Startar inte med mitt ljudkort

Permalänk
Medlem

Startar inte med mitt ljudkort

Ja som topicen lyder. Jag kan inte starta vista med mitt ljudkort, alls. Vista låser sig i laddningskärmen och jag kommer inte vidare, drar jag ur ljudkortet funkar det utmärkt.

Har ett Creative X-Fi Fatal1ty, dessutom sitter det ett realtek integrerat ljudkort på moderkortet om det kan vara det som stör? Jag har testat avaktivera det i bios utan att det hjälpte. Nu har jag ju dock inte lyckats få till realtek drivisarna heller så jag har inget ljud alls för tillfället.

Nån som har tips medan jag kikar runt lite mer?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

jag har nästan samma problem....när ja installerade vista så funkade mitt ljud halvt kasst men sen helt plötsligt la den av...kan inte få igång den..ja har försökt installera in nya drives från elitegroup men funkar ändå inte....

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem och de beror på att pci platsen ni satt ljudkortet har en delad irq plats.
Låter lite konstigt kanske men kort och enkelt
Ändra till ett annat pci plats och starta datorn så skall de inte vara några problem.
Mvh Roger

Permalänk
Medlem

ja har inbygt ljudkort....kan ej ändra plats...kan det finnas nån anan typ av lösning....?

Permalänk
Medlem

Har du kollat om de går att göra en Rolleback eller va de kallas?
Om du går in i enhetshanteraren och går in på ljudkortet så står de återställ tidigare drivrutin testa den om inte den är "grå".
Annars får du göra en system återställning.
Mvh Roger