Permalänk
Medlem

nätverksproblem - pingar helt fel

När jag startar datorn fungerar allting felfritt. Apache och andra bakgrundsapplikationer startar och fungerar fint. Startar jag Steam och pingar Css servrar så är allting kanon, inget lagg när man spelar.

Efter en viss tid som är ganska okänd för mig men det rör sig om flera timmar så flipper nätverket ut. Servrar som ska ha en latency på 20ms för 100+. Detta gäller alla responstider.

Pingar jag en server ser det ut så här:
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=16ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-133ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-135ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=-134ms TTL=55
Svar från xx.xx.xx.xx: byte=32 tid=17ms TTL=55

Som ni kan se så är 17ms den egentliga responstiden medans -134 är ganska imponerade då den helt enkelt lyckas svara innan jag skcikar. Detta resulterar i extrem lagg i applikation så som spel

Jag har stängt av massor av applikationer men den pingar ändå knas.

När dessa negativa responstiderna trycks ut på skärmen så går det ruskigt snabbt. Den väntar inte utan bara matar ut på skärmen. Ibland kommer det 50 negativa på raken och sen 1 positivt och sen massa negativa igen...

Någon som kan luska lite var jag ska börja?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Negativa pingar brukar kunna hända om man har ett on-board nic (d.v.s. inbyggt på moderkortet) och man stressar processorn..

köp ett riktigt nätverkskort

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Hört att det är ett vanligt problem med AMD64 med nåt nforce chip.
Fanns nån drivrutin av nåt slag som avhjälpte problemet (minns inte så noga).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Negativa pingar brukar kunna hända om man har ett on-board nic (d.v.s. inbyggt på moderkortet) och man stressar processorn..

köp ett riktigt nätverkskort

Sökte lite och det är tur jag inte föjde ditt råd då det inte kommer hjälpa med ett "riktigt" nätverkskort.

Citat:

Confirming that after upgradeing ot amd dualcore negative ping times occured. And it seems to go worse over time. So 12 hours after intensive traffic (15mbit/s), it lost pings (and connection) to some high latency sites.

Alla som har samma fel som jag har tre saker gemensamt och det är Windows, Dualcore och nforce chipset. Tar man bort en av dessa så uppstår inte felet. Har installerat drivrutiner för Opteron vilket någon sa skulle hjälpa. Ser dock inte sambandet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Sökte lite och det är tur jag inte föjde ditt råd då det inte kommer hjälpa med ett "riktigt" nätverkskort.

Varför skulle det inte hjälpa att uppgradera till riktigt nätverkskort...
det står inget om det där i det du citerade.

Och det Är ett problem med on-board NICs och vissa processorer o.s.v. så ett riktigt nätverkskort Ska lösa problemet.

Du påvisade inte någonstans i ditt inlägg att jag hade fel, utan bara konstaterade det själv och visade inget citat alls för att styrka din åsikt...

Hur kommer det sig att flera har löst det just genom att köpa ett seperat ntäverkskort och inaktivera det inbyggda, om det nu inte är en riktig lösning?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Varför skulle det inte hjälpa att uppgradera till riktigt nätverkskort...
det står inget om det där i det du citerade.

Och det Är ett problem med on-board NICs och vissa processorer o.s.v. så ett riktigt nätverkskort Ska lösa problemet.

Du påvisade inte någonstans i ditt inlägg att jag hade fel, utan bara konstaterade det själv och visade inget citat alls för att styrka din åsikt...

Hur kommer det sig att flera har löst det just genom att köpa ett seperat ntäverkskort och inaktivera det inbyggda, om det nu inte är en riktig lösning?

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=4978

Citat:

Don''t buy a new NIC card. I think its a dual-core and Windows issue.

Citat:

Confirming that after upgradeing ot amd dualcore negative ping times occured. And it seems to go worse over time. So 12 hours after intensive traffic (15mbit/s), it lost pings (and connection) to some high latency sites.

Citat:

I have also recently upgraded to an nForce motherboard and AMD dualcore and have been receiving negative or extremely high ping times. My connection is fine though, I download fine and never get disconnected and don't lag.

Citat:

I added an extra nic to pci but, no change. Still negative pings...so gone try that micro$oft arcticle stuff.

Citat:

ps, it also does it with a PCI or USB nic. Same exact thing, so it's the way XP is dealing with the Nforce chipset.

Citat:

Someone just made me aware there is a X2 driver from AMD, trying that now..

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13118,00.html

Citat:

8. Installed the AMD X2 Drivers, and so far so good... Been running all day with no negative pings at all.

Will it happen again? I hope not. I'll keep you guys posted.

Proof enough? Nej jag reffererade inte till något rörande det borde kanske gjort det

Datorn har varit igång med drivrutiner för Opteron i 38 timmar utan att problemet har uppståt. Det brukar ta mindre än 24h innan felet dyker upp. Om detta är lösningen eller ej vet jag inte.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=4978

Proof enough? Nej jag reffererade inte till något rörande det borde kanske gjort det

Datorn har varit igång med drivrutiner för Opteron i 38 timmar utan att problemet har uppståt. Det brukar ta mindre än 24h innan felet dyker upp. Om detta är lösningen eller ej vet jag inte.

Yes, det är proof enough

Men rent generellt brukar man bara swappa nic så fungerar det (var så för nått år sen när jag råkade ut för exakt samma sak).. opteron-saken måste vara lite egen

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Yes, det är proof enough

Men rent generellt brukar man bara swappa nic så fungerar det (var så för nått år sen när jag råkade ut för exakt samma sak).. opteron-saken måste vara lite egen

Det verkar vara ett allmänt problem för alla AMD DualCores (X2 och Opteron) som kör nforce och Windows. Vissa råkar inte ut för det medans andra gör det efter en viss tid. Jag uppgraderade till Opteron i vintras men det är nu jag märker av problemet.

Jo förr var de inbyggda NIC inte speciellt bra men iom nforce4 så borde dem vara bra men lite buggar finns där nog att rätta till från nvidias sida.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC