Permalänk

Ntsf & Fat

Vad är de för skillnad?
Vad är bäst? Varför finns de 2 olika?

Permalänk
Hjälpsam

NTFS är en nyare standard associerad med WinXP, den hanterar större diskar och är snabbare och effektivare på stora diskar/partiotioner.

FAT32 win 95/98/ME standard. Är endast intressant att ha på en disk som man vill kunna redigera manuellt från en Win98 boot disk. Kan vara lämpligt om man vill plocka bort någon korrupt filr eller liknande som WinXP har flaggat som "används" och därmed inte kan tas bort via Windows på ett enkelt sätt.

Skillnaden i prestanda på mindre partitioner, tex 15-20gig för en system/windows partition, FAT32 jämfört med NTFS är försummbar. Så om du misstänker att du behöver pilla med systempartitionen via DOS, kör FAT32. Annars är NTFS att rekomendera.

OBS: DOS stödjer inte NTFS och du kan därför inte accessa NTFS genom en vanlig Win98/ME start disket.

FAT16 Tja.. glöm det, gammal DOS standard som inte hanterar någon diskstorlek att tala om, går inte ens att installera Win98 på en FAT16 då den inte stödjer så stort diskutrymme som Win98 kräver LOL

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Data fragmenteras inte heller lika snabbt på NTFS om jag minns rätt nu och sen går det inte skriva till NTFS i linux.

Visa signatur

AMD Athlon64 Dual-Core "Toledo" 4400+
MSI K8N SLI Platinum nForce4 Ultra
Crossair 1GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

NTFS härstammar från Windows NT. Tror att det kom redan på 3.x tiden. Det finns lite skillnader mellan NTFS i nt4 och senaste versionerna som finns i w2k/wxp/w2003 men med senaste servicepack ska det gå att läsa och skriva alla versioner i alla nt-baserade os.

Enda anledningen att köra FAT/FAT32 är om man behöver komma åt diskarna från dos, w9x eller linux (samt alla dess varianter som jag inte har kolla på)
NTFS är bra mycket stabilare och säkrare. Prestandaskillnaden märker man inte mycket av.

FAT16 funkar alldeles utmärkt med samliga Windowsversioner. De NT-baserade ska klara partitioner upp till 4gb utan större problem. w98 går utmärkt så länge man har 250mb att leka med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hjälpsam

Tack OSkarOOO, Mer specefikt svar där, jag hade nästan rätt iaf

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
NTFS började användas i NT4, och tanken var att den inte skulle behövas defragmaenteras.
Men det visade sig snart att NT maskinerna gick trögare och trögare.
Har för mig att NT4.0 inte hade någon inbyggd deframenterare. [/B]

Det stämmer, det hade den inte
Men fick dom inte lägga till det sen?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Re: Ntsf & Fat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appepappe
Vad är de för skillnad?

En jämförelse http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Har du tänkt bränna mycket DVD i ISO-format är NTFS ett måste då FAT32 bara klara upp till 4 GB stora filer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Data fragmenteras inte heller lika snabbt på NTFS om jag minns rätt nu och sen går det inte skriva till NTFS i linux.

Nyare linuxkärnor har skrivstöd till NTFS.
Gick från experimental till new för ganska länge sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
Nyare linuxkärnor har skrivstöd till NTFS.
Gick från experimental till new för ganska länge sedan.

Men du kan bara ändra på filer och du kan inte ändra fillängden. För att kunna skriva "på riktigt" från linux är man tvungen att använda Captive.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

inte för att det tillför nått direkt men..

Windows NT = Windows New Technology (stavning?)
NTFS = New Technology File System

Och det finns ingen anledning att använda nått annat än NTFS på en xp burk

Visa signatur

A64 3000+ 90nm | Arctic Cooling Freezer 64 | GIGABYTE GA-K8NF-9 | 120 GB + 80 GB + 10GB | 2048 PC2700 | FSP 350W | Sapphire X800XL | VF700-AlCu | ADDA 120 | Samsung 913N