Permalänk
Avstängd

hur många vatt är peltiern på?

http://www.overklockers.se/ItemInfo?itemId=45088771&itemName=...

vad får man för effekt om man kör den där på 12v?

jag har en sån och så har jag en 172w peltier som ger 90w på 12v tror jag men är inte säker.

kommer en 226w peltier som körs @12v kunna kyla en cpu bra?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara säga att priset var ganska dyrt, fick min 226W peltier för runt 100kr. Kolla om du hittar billigare nån annanstans.

Permalänk
Avstängd

haha,fick min för 100kr också av en på nordichardware
men det är en sån där peltier iallfall.
andvänder du peltiern nu?
min 172w funka inte så bra va jag minns för jag komm upp i 40 grader på cpun till slut i load i en timme i 2,9ghz (3700+).

är det vikigt med coldplate sen också?
vad ska man ha för kylning på peltiern sen,räcker en single radiator eller ska man skaffa lite bättre kylning?

Permalänk
Medlem

På ebay finns det många billigare och kraftfullare peltiers, jag har köpt några av mina där.

Coldplaten är viktig ja.
Först och främst för att peltiern är stor, 40-50mm, medans CPUn bara är en bråkdel av detta. Om du placerar peltiern direkt mot CPUn så utnyttjar du alltså bara en bråkdel av dess potentiella prestanda, resten av peltiern kyler bara luften (eller förhoppningsvis isoleringen!) bredvid CPUn. Om du placerar en 7-10mm tjock kopparbit (coldplate) mellan peltiern och CPUn så hjälper den till att sprida CPUns värme över en större yta och du utnyttjar därför peltierns prestanda mycket effektivare.
Den andra anledningen till varför man använder coldplate är tryck. En peltier behöver rejält med tryck för att fungera optimalt, om du inte sätter den under tillräckligt tryck presterar den inte alls bra. Om du inte har en coldplate kan du inte ens komma nära detta nödvändiga tryck, cpun skulle krossas långt före. Tack vare coldplaten kan både CPUn och peltiern få lagomt tryck. Spänn fast peltiern mellan vattenblocket och coldplaten så hårt du bara vågar utan att förstöra gängorna, desto fler skruvar desto högre tryck och alltså desto bättre prestanda. Spänn sedan fast vattenblock+peltier+coldplate-paketet med lagomt tryck på cpun.

Om en singelradiator räcker eller ej beror bland annat på vad det är för radiator, vad du har för pump, hur mycket värme systemet belastas med, vad radiatorn kyls av för fläktar osv. Det är möjligt att en singelradiator med en skaplig fläkt räcker för att kyla en peltier, men desto bättre du kyler peltierns varma sida desto kallare blir dess kalla sida. Jag skulle nog aldrig köra med mindre än en dubbelradiator av skaplig kvalité. Med tanke på vad en trippel cooltek kostar hos ekwaterblocks.com idag så vore det dumt att köpa något sämre. Det enda som presterar bättre är ThermoChill och då hamnar vi i en helt annan prisklass.

En annan viktig faktor är vad du kör peltiern på för spänning. En 15V peltier flyttar mest värme på 15V men den producerar även mest värme då. En 15V peltier på 12V kyler aningen sämre men producerar mycket mindre värme så slutresultatet blir ändå en lägre temperatur. Det gäller att hitta peltierns "sweet spot".

Så rätt peltier + rätt tryck + rätt kylning + rätt spänning = lägsta möjliga temperatur.

Permalänk
Avstängd

jag funderar på en dubbelradiator men i så fall blir det o såga lite i chassit.
är det dumt o ha en single radiator + en dual för det bör väl stoppa flödet lite också?
jag har inga saker än men funderar på o skaffa om ett tag iallfall.
går det köra med en coldplate i aliminium som är lika stor som peltiern o 5,2mm tjock istellet för kopparplatta som jag inte har.

kan man räkna med att den drar 140w på 12v för det va en på XS som sa det,eller beror det sig på trycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag funderar på en dubbelradiator men i så fall blir det o såga lite i chassit.
är det dumt o ha en single radiator + en dual för det bör väl stoppa flödet lite också?
jag har inga saker än men funderar på o skaffa om ett tag iallfall.
går det köra med en coldplate i aliminium som är lika stor som peltiern o 5,2mm tjock istellet för kopparplatta som jag inte har.

kan man räkna med att den drar 140w på 12v för det va en på XS som sa det,eller beror det sig på trycket?

En singel + en dubbel presterar inte lika bra som en trippel på grund av det högre motståndet, men det kan prestera bättre än en dubbel beroende på hur hårt du belastar dem och hur stark pumpen är. Man kan spekulera bäst man vill men det enda säkra sättet att vet är att testa vad som presterar bäst!

Då coldplaten inte nuddar vattnet bör det inte spela någon roll om den är av alu eller koppar. Alu leder ju dock inte värme lika bra som koppar och 5,2 låter lite tunnt, 9mm ska vara lagom enligt vad jag läst och det är ungefär vad de som följer med silverprop fusionSLT och DD maze4-1 ligger på med. En liten kopparbit till coldplate kostar inte många kronor.

140w på 12V är möjligt, beror helt på vad det är för peltier dock, trycket har inget att göra med hur mycket den drar.

Permalänk
Avstängd

Maximum operating temp: 125 C
Imax: 24 Amps
Qmax: 226.1 Watts
Vmax: 15.2 Volts
Delta Tmax: >67 (C)
Size: 50mm X 50mm X 3.10mm

den från overklockers ska det va tror ja iallfall.
kan man köpa speciella block till peltier i sverige?en kopparbit bör inte va så dyr men det är bara att jag inte vet var man får tag på det.
förlorar man mycket prestanda med dåligt flöde?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
Maximum operating temp: 125 C
Imax: 24 Amps
Qmax: 226.1 Watts
Vmax: 15.2 Volts
Delta Tmax: >67 (C)
Size: 50mm X 50mm X 3.10mm

den från overklockers ska det va tror ja iallfall.
kan man köpa speciella block till peltier i sverige?en kopparbit bör inte va så dyr men det är bara att jag inte vet var man får tag på det.
förlorar man mycket prestanda med dåligt flöde?

Det finns ingen svensk butik som säljer något block som är helt färdigt för peltierkylning. Men är man någorlunda händig är det ingen konst att bygga om t.ex apogee till ett utmärkt peltierblock. Kolla på MCW60-T på swiftnets.com och gör något liknande.

Koppar finns att köpa hos t.ex metallvaruhuset, plåtslagern och skroten.

Ord som "mycket prestanda" och "dåligt flöde" är lite vaga så det är svårt att svara ja eller nej på den frågan. Bra reviewsidor som SystemCooling.com och ProCooling.com brukar i sina tester ha grafer som visar hur prestandan påverkas av flödet.

Några butiker som säljer färdiga block:
Petrastechshop.com
Over-clock.co.uk
Dangerdenstore.com

Här är en bra tråd om hur man isolerar i fall du inte redan har koll på det.

Permalänk
Avstängd

vad är en peltier ??

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Onödigt att bumpa upp denna tråden...
Här hittar du info om vad en Peltier är: http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=116&page=1