Permalänk
Hedersmedlem

Ny förstärkare (köpråd önskas)

Under det senaste året har jag gjort vissa ganska viktiga upptäkter gällande ljudkvalitet. För inte alltför länge sedan trodde jag att stora högtalare (rättare sagt, överdimensionerade baselement) och massvis med effekt = bra ljud. Denna fördom utrotades delvis i vintras när jag bytte högtalare till ett par Wharfedale Diamond 8.1 70th anniversary edition (puh, långt namn..) som i mina öron låter mycket bra. Första månaderna tyckte jag att det lät grymt mycket bättre, men sen började ljudkortet kännas ganska kass. Numera kör jag med det integrerade ljudkortet på Epox 8RDA3+ som låter bra mycket bättre än mitt gamla småsura sb live 1024. Nu är det bara en sak kvar att byta, nämligen förstärkare. Just nu har jag en cirka 10 år gammal Pioneerstereo som förvisso inte är helt kass men som inte håller samma klass som högtalarna och känns därför aningen begränsande vilket gör ett byte väl motiverat.

Frågan är då vad man ska köpa istället. Surroundförstärkare känns inte så aktuellt eftersom jag helt enkelt inte kan utnyttja det fullt ut pga hur mitt rum är möblerat. Därför så är jag ute efter en bra stereoförstärkare. Smärtgränsen för vad det får kosta ligger runt 4000kr.
Det är en fördel om den finns att köpa inom Östergötland (allra helst Linköping), främst för att kunna provlyssna innan jag bestämmer mig.

Farsan har just nu en HK670 som nästan är i rätt prisklass och enligt mina öron (och andras) låter bra. Känns dock lite skummt att köpa en likadan. Bättre att övertala honom att byta kanske Nåt åt det hållet är det i alla fall som jag tänkt mig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 670 som jag är helnöjd med. Går väl på runt 3500kr numer. Kör på en sån

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Japp, kan inte annat än att hålla med, min låter kanon.
HK670 är en finfin förstärkare som fått bra recensioner.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att en H/K 670 är rätt val. Har fått väldigt bra recensioner och är erkännt bra. H/K är bra och riktigt strömstarka apparater.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

NAD C320BEE är annars en mycket bra förstärkare om du föredrar något annat än HK670. Hi-Fi Klubben har en butik i Linköping så du kan lätt provlyssna på NAD:en.
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=70

Permalänk
Gäst

Skulle lägga min röst på NAD. Kör själv på en 350:a som jag är mycket nöjd med.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken typ av ljud du vill uppnå, detaljrikt och analytiskt eller lite mera avslappnande. För altenativ 1 rekommenderar jag Nad eller liknande, för alternativ 2 så passar H/K eller Marantz bättre.

Jag driver mina Wharfedale Diamond 8.4 med en Nad C320 och tycker att det låter bra.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Inaktiv

Skulle lägga min röst på NAD.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara NAD eller HK alltså.

På pappret ser det inte ut att skilja så mycket mellan HK 670 och NAD C320BEE. Skiljer inte mycket på hålet i plånboken heller...

Antar att man inte märker nån skillnad på 50 eller 70w heller, eller gör man det? Vet inte exakt hur tungdrivna mina högtalare är...

Hur mycket ström kan man få ut ur NADen? HK skryter med 70A vilket är en väldans massa ström...

ThAz:
Vad för ljud jag är ute efter? Bra ljud såklart
Så rent som möjligt antar jag är bäst, vill man förändra så får man göra det innan man skickar det förstärkaren.

Får ta en tur till Lefflers och Hifiklubben i veckan och se vad de har att säga...

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kollade just i min HK manual och där står det 80A och 80W. Ett litet krutpaket på 10.5kg

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Yamaha RX-V540RDS vore nåt att titta på också. 3290:- på hemmabiobutiken.se. Lillebrorn (RX-V440) fick bäst i test i tidningen Hemmabio, 540 har flera digitala ingångar. Har en själv och äv väldigt nöjd, men har å andra sidan inte jämfört med andra förstärkare själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
ThAz:
Vad för ljud jag är ute efter? Bra ljud såklart
Så rent som möjligt antar jag är bäst, vill man förändra så får man göra det innan man skickar det förstärkaren.

Får ta en tur till Lefflers och Hifiklubben i veckan och se vad de har att säga...

Om du vill ha ett så rent ljud som möjligt så kan jag varmt rekommendera en Nad, H/K:n ger nog ut mera ström än Nad:en, men ja tror nog att en C320BBE levererar tillräckligt med effekt för dina stativare.

Angående ljudet så fungerar det så (åtminstone för mig) att om man har en väldigt analytiskt ljudanläggning så blir man trött i huvdet fortare, jag kan t.ex. inte aktivt höra på en hel skiva, utan jag blir trött i huvdet av alla detaljer, marantz (tror att H/K gör detsamma, åtminstone så låter dom mörkare i klangen) rundar av den högsta diskanten för att man inte skall bli trött i öronen/huvdet lika fort.

Mitt råd är att försöka få lånat hem t.ex en Nad och en H/K och höra igenom en skiva med båda förstärkarna för att ta reda på vilket ljud som passar dig bäst.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Yamaha RX-V540RDS vore nåt att titta på också. 3290:- på hemmabiobutiken.se. Lillebrorn (RX-V440) fick bäst i test i tidningen Hemmabio, 540 har flera digitala ingångar. Har en själv och äv väldigt nöjd, men har å andra sidan inte jämfört med andra förstärkare själv.

Det där är ju inga stereoförstärkare, dessutom går de inte att jämföra med Nad, HK elelr Maramtz stereoförstärkare.

För att göra det lite svårare lägger jag till ett märke som inte nämnts...Denon.

En Marantz PM 7200 ligger runt 4400 spänn
Denon PMA 1055R kostar runt 4500
Nad C320BEE för 3500
HK 670 för runt 3500 den också.

Alla är de bra förstärkare, men det bästa är ju allt åka och lyssna på dem.

En annan intressant kombination vore:

Cambridge C500 förförstärkare = 1800 spänn
Cambridge P500 effektförstärkare = 1800 spänn

totalt sett 3600 spänn.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Om du vill ha ett så rent ljud som möjligt så kan jag varmt rekommendera en Nad, H/K:n ger nog ut mera ström än Nad:en, men ja tror nog att en C320BBE levererar tillräckligt med effekt för dina stativare.

Angående ljudet så fungerar det så (åtminstone för mig) att om man har en väldigt analytiskt ljudanläggning så blir man trött i huvdet fortare, jag kan t.ex. inte aktivt höra på en hel skiva, utan jag blir trött i huvdet av alla detaljer, marantz (tror att H/K gör detsamma, åtminstone så låter dom mörkare i klangen) rundar av den högsta diskanten för att man inte skall bli trött i öronen/huvdet lika fort.

Mitt råd är att försöka få lånat hem t.ex en Nad och en H/K och höra igenom en skiva med båda förstärkarna för att ta reda på vilket ljud som passar dig bäst.

Låter som att H/K passar mig bättre i så fall. Har någon form av musik på ~99% av all tid som jag sitter vid datorn och nästan alltid annars också. Visserligen lyssnar jag inte "aktivt" hela tiden men om det blir jobbigt i längden är det ingen höjdare. Med den förstärkare jag har nu går det bra att spela förhållandevis högt utan att varken bli trött i huvudet eller att det låter illa... (eller rättare sagt sämre)

Lyssnar mest på techno/trance/dance och liknande om det har någon betydelse...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi missuppfattade varann lite, jag menar att man blir lyssningstrött om man sitter och verkligen skall lyssna till musik.

Min anläggning är också igång i stort sett alltid då jag är hemma, jag blir inte lyssningstrött av att ha på den i bakgrunden, utan det är när jag har positionerat mig i soffan och skall höra igenom en skiva, alltså att bara koncentrera sig på musiken.

Visa signatur