Ljudkort inbyggda i moderkortet

Permalänk

Ljudkort inbyggda i moderkortet

Är det bara jag och min kompis som tröttnat rejält på ljudkortet som är inbyggt på asus- och gigabytemoderkort?

"anslutningsavkänningen" är en bra ide men som pajjar allt om man skulle koppla in något nytt? Klassikern är när micen på headsetet blir både högtalare och microfon? riktigt skojj när man hör allt den man pratar med gör på datorn (alla ljud från ett spel eller klickljud från webbläsare osv...) under en disskution via skype?

Båda jag och polarn har haft problemet. jag har lyckats ordna det men vet ärligt talat inte hur helt plötsligt så funkade det efter idogt klickande i volymkontrollen. Min kompis har kvar problemet efter ominstalltion av drivisar (både gamla och uppdaterade) samt ett jäkla klickande, men problemet kvarstår.

Någon som har något förslag på vad man ska göra eller har något knep? Har någon upplevt det samma? Kan man reklamera moderkortet för detta? Jag vågar inte röra några inställningar nu, skulle jag trycka på "anslutningsavkänning" skulle min mic bli högtalare direkt.

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem

Komigen, kan ingen problemet? HJÄLP OSS!

Visa signatur

"Ride the big waves"

Permalänk

Har lidit av samma problem, fick lov att installera om datorn för att bli av med det. Avskyr verkligen programmet/funktionen.

Permalänk

Har också den funktionen på mitt Abit KN8-ultra så jag vet precis vad du menar.
För att stänga av funktionen "anslutningsavkänningar" så gör du följande:

Gå in i RealTek sound managern -> klicka på anslutningsavkänningen" ->
när du är inne på "anslutningsavkänningen" så klickar du på "alternativ" och bockar ur
"autoavkänning när anslutningsstatus har ändrats".

Jag vet inte om ditt soundmanager ser annorlunda ut rent grafiskt men du får prova!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Det har vi provat men det gör ingen skillnad. Ingen som vet vad det är för konstigt?!!!!!!

Visa signatur

"Ride the big waves"

Permalänk

Okej verkar inte finnas så mycket hjälp att få....

Är det ett nytt PCI-ljudkort som gäller eller? Någon som kan tippsa om något bra?

Kan man reklamera vad tror ni?

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk

Bara köra anslutnings avkännaren igen.när man satt i något nytt ..funkar perfekt på mitt asus kort iaf .

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W