Problem med XP och Adaptec RAID1-array

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med XP och Adaptec RAID1-array

Jag har köpt ett nytt moderkort och skulle egentligen installera Windows 2000 på det, vilket är det OS:et jag vill ha. Men på grund av vissa problem (se denna tråd) är jag för tillfället tvungen att köra Windows XP.

Jag har stött på ett problem med min RAID1-array som sitter på ett Adaptec 1012S-kontrollerkort.

Enligt diskhanteringen är disken "främmande". Det står att den är dynamisk och försöker jag konvertera den till en "standarddisk" så förlorar jag all information på den, vilket inte är aktuellt. Att konvertera den är det enda alternativet jag kan välja. I Windows 2000 brukar man kunna "aktivera" partionen igen ifall den inte hittas vid ett tillfälle, men detta val finns inte.

Jag vet att Windows XP har en annan version av NTFS än Windows 2000, men är de inte kompatibla med varandra? Jag har uppdaterat drivrutinen för Adaptec-kontrollerkortet, dock utan resultat.

Tips på lösning?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR