Permalänk
Medlem

Osäker nybörjare..

Hej alla glada swec.

Jag är intresserad att lära mig programmering, ett program till o börja med.

jag har även läst faqen, men fick inte mina svar.. eller så har jag helt enkelt missat det.

Jag har inte läst något programmeringsspråk, och ska börja på naturvetenskapsprogrammet om några veckor..

Jag skulle som sagt gärna vilja få förslag på vad man ska tänka på och vad som kan vara bra att testa på första gången.

Pengar har jag, ska det köpas till något så är det inga problem.

Jag läste lite om att C++ är ett bra program, men även ett avancerat sådant? Java också..

Jag är villig att lära mig, bara om någon snäll själ skulle vilja visa vart man ska sätta första fotsteget någonstans.

MVH

// Gustav "Zingan"

Permalänk
Medlem

Om du ska börja programera så tror jag python skulle bli bra.
Du kan hämta och installera python på http://python.org där kan du även läsa om hur man lär sig python.

Permalänk
Medlem

C++ och Java är olika språk, inte program. Vill du göra mer traditionella applikationer tycker jag du ska lära dig C# eller C++, vill du syssla med webbprogrammering bör du titta på PHP, vill du skriva mer skriptliknande program kan du titta på exempelvis Perl, vill du komma igång fort kan du ta en titt på Python.
Googla på programming languages så får du mer kött på benen.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Satsa på att lära dig Java. Det gjorde jag för 3 år sedan (skall också börja på NV programmet till Hösten).

Varför välja java?
Jo det är ett fulfjädrat programmeringsspråk som fungerar på oilka plattformar (Mac OS, Linux, Windows, för att nämna de vanligaste). Det är också lätt att ganska snabbt se resultat av sitt programerande - det är relativt enkelt att göra fönsterbaserade program med knappar och menyer.
Skulle du sedan vilja prova något mer anavcerat snabbare och mer hårdvarunära språk är c++ det gjutna valet, det är väldigt likt Java, men mer "avancerat", vill man sedan löpe hela linan ut så är ju språket C också likt.

Det du bör införskaffa är en bra bok som beskriver Java-språket. Gärna på svenska eftersom det är första gången du programerar (förderdrar annars böcker på engelska).

En av de allra bästa facklitterära böcker jag har är dock "Java Direkt med Swing" av Jan Skansholm
http://www.bokus.com/cs/1122927953/cgi-bin/more_book_info.cgi...
Den är inte helt lätt att få grepp om i början, men sedan är den kanon, både som lärobok och referensverk.

Sist, men absolut inte minst behöver du en utvecklingsmiljö, kompilator kodeditor o liknande. Själv har jag använt MS Visual studios, men har planer på att byta till Eclipse. MSVS är dyrt, men Eclipse är Open-Source och bör fungera bra
http://www.eclipse.org/

För mer information och downloads om Java kika in på suns hem sida www.sun.com

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn

Varför välja java?
Jo det är ett fulfjädrat programmeringsspråk som fungerar på oilka plattformar (Mac OS, Linux, Windows, för att nämna de vanligaste).

Var det där en freudiansk felskrivning?

Permalänk
Medlem

jag är också lite newb i programerings världen och jag har börjat med c++ för typ 3 dagar sedan. tycker inte att det är så svårt som alla säger jag håller fortfarande på att gå igenom nybörjarguiden på blinkenlights.se och jag tycker den är jättebra!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Python e grymt najs

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

jag har hört att GOTO-programmering i BASIC ska vara nya modet i höst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busmissen
jag har hört att GOTO-programmering i BASIC ska vara nya modet i höst.

lol
C++ är nice bara man börjar att lära sig det
Är lite nybörjare själv inom C++. Men förhoppningsvis så blir det ändring på det
VB kan också vara bra om du är nybörjare. Inte så kraftfullt som c++ och c. Men det är bra för nybörjare.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker du precis som några andra här tycker, att du ska börja med python.
Vill du senare använda GUI till dina program så finns wxPython som du kan använda tillsammans med Python för att få detta.

http://www.wxpython.org/

Sedan finns också Jyhton som är en implementation utav Python för Java.

http://www.jython.org/

Ett program som är skrivet i språket Python är bl a 3D-programmet Blender. Så det går att skriva riktigt avancerade applikationer med Python.

Dock finns det inte så mycket utbildning i skolan om Python.
Så i det fallet är C++ eller Java att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Ett program som är skrivet i språket Python är bl a 3D-programmet Blender. Så det går att skriva riktigt avancerade applikationer med Python.

Nu är du väl andå ute och cyklar lite? Blender är väl knappast skrivet i Python?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Blender är nog skrivet i C/C++ (http://projects.blender.org/viewcvs/viewcvs.cgi/blender/sourc...). Däremot har det en API för Python-skript.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Nu är du väl andå ute och cyklar lite? Blender är väl knappast skrivet i Python?

Kanske det, men från början så är det: http://susning.nu/Python som är ute och cyklar.
Skulle nog kollat upp den riktiga sidan istället.

Edit: Var lite trött när jag gjorde inlägget tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Var det där en freudiansk felskrivning?

Hehe ... det låter ju onekligen väldigt roligt i alla fall.
Fullfjädrat språk skall det såklart vara

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Tycker du ska börja med java det är rätt enkelt (men dok trist) i början. Men sen när man har lärt sig grunderna blir det riktigt skoj. Grunderna kan du ju lära dig själv via nån bok jag hade Java från A till O. Boken är helt ok men den kan ta att man kan vissa saker förgivet ibland. Annarstycker jag att du borde ta programering som tillvalskurs. JAg ska själv läsa programering C i höst och har varigt helnöjd med A och B kursen.

Visa signatur

JAVA äter C++

Permalänk
Medlem

För att börja med Java.. behöver man alltså någon slags bok då? och givetvis.. programmet?

Permalänk
Medlem

Ja och nej, jag skulle rekommendera en bok för att du ska lära dig bra och förstå vad det är som händer när du skriver koden, men det finns säkert många bra guider på internet (googla?)

Sen behöver du en kompilator, som kompilerar eller "sätter koden i verk" för att det ska hända något när du har skrivit din kod, det var någon som rekommenderade en gratiskompilator vid namn eclipse.

Sen behöver du givetvis mycket ledig tid, inget kommer gratis:)

Visa signatur

"we educate ourselves so we can go to works we dont like, to buy shit we dont need"

Permalänk
Medlem

Kanske bara jag som läste dåligt eller så fattar jag bara trögt :/ Men man behöver alltså en kompilator och t.ex. en bok som behandlar javaspråket och en del övningar?

Permalänk
Medlem

1. Kompilator
Gör att koden blir körbar och du kan göra t.ex. exe filer.
2. Bok/guide
Hur skall man annars lära sig om man inte kan något annat programerings språk?
3. Program?
Detta är inte till alla spåk nödvändigt, men kan vara välldigt bra andå. Som t.ex. syntax highlightning är något som gör att det går fortare, etc.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag då vet jag..

anser du att syntax highlightning är något att ha i början för mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid bra att ha.

Kompilator och JVM:
http://192.18.97.74/ECom/EComTicketServlet/BEGINE15E3F1AFF341...

Editor:
http://www.crimsoneditor.com/

IDE och JVM:
http://192.18.97.239/ECom/EComTicketServlet/BEGINF06BBB7B611E...

IDE är ett paket med kompilator, editor och eventuella verktyg i ett kan man säga.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
jag är också lite newb i programerings världen och jag har börjat med c++ för typ 3 dagar sedan. tycker inte att det är så svårt som alla säger

*fniss*

Det finns mer här i livet än in- och utskrifter från terminalen. Jag tror att du kommer ändra dig med tiden.

Permalänk
Citat:

Jag tycker du precis som några andra här tycker, att du ska börja med python.
Vill du senare använda GUI till dina program så finns wxPython som du kan använda tillsammans med Python för att få detta.
http://www.wxpython.org/

Personligen tycker jag Tkinter är smidigare. Men det beror på vad man vill göra. För enklare program rekomenderar jag Tkinter, gör man något mer avancerat kan man vilja använda wxPython.

Citat:

Dock finns det inte så mycket utbildning i skolan om Python.
Så i det fallet är C++ eller Java att föredra.

Inte säkert, om man ändå ska lära sig från början som kursen förutsätter blir det lite roligare om man inte kan språket redan. Då får man ju också fördelen av att lära sig fler språk. En fördel är att man lätt får bra programmeringsvanor av att programmera språk som Python. (Ruby också antar jag)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Började själv med att lära mig C++ (och HTML) och det var en bra början eftersom det sägs vara grunden till de flesta programmeringsspråken.
Jag kan se många likheter i c++ och andra språk som jag pysslat med, men det kan också kännas helt medningslöst med c++ eftersom det inte blir så mycket av det.
Annars om du kan HTML och vill syssla med webb är väl PHP eller ASP (ev .NET) ett steg.
Vill du programmera för annat än webb får du nog tänka igenom vad du egentligen vill göra.

Om du frågar någon om en bra bok kan du få 1000 olika svar... Men om du preciserar dig kan du komma ner till 10...
Tänk först igenom VAD du vill programmera innan du frågar vad skall jag programmera i.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ketels
Tänk först igenom VAD du vill programmera innan du frågar vad skall jag programmera i.

Förlåt, men det var inte på nåt vis korrekt. SJälvklart behöver man inte veta vad för sorts programmering man vill hålla på med när man väljer första språk. Inte om målet är att lära si grunderna i programmering i alla fall. är målet att skapa ett visst program så kommer man ändå antagligen misslyckas på första försöket, så det spelar inte roll då heller.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Om jag skulle börja programmera och visste vad jag vet om programmering idag skulle jag börja med Java.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Om jag skulle börja programmera och visste vad jag vet om programmering idag skulle jag börja med Java.

Och jag skulle nog börja med Python eller Ruby. Java kan tvinga OO ganska hårt på en, och det är kanske inte bäst att börja med det (kanske). Inget fel med java, jag har kommit bra överens med det de gånger jag använt det. Dock har många nya programmerare svårt att haka på begrepp som klasser, instanser, arv och polymorfism. Något som är starkt inbyggt i standardbiblioteket.

Alltså mitt tips om java: Undvik OO till att börja med och använd det som ett vanligt imperativt språk, ungefär som när man lär sig C/C++.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att C/C++ ger en god bas för att fortstätta med andra språk. Det inför väldigt många begrepp finns i nästan alla andra språk medan det är mycket användbart i den verkliga världen eftersom många program är skrivna i C/C++.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Eclipse är vell bara en utvecklingsmiljö? =P Man måste ju endå ladda hem JDK för att man ska kunna kompilera med det

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Och jag skulle nog börja med Python eller Ruby. Java kan tvinga OO ganska hårt på en, och det är kanske inte bäst att börja med det (kanske). Inget fel med java, jag har kommit bra överens med det de gånger jag använt det. Dock har många nya programmerare svårt att haka på begrepp som klasser, instanser, arv och polymorfism. Något som är starkt inbyggt i standardbiblioteket.

Alltså mitt tips om java: Undvik OO till att börja med och använd det som ett vanligt imperativt språk, ungefär som när man lär sig C/C++.

Så, ett av språken du skulle välja vore Ruby, eftersom Java kan tvinga fram OO? Det känns ju lite skevt eftersom Ruby är jätte-OO?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4