Permalänk
Medlem

mäta kabel med en multimeter ?

har lånat hem en multimeter , o behöver mäta en kabel för att se om denna kablen är hel.

Vad ska man ändra för saker på "ratten" för man ska få detta o funka ?

Permalänk

för att se om kablen är "hel" om det kan gå ström igenom så att det inte finns glapp i så kan du sätta den på .)) något sånt ska symbolen se ut och så sätter du en pinne i ena änden och den andra i andra änden.. sen så kan man inte ha sönder en multimeter mer on om man kollpar Amper delen fel dvi inte igenom kretsen utan över..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

det borde funka om man ställer in att mäta motstånd. om du gör så och sätter mätsladdarna på varsin ände utav kabeln du vill kolla, så ska den ge utslag på att det nästan inte finns motstånd alls, då är den hel.

edit: too late

Permalänk
Medlem

okie , ska värdet vara stabilt om kablen är hel ?
dvs samma värde hela tiden ?

Permalänk
Medlem

du ser när den ger utslag..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

de flesta multimetrar har ett summerläge där du får en signal om ström kan flyta igenom kabeln..

Visa signatur

Det är inte farten som dödar! Det är smällen. Eller som vi säger på engelska: It´s not the fart that kills it is the smell!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neezzen
de flesta multimetrar har ett summerläge där du får en signal om ström kan flyta igenom kabeln..

aa det har jag på min multimeter.. den är röd och liknar en högtalare med sträck framför

Permalänk
Medlem

Bättre att alltid kolla kablar med motståndsmätning.

Summer kan ljuda, men använder man motståndsmätning kan man se ifall kabeln är skadad genom att man får onormalt höga värden. Det ser man inte med summern. Normalkablar skall inte vara mer än 0.2 Ohm tycker jag...

Permalänk

Bara en tanke ... Fråga ägaren av multimetern hur den fungerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerous
Bättre att alltid kolla kablar med motståndsmätning.

Summer kan ljuda, men använder man motståndsmätning kan man se ifall kabeln är skadad genom att man får onormalt höga värden. Det ser man inte med summern. Normalkablar skall inte vara mer än 0.2 Ohm tycker jag...

Det beror helt på hur låg kabeln är!