande produkter runt 2000kr.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunk:

Blir lite som att jämföra ett 5070 mot ett 5090. Fractal scape är ett standard trådlöst gaming headset utan något speciellt jämför med liknande produkter runt 2000kr.

Ja Scape saknar ANC och många andra finesser. Däremot anses ljudet vara fruktansvärt bra för prisklassen.

Permalänk
Medlem

Om jag hade pengar, fa la la la la la la la la la lej...

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Noctua NH-D14 / Sapphire 9070 Pulse

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av TuHack:

För mig är den största skillnaden att jag kan använda Nova Elite längre än 10 min utan att det gör ont vilket inte är fallet med Scape för mig tyvärr. Även om Scape är schyssta så faller det där för mig.

Permalänk
Medlem

Fattar dom som vill ha trådlöst. Jag gick ifrån det, köpte ett par Sennheiser (ingen värstingmodell), kommer aldrig mer gå tillbaka till ”vanligt” gamingheadset.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Kör just nu deras Arctic Pro, visserligen bara ca 6 timmars batteri men jävlar vilket ljud. Något som utmanar studiohörlurar med ljudförstärkare, jäkla imponerande. Då om uppgraderingar har skett sen dess så är det bara en vinst för konsumenten eftersom jag totalt älskar mina lurar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Har nova Pro wireless nu och är väldigt imponerad utav dom. Kommer garanterat uppdatera ifall det med lite tur kommer ett fint black Friday pris på dessa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Med mjukvara låst till ett OS, nej tack 🙂.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Sennheiser HD560s / Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED | LG C3 55" Oled

Permalänk
Medlem

kör ett par Steelseries Nova Pro 7, mycket nöjd, sitter fint utan att klämma under mina 12timmars pass framför jobbdatorn, kanske ska kika på ett par av dessa till gamingriggen. Lurarna är slut, trådade trådlösa... för batteriet i dom håller typ 14 sekunder (Corsair nånting)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter ett par nya trådlösa hörlurar efter att mina Sennheiser Epos 670 är på väg att kasta in handduken. Har sneglat på ett par Astro A50 gen 5, dessa väcker dock ett större köpbegär i mig men jag har väldigt svårt att motivera nuvarande priset.
Min förhoppning är att priset är medvetet satt högt så att dom kan sänka priset i takt med att efterfrågan börjar dala - får hoppas på en bra deal framöver nu när vi närmar oss rea-tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Är på jakt efter ett par nya trådlösa hörlurar efter att mina Sennheiser Epos 670 är på väg att kasta in handduken. Har sneglat på ett par Astro A50 gen 5, dessa väcker dock ett större köpbegär i mig men jag har väldigt svårt att motivera nuvarande priset.
Min förhoppning är att priset är medvetet satt högt så att dom kan sänka priset i takt med att efterfrågan börjar dala - får hoppas på en bra deal framöver nu när vi närmar oss rea-tider.

Som tidigare ägare till GSP 670 och sedan Nova Pro wireless så är upplevelsen mycket bättre med Nova Pro.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Sitter med ett par Nova Pro som jag köpte Wicked Cushions FreeZe Nova Pro Wireless Öronkuddar till och har aldrig ens märkt av den lilla nubben i dom som sticker ut, inte ens om jag trycker ihop lurarna obekvämt mycket när dom sitter på huvudet. Sen visst man ska inte behöva andra kuddar till sin dyra lurar för att lösa ett problem från tillverkaren men dom är stinkin cozy som Techne brukar säga.

Det som nämns i artikeln var väl första versionen av lurarna. Dom korrigerade designen sen.
Mina har den inte.

Visa signatur

-dool

Permalänk

Wow, gaminghörlurar för 7k? 100% att det är märket som kostar så mycket och inte tekniken. lol.

Jag köpte mina akg k712 pro för 12 år sedan och de håller fortfarande. De kostade då 3500kr och kostar ungefär samma idag.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Wow, gaminghörlurar för 7k? 100% att det är märket som kostar så mycket och inte tekniken. lol.

Att kalla dom för gaminghörlurar är ju att nedgradera modellen lite.
Det är ett par riktigt bra hörlurar för att lyssna på musik och film.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Det står mellan dessa, hd 600 + bottlecrack, eller arya organic, neeh bara skojja ba på sköj