Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem

Vadpress är väl inte optimalt för att bygga vader. Bättre att springa/gå i uppförsbacke.

Sedan kan du ju testa på marklyft vilket är en av mina favoritövningar. Men det är väldigt viktigt att du gör den rätt annars kommer du att skada dig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

varför skulle inte vadpress vara optimalt och varför skulle springa/gå i uppförsbacke vara bättre?
att försöka sej på att bygga vader genom att gå/springa är ingen hit då reps antalet då på vaderna överstiger minst 100,vilket sliter ut mer än det bygger upp.
vadpress är en grym övning,särskillt stående.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

varför skulle inte vadpress vara optimalt och varför skulle springa/gå i uppförsbacke vara bättre?
att försöka sej på att bygga vader genom att gå/springa är ingen hit då reps antalet då på vaderna överstiger minst 100,vilket sliter ut mer än det bygger upp.
vadpress är en grym övning,särskillt stående.

http://traningslara.se/vaderna/

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Kul att du kommit igång med träningen och bara att köra på.

Eftersom du redan har kört i två veckor så finns det inte så mycket att tillägga. Hade själv kört fler repetitioner på lägre vikter de första tre veckorna.

Det jag kan komma att tänka på så här på rak arm är vad för slags Vadpressmaskin kör du med?

Är det en liknande denna:

Så rekomenderar jag dig att byta direkt eftersom den kan göra så du skadar senare när du utför andra aktiviteter som löpning, innebandy, fotboll etc.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

nja,du får nog komma med lite bättre än så;)
den sidan bevisar ingenting tyvärr.ska du posta nån sida som referens så ta kolozzeum(och då nån tråd med nån trovärdig studie som bevisar att det är så),bara ett tips.

en utav grundreglerna(vilket har varit känt i många herrans år nu)vilket finns att läsa om på kollo,är att man aldrig ska kombinera kondition med muskelökande aktiviteter(vader i det här fallet),speciellt inte under samma dag och speciellt inte då man har kört benen.
kör man då vadträning i form utav sprint uppför en backe,ja,do the math;)

sen så kan jag även slänga in min praktiska erfarenhet(ja,jag har försökt båda sätten under längre perioder),att vadträning genom olika styrke övningar i gym,bygger mycket bättre än att vara ute och gå/springa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Lustigt för på Minhembio är alla överens om att träna vader på gym inte är någon höjdare. Här på Sweclockers är det tvärtom. Humm...

Förresten. Om man ska förklara för någon som inte kan någonting alls om detta varför det kan vara bra att ta proteintillskott efter träning t.ex. vassleprotein. Finns det någon lämplig sida där det står om det?
Jag länkade http://www.nordicafitness.com/i/kost-och-traning.html men den dög inte för jag kunde inte länka till någon sida som sålde en massa kosttillskott. Blir så trött för dom jag diskuterar med vill inte lyssna och säger att jag absolut inte ska äta pulver utan gå hem och ställa mig och laga mat direkt när jag kommer hem.

Jag bor 1.6km från gymmet, och tränar direkt efter skolan. Mina föräldrar kommer hem vid 6-tiden så jag kan inte komma hem vid 4, börja laga mat och äta den strax före klockan fem och sedan äta middag igen klockan 7. Jag har sagt till dom också att dom inte skulle vilja laga sin middag varje dag precis efter ett träningspass men dom vägrar lyssna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

att jämföra en tråd på en sida där inriktningen är hem bio med ett elit forum som kolozzeum där 100% fokus är på träning och allt som hör därtill,är kanske inte så smart;),är som att jämföra svart med vitt.
dom på minhembio är troligtvis medelsvenssons medans kolozzeum består mestadels utav folk som tränat i åratal och besitter mängder utav teoretisk och praktisk erfarenhet;).
ang sweclockers medlemarna som hänger i denna tråd är förhoppningsvis alla reggade på kolozzeum vid det här laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

att jämföra en tråd på en sida där inriktningen är hem bio med ett elit forum som kolozzeum där 100% fokus är på träning och allt som hör därtill,är kanske inte så smart;),är som att jämföra svart med vitt.
dom på minhembio är troligtvis medelsvenssons medans kolozzeum består mestadels utav folk som tränat i åratal och besitter mängder utav teoretisk och praktisk erfarenhet;).
ang sweclockers medlemarna som hänger i denna tråd är förhoppningsvis alla reggade på kolozzeum vid det här laget.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=266269&st=...

Här börjar diskussionen. Och det är faktiskt några där som kan en hel del.

Visst, sweclockers är ett forum om datorer och minhembio är ett forum om hi-fi och sådant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Sidan du länkade till (träningslära) är ruskigt bra imo och de brukar ha mycket bra åsikter.

Just angående den artikeln du länkade till så är det svårt att veta hur muskelbyggaren tränade och hur han mycket samt hur han körde sina vader.

Kan säga direkt att en kollega till mig som är brevbärare har några ruskiga vader och han tränar ingenting, men jag gissar att all trappspringande har satt sina spår

Sedan så är det som så med all träning att man ska hitta det som passar en själv bäst. Bara för det fungerar bra för person A betyger det inte att det passar person B.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte vadmusklerna fungera som alla andra muskler i kroppen? (d.v.s. byggas upp bäst vid tung styrketräning?)

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Varför skulle inte vadmusklerna fungera som alla andra muskler i kroppen? (d.v.s. byggas upp bäst vid tung styrketräning?)

Det beskrivs på sidan jag länkade till.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

nja,du får nog komma med lite bättre än så;)
den sidan bevisar ingenting tyvärr.ska du posta nån sida som referens så ta kolozzeum(och då nån tråd med nån trovärdig studie som bevisar att det är så),bara ett tips.

en utav grundreglerna(vilket har varit känt i många herrans år nu)vilket finns att läsa om på kollo,är att man aldrig ska kombinera kondition med muskelökande aktiviteter(vader i det här fallet),speciellt inte under samma dag och speciellt inte då man har kört benen.
kör man då vadträning i form utav sprint uppför en backe,ja,do the math;)

sen så kan jag även slänga in min praktiska erfarenhet(ja,jag har försökt båda sätten under längre perioder),att vadträning genom olika styrke övningar i gym,bygger mycket bättre än att vara ute och gå/springa.

Blev lite intresserad av det du sa om

"en utav grundreglerna(vilket har varit känt i många herrans år nu)vilket finns att läsa om på kollo,är att man aldrig ska kombinera kondition med muskelökande aktiviteter(vader i det här fallet),speciellt inte under samma dag och speciellt inte då man har kört benen."

så jag sökte lite på nätet om att kombinera styrketräning med kondition, fann en del trådar på kolozzeum. De sa inget direkt negativt som i "direkt dåligt eller farligt" (som jag tänkte) utan mer som i dåligt att man inte kan nå toppen inom varken konditionen eller styrkan. Så jag undrar om det du menade var att för att nå eliten inom styrketärning (i ditt fall) så ska man inte träna kondition?

För själv så tränar jag badminton tisdagar & fredagar (mest kondition) och gymmar på tisdagar (ca 3.5h före badmintonen), torsdag, ibland på måndagar på skolidrotten (när man själv får bestämma vad man ska träna) och funderar att börja träna styrka på fredagar ca 4.5h före badmintonen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

"en utav grundreglerna(vilket har varit känt i många herrans år nu)vilket finns att läsa om på kollo,är att man aldrig ska kombinera kondition med muskelökande aktiviteter(vader i det här fallet),speciellt inte under samma dag och speciellt inte då man har kört benen."

så jag sökte lite på nätet om att kombinera styrketräning med kondition, fann en del trådar på kolozzeum. De sa inget direkt negativt som i "direkt dåligt eller farligt" (som jag tänkte) utan mer som i dåligt att man inte kan nå toppen inom varken konditionen eller styrkan. Så jag undrar om det du menade var att för att nå eliten inom styrketärning (i ditt fall) så ska man inte träna kondition?

På kolozzeum är det av eller på som gäller, mellanting ska inte finnas på kartan. Givetvis kan man köra kondition och styrketräning under samma dag eller till och med direkt efter varandra och fortfarande bygga rikligt med muskler.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av h0psi:

På kolozzeum är det av eller på som gäller, mellanting ska inte finnas på kartan. Givetvis kan man köra kondition och styrketräning under samma dag eller till och med direkt efter varandra och fortfarande bygga rikligt med muskler.

Ok, tack för bekräftelsen, lite som jag trodde då:P

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Blev lite intresserad av det du sa om

För själv så tränar jag badminton tisdagar & fredagar (mest kondition) och gymmar på tisdagar (ca 3.5h före badmintonen), torsdag, ibland på måndagar på skolidrotten (när man själv får bestämma vad man ska träna) och funderar att börja träna styrka på fredagar ca 4.5h före badmintonen.

vill man få ut det mesta utav styrketräningen,dvs optimal muskeltillväxt,så nej,då ska man hålla motion och styrketräning borta från varandra.
men är man inte så noga och skiter i om man inte växer så fort som man egentligen skulle kunna göra,visst,då är det ju helt ok,har ju aldrig sagt att det inte bygger;)
och motionera ska man göra om man nu är i behov utav det,men då inte på dagar som man har styrketräningen på.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

vill man få ut det mesta utav styrketräningen,dvs optimal muskeltillväxt,så nej,då ska man hålla motion och styrketräning borta från varandra.
men är man inte så noga och skiter i om man inte växer så fort som man egentligen skulle kunna göra,visst,då är det ju helt ok,har ju aldrig sagt att det inte bygger;)

Tack för svaret. Då är jag nog inte så noga eftersom jag vill gärna ha bra kondition för att orka med att spela badminton länge

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Skrivet av Frantic:

Eftersom du redan har kört i två veckor så finns det inte så mycket att tillägga. Hade själv kört fler repetitioner på lägre vikter de första tre veckorna.

Det jag kan komma att tänka på så här på rak arm är vad för slags Vadpressmaskin kör du med?

http://www.lksk.se/wp-content/uploads/2009/04/vadpress.jpg

Så rekomenderar jag dig att byta direkt eftersom den kan göra så du skadar senare när du utför andra aktiviteter som löpning, innebandy, fotboll etc.

Jofan, en sån jag använder. Intressant att du tog upp det.
Vad bör man köra istället då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Stående i smith, har jag hört är bäst.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Du kan köra vilken du vill som inte låser muskelfästet på översidan som den gör.

Som Ala_95 skriver så fungerar Stående i smith helt ok.

Visa signatur

Permalänk

Ok, ska kolla på det nästa benpass då. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Japp gör så, just den där låser som sagt muskelfestet för triceps eftersom man klämmer fast det under dynorna. Därför kan dina tricepsmuskler (vademuskel) bli starka samtidigt som dina fästen inte hänger med i utvecklingen. Detta leder till när du då tex gör något explosivt (innebandy, badminton, springa till bussen etc) skadar fästet eftersom det inte orkar hålla emot belastningen vaden gjorde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

http://www.lksk.se/wp-content/uploads/2009/04/vadpress.jpg

Varför skulle just en sådan vadmaskin leda till att man kan skada sig när man joggar och annan motion? Varför leder inte andra vadmaskiner/övningar till att man skadar sig?

Permalänk
Skrivet av Frantic:

Japp gör så, just den där låser som sagt muskelfestet för triceps eftersom man klämmer fast det under dynorna. Därför kan dina tricepsmuskler (vademuskel) bli starka samtidigt som dina fästen inte hänger med i utvecklingen. Detta leder till när du då tex gör något explosivt (innebandy, badminton, springa till bussen etc) skadar fästet eftersom det inte orkar hålla emot belastningen vaden gjorde.

Låter inget vidare.
Men den där stående vadpressen ni snackade om istället. Har ni nån bra länk till den? Jag tänker mig typ att stå i "maskinen" med en fast skivstång och använda vaderna för att lyfta typ? Eller hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem

Låter inget vidare.
Men den där stående vadpressen ni snackade om istället. Har ni nån bra länk till den? Jag tänker mig typ att stå i "maskinen" med en fast skivstång och använda vaderna för att lyfta typ? Eller hur går man tillväga?

Du står i en smithmaskin till exempel. Ställer dig på någon liten pall som brukar finnas. Ställ dig på tårna där. Sätt skivstången på axlarna sedan står du rak i kroppen och sänker ner hälarna sedan trycker upp dom osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Du står i en smithmaskin till exempel. Ställer dig på någon liten pall som brukar finnas. Ställ dig på tårna där. Sätt skivstången på axlarna sedan står du rak i kroppen och sänker ner hälarna sedan trycker upp dom osv.

Aha, det är det som är en smithmaskin alltså :P. Var en sån jag menade, är som sagt helt ny på det här.
Men det låter ju ganska "enkelt". Testar det på måndag då som blir nästa benpass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Exakt.

Undvik om benpressen för dig utförs i en sådan här också:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart|n:

Varför skulle just en sådan vadmaskin leda till att man kan skada sig när man joggar och annan motion? Varför leder inte andra vadmaskiner/övningar till att man skadar sig?

Vet inte alls varför man skulle skada sig om man kör sittande vadpress. Dock tränas olika delar av vadmuskeln då knät är böjt eller rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart|n:

Sorry jag såg inte att du hade frågat, jag svarade lite i en annan post men kan göra det lite mer utförligt.

Vadmuskeln är en triceps-muskel som har fästen på ovansidan av av benet/knät. I en sådan maskin så trycker man fast fästerna när man tränar och således så tränar du inte hela muskeln. Detta gör att du blir starkare i muskeln men fästerna får inte den belastning som den tränas för.

Senare när du då är ute och springer, eller gör en explosiv rörelse för vadmuskeln, t ex innebandy, badminton, springa till bussen eller liknande, så kan du helt enkelt skada dig. Muskeln blir för stark för fästet. Därför så ska man hitta en annan övning för vaderna.

Det finns säkert andra liknande "vadmaskiner" som också låser fästerna för vadmuskeln men inte t ex Smitmaskinen eller typ:

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Tack för den

Visa signatur

Nya Projektet!