Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Så, ett av språken du skulle välja vore Ruby, eftersom Java kan tvinga fram OO? Det känns ju lite skevt eftersom Ruby är jätte-OO?

Ja det stödjer många (alla?) OO-paradigmer, men du behöver inte koda objektorienterat, inte tänka på det på samma sätt som man måsta i java (vad jag tycker).

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

Iofs skulle jag nog rekomendera Python före Ruby, då Python har simplare syntax och använder färre specialtecken.
Men jag har för mig att båda, till skillnad från Java, accepterar att man inte använder klasser hela tiden. I Python är dessuton inte OO ens ett mål, det är något som mer är en effekt av andra mål.

Java tvingar på en klasser och liknande även när det är helt onödigt. Det kan upplevas förvirrande för nybörjare, jag hade dovk inga problram att använda java, man bara la alla sina funktioner i huvudklassen och körde på som vanligt.

C++ tror jag egentligen är dåligt att börja med, i alla fall om den guide man följer lär ut dumt, vilket är rätt så vanligt i C++ som förljande kod, t.ex. "char bufftemp[16] = {0};" inte bra, jag borde så klart använt mig av std::string, men inte an informerade den, lättföljda och trevliga på andra sätt, tutorial jag läste det inte.
Men om man ser till att man hittar en riktigt pålitlig nybörjarguide och är beredd på att behöva börja med saker som är komplicerade redan på ett tidigt staduim(saker som inte är komplicerade i andra språk) så kanske det går bra, men det är som sagt inget jag skulle rekomendera.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se