Permalänk
Medlem

Tappar nätverksanslutningen

Hejsan,

Enda sedan jag flyttade in i ett nytt hus för ett år sen har jag haft problem med internetanslutningen. Det roliga är att min pappa och jag har samma nätverkskort och hans dator är cirka sju meter ifrån min. I hans windows är anslutningen "Bra" eller "Mycket bra" medan det i min är "låg" eller till och med "väldigt låg". Idag var jag nere på Clas Ohlsson och köpte denna: http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=9B2204E5CE...
för 99kr och trodde att det skulle bli lite bättre, det blev det inte. Jag har ingen lust att lägga ner 800kr på en WLAN-antenn bara för att få problemet fixat, max 300kr. Är det fel på något i min dator eller routern? Min pappa tappar aldrig nätverksanslutningen.

All hjälp är välkommen.
Tack på förhand

Kristoffer

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

har ni likadana datorer eller bara likadana nätverkskort?

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

Om du läser texten en gång till Fiskafan så framgår det tydligt. "min pappa och jag har samma nätverkskort", det framgår ingenting som säger att vi har samma datorer och så är heller inte fallet.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Om du läser texten en gång till Fiskafan så framgår det tydligt. "min pappa och jag har samma nätverkskort", det framgår ingenting som säger att vi har samma datorer och så är heller inte fallet.

Om du inte är så dryg så skulle jag nog kunna hjälpa dig...

Jag förmodar att det är någon form av bärbara datorer ni har, eller?? Om så är fallet betyder det ju inte så mycket om ni har likadana nätverkskort om inte resten av datorn är likadan..

typ av antenn samt placeringen av den i en bärbar dator kan väll skilja en hel del.

Om det inte är en bärbar dator utan en sationär så kan det ju vara som så att det kanske är tjocka betongväggar eller liknande som orsakar en försvagning av signalen.

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiskafan
Om du inte är så dryg så skulle jag nog kunna hjälpa dig...

Jag förmodar att det är någon form av bärbara datorer ni har, eller?? Om så är fallet betyder det ju inte så mycket om ni har likadana nätverkskort om inte resten av datorn är likadan..

typ av antenn samt placeringen av den i en bärbar dator kan väll skilja en hel del.

Om det inte är en bärbar dator utan en sationär så kan det ju vara som så att det kanske är tjocka betongväggar eller liknande som orsakar en försvagning av signalen.

Jag är inte dryg, jag tycker bara man ska läsa texten ytterligare än gång innan man ställer en fråga. I min profil står alla komponenter som finns i min dator, där bland annat grafikkort finns nämnt, oftast så har bärbara intergrerade grafikkretsar. Och som du säger så kan betongväggar störa signalen, men så är inte riktigt fallet då pappas och min dator tar ungefär samma väg och endast är cirka sju meter ifrån varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte dryg, jag tycker bara man ska läsa texten ytterligare än gång innan man ställer en fråga. I min profil står alla komponenter som finns i min dator, där bland annat grafikkort finns nämnt, oftast så har bärbara intergrerade grafikkretsar. Och som du säger så kan betongväggar störa signalen, men så är inte riktigt fallet då pappas och min dator tar ungefär samma väg och endast är cirka sju meter ifrån varandra.

Jag gillar ditt nonchalanta svar. Jag tänker därför svara på ungefär samma sätt.

Som sagt va finns det ju hundratals olika felkällor till att det trådlösa nätverket kan krångla. Ofta är det ju olika saker som stör signalen eller att det finns objekt på vägen som försvagar signalen.

Men mitt tips till dig innan du slänger ur dig en massa saker som verkar vara helt "självklara" för dig så kan du ju testa de allra mest simpla saker. Börja med att placera din dator intill din fars och se om det skiljer något i signalstyrka.

Om det då visar sig att ni har ungefär samma mottagningsnivå så vet du ju vart problemet ligger.

Men om man tar en titt på t.ex. en Tv-Tuner så skiljer dom också sig ifrån ex till ex i signalkvalité. Detta beror på komponenternas felmarginal + de luftlindade spolar som finn i. Blir en spole minsta lilla deformerad så försämras avstämningen i mottagaren. De har de personer erfarenhet av som byggt en FM-mottagare eller Sändare. Övriga elektronikkretsar har också ett visst antal % felmarginal på utsatta värden. Sen skall man också tänka på att det finns olika "Revideringar" eller "versioner" av sådana här saker. Ta en titt på ditt grafikkort t.ex., det finns garanterat flera olika "versioner" av din modell där dom ändrat småsaker som t.ex. värdet på ett motstånd eller liknande.

Alltså kan det alltså vara skillnad på era nätverkskort trots att dom är av samma modell. Samma modell innebär inte automatiskt att dom är EXAKT likadana.

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Citat:

Hur f*n ska Fiskafan veta att din far inte har en likadan dator som du, genom att
kolla i din profil? Först skriver du en artig fråga, för att sedan kasta
skit på den som försöker hjälpa dig.
Lite hyfs skadar inte om man vill ha någon hjälp i forumet.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiskafan
Jag gillar ditt nonchalanta svar. Jag tänker därför svara på ungefär samma sätt.

Som sagt va finns det ju hundratals olika felkällor till att det trådlösa nätverket kan krångla. Ofta är det ju olika saker som stör signalen eller att det finns objekt på vägen som försvagar signalen.

Men mitt tips till dig innan du slänger ur dig en massa saker som verkar vara helt "självklara" för dig så kan du ju testa de allra mest simpla saker. Börja med att placera din dator intill din fars och se om det skiljer något i signalstyrka.

Om det då visar sig att ni har ungefär samma mottagningsnivå så vet du ju vart problemet ligger.

Men om man tar en titt på t.ex. en Tv-Tuner så skiljer dom också sig ifrån ex till ex i signalkvalité. Detta beror på komponenternas felmarginal + de luftlindade spolar som finn i. Blir en spole minsta lilla deformerad så försämras avstämningen i mottagaren. De har de personer erfarenhet av som byggt en FM-mottagare eller Sändare. Övriga elektronikkretsar har också ett visst antal % felmarginal på utsatta värden. Sen skall man också tänka på att det finns olika "Revideringar" eller "versioner" av sådana här saker. Ta en titt på ditt grafikkort t.ex., det finns garanterat flera olika "versioner" av din modell där dom ändrat småsaker som t.ex. värdet på ett motstånd eller liknande.

Alltså kan det alltså vara skillnad på era nätverkskort trots att dom är av samma modell. Samma modell innebär inte automatiskt att dom är EXAKT likadana.

Jag testade att flytta min dator och koplla in den där pappas dator står och tyvärr så blev det ingen skillnad. Så frågan är om det är signalen eller nätverkskortet det är fel på. Hade samma problem med det förra nätverkskortet, så bytte jag till detta och det blev bra ett tag så jag antar att det jag behöver är en stark signalförstärkare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
Hur f*n ska Fiskafan veta att din far inte har en likadan dator som du, genom att
kolla i din profil? Först skriver du en artig fråga, för att sedan kasta
skit på den som försöker hjälpa dig.
Lite hyfs skadar inte om man vill ha någon hjälp i forumet.

Har jag kastat skit på Fiskafan? Knappast. Jag tycker bara att det känns onödigt att ställa en fråga på en sak som redan står nämnt i tråden. Att dra slutsatser och riktlinjer och tänka efter lite innan man frågar skadar inte direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så frågan är om det är signalen eller nätverkskortet det är fel på.

Då du använder samma nätverkskort som din far och det fungerar bättre i hans dator så är det knappast kortet det är fel på. Om det däremot skulle vara ett likadant kort som hans så blir det ju förståss en annan sak . . . .

För övrigt leder länken i ditt första inlägg till en massa artiklar där det bara var ett par stekpannor som kostade 99:- vilket gör mig väldigt nyfiken på hur du tänkt att dom skulle förbättra något. Om du däremot menar den dipolantenn som kostar 98:- så blir det ju förståss en annan sak . . . .

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte