En fluffig dator. [projektlogg, redovisning, whatever]
Dags för ännu en modd.
De kommer inte allt för ofta men ibland får jag till det
Dåså, vad har jag nu gjort? En fluffig sak, en fluffig dator för att vara precis. Jag och min flickvän firar ett år den 5:e så vad ska man hitta på? Valet föll självklart på något dator-relaterat och något som inte skulle kosta mig alla mina sparpengar.
Valet blev en mod av hennes låda, en modd som gjorts i all tysthet.
Så snart jag bestämt mig för vad det skulle bli så letade jag upp ett chassie som skulle passa fint, som tur va så kunde jag få min goda vän ultimate:s gamla chassi som han sprayat med svart färg. Allt eftersom färgen skavts av så sprayade han det igen, så jag skojar inte om jag säger att det va ca en halv mm med färg på plåten.
På listan ”att göra” med chassiet som jag fick va detta.
- Slipa bort den gamla färgen
- Bygga ett rack för hårddiskar, då detta chassiet endast hade plats för 2 diskar + en FDD.
- Täcka fläkthålet i fronten
- Limma på ett fluffigt tyg
- Koppla om signalen till de optiska enheterna så man kan få ut slädarna, då fronterna skall bytas ut mot nya med ”fluff” på.
- Toppmontera alla knappar, LED:s och USB / 1394 uttagen.
- Ev. Installera ljus
Detta verkade rimligt att klara med en budget på runt 2-300:- (alla kostnader sammanställs i slutet) så till verket, Jag inhandlade ett vitt tyg och började slipa på färgen, efter någon timmes slipande insåg jag att det skulle ta alldeles för lång tid att slipa bort all färg, så jag övergav det och hoppades att limmet skulle hålla iaf. Kontaktlim inhandlades i mängder (5 tuber, tur att man bor nära Gekås )
och jag började limma på tyget, detta fick ganska bra, fast eftersom limmet löste upp färgen va det svårt att få det att fästa i kanterna. Efter att ha brottats med tyget på sidorna hoppade jag raskt vidare till att tillverka ett rack.
Detta skulle bli svårt att få både snyggt och kompakt, eftersom platsen i chassiet var starkt begränsad fick jag fundera lite hur diskarna skulle vara vridna och hur hållaren skulle fästas i chassiet för att kunna vara löstagbar. Eftersom jag inte hade dimensionerna på grafikkortet i hennes dator så fick jag gissa hur mycket spelrum jag hade, sagt och gjort. Efter några timmars sågande, borrande och slipande så hade jag racket på plats och fullt fungerande, som ni kan se på bilderna så är hållaren fäst i en av de ursprungliga hårddiskplatserna som är löstagbar, blev inte vidare snyggt men stabilt och det fyller sin funktion.
Eftersom allt skulle installeras och anpassas i det nya chassiet så var jag tvungen att låna hennes dator och installera alla grejerna, som tur sammanföll allt så perfekt. Ca en månad innan ettårsdagen (den 5:e september) så skulle hon iväg på scoutläger en vecka :), så vad gör jag, Åker dit och norpar datorn, sista gången hon såg sitt fula JPG Compaq-chassi ;).
Så till nästa del, kolla så att allt får plats, allt funkar perfekt. MEN grafikkortet är för stort, så man måste skruva ut kortet varje gång man skall ha in eller ut racket med diskarna. Inget större problem men irriterande, Nu när allt platsar så går jag lös på de optiska enheterna.
Tidigare hade hon en Samsung DVD-läsare och en Philips CD-RW brännare. Brännaren spottade runt skivorna i hela 24x hastighet (woooo!) Helst av allt skulle hon ha fått en DVD-brännare men eftersom budgeten låg på ca 300.- så kunde jag självfallet inte köpa någon, så en uppgradering av CD-brännaren skulle man väl kunna ordna, som tur va hade jag köpt en 52x brännare på tradera för något halvår sen som bara låg och samlade damm i en hylla, så in med den. Nu till det mer problematiska, att förflytta brytarna för in/utmatning av slädarna till en mer passande plats. Detta var enklare än jag trott, öppna enheten, löda på 2 sladdar och ihop med skiten igen. Lödpunkterna vi inte stora och marginalen till intilliggande ledare va 0.5 – 1 mm, men med god vilja, en fin spets på lödkolven och lite tålamod gick det bra. Båda enheterna klara, nu till fronten.
Fronten va en enkel historia, täcka det existerande fläkthålet min gode vän tagit sig friheten att såga upp en gång i tiden, skära ut undersidan för att öka luftflödet till fläkten och sen borra, och såga hål på ovansidan för att få in USB / 1394 uttagen. Detta klart så på med tyg, som ni ser nedan Så var jag tvungen att förlänga kablarna till / från moderkortet med LED-signalerna och on / off signalen, här va det bara att repetera vad jag gjorde på väskdatorn när jag förlängde ATX-kablarna (fan vad det tog tid) men detta gick relativt fort.
På med en ny tryckknapp och likadant på knapparna för CD och DVD enheterna.
Nu återstod bara att montera USB-interfacet samt att fästa knapparna, dra kablarna och montera på framsidan. När detta var klart kom den del jag fasade över.
Det jag inte blev nöjd med är de nya fronterna för de optiska enheterna :/
Att tillverka dessa va absolut inget problem, men att få ”håret” på tyget att stanna utanför luckorna var betydligt svårare. Så som ni ser så fick jag trimma ner ”håret” mycket, både på luckorna och runtom. Det ser inte så snyggt ut men det var nödvändigt för att försäkra sig om att enheterna inte skulle paja pga. ”hår” i fel hål Så med lite vilja, ens ax och en smula hårspray så håller sig håret utanför datorn.
Monterings-dags, in med allt, på med nya täckplåtar på baksidan och trimma in så att cd / dvd-enheterna låg rätt positionerade i höjdled från varandra så inte luckorna slog emot varandra eller kanterna. Allt på plats som planerat. Eftersom jag sällan kan motstå en bra affär hade jag för något år sen köpt 2 CCFL-rör på Dreamhack för ca 50:- inkl. drivaggregat för ovannämnda. I med detta och nu lyser ”fluffig” (som datorn numera heter) vackert blått i mörkret.
Nu återstod bara lite smådetaljer som att sätta ”etiketter” på knapparna och en fin ”ram” runt USB / 1394 uttagen. Detta klart och på med den gamla powerknappen ovan på den existerande powerknappen för att skilja den från de övriga knapparna.
Lite finputsning av allt hår och kompleterings-”fluffa” där det saknades eller syntes en fläck av det svarta.
Allt klart och jag måste säga att jag blev väldigt nöjd, för att under press ha moddat detta chassie måste jag säga att det blev riktigt bra
I morgon får hon presenten, hoppas hon blir glad
Jag orkar verkligen inte korrläsa eller kommentera bilderna, gör det i morgonn eller nåt.
Lite mer bilder i blandat ordning:
Fler bilder hittar ni här
Kostnad:
Tyg: 110:-
Lim: 50:-
Fläkt: 55:-
CCFL-rör: 50:-
Cd-Brännare 250:-
Kablar, knappar och annat skoj: ~50:-
--------------------------------------------------------
Summa: ~560:-
Med sunt förnuft.