4pins fläktar till fläktkontroller?

Permalänk
Medlem

4pins fläktar till fläktkontroller?

Ska beställa en fläktkontroller som man kopplar in med 3 pins kontakter men jag har bara 4 pins fläktar i chassit så jag tänkte höra om det funkar med 4 till 3 pins adapter. Det är ju 3 sladdar i 3 pins kontakterna och bara 2 sladdar på chassi fläktarna, och jag har en kompis som nyss köpte en Zalman fläktkontroller som han koppla sina 4 pins fläktar med adapter men fick det inte att fungera. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

3pins kopplas vanligtvis till moderkortets fläktkontakter som med cpu-fläkten. Men det rekomenderas att man kopplar till nätagregatet för att slippa värmebildning och överbelastning på moderkortet. Så gå ner till närmsta datorbutik och se vad de har.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

Vad ska jag kolla efter?

Kanske skrev lite otydligt men frågan var om någon har eller vet att det går att koppla 4pins fläktar med adapter till fläktkontrollern?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

machine är du säker på att en sån funkar?

Jag köpte exakt sådana till mina chassifläktar, men det funkade inte med nån av dom, dom har allså 4pins molex och det funkade inte med någon av dom tre antec-fläktarna. Verkar som dom bara går att köra i 12V eller nåt.

Permalänk
Medlem

kanske blir överbelastning på 3 pin?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Men läs vad han frågar efter istället för att snacka massa skit, han vill koppla sina fläktar till fancontrolen inte till ström...

fixa en sån här : http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=36&session=0ed68c5a...

Och skär kablarna och fixa dit dom...

Visa signatur

;)