Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
oj, så det finns lagar Ska man isf skriva upp en lång lista på allt man inte vill riskera att bli av med och sen få den underskriven av båda parter? Innan separationen såklart.

Japp, det gör det.
http://www.alden.se/Sambolagen.htm
Ful sida, men läsvärt tror jag det är

Permalänk
Citat:

oj, så det finns lagar Ska man isf skriva upp en lång lista på allt man inte vill riskera att bli av med och sen få den underskriven av båda parter? Innan separationen såklart.

Bor man ihop i över 6 månader så har bägge parterna rätt till 50/50 av grejorna även om det inte finns en pryl som inte är den ena partnerns.
(det faller endast under om man bor ihop då och inte är ihop som är två olika saker.) En idee kan vara att skriva under ett papper.

Dock så i ett förhållande så är det ju oftast tjejen som köper kläder/kuddar mat osv medans killen köper lgh/hus bil mm.
Killen får ju sin mat gratis men tjejen kan ju isf vid en skiljsmässa kräva hans bil osv. som sagt så ska man nog akta sig lite om man inte är helt 135% säker på att det kommer gå vägen i ~50 framöver.

Men visst jag förstår att man kan väl smuggla ner någon liten sak sådär om det gått väldigt länge men liksom kräva tillbaka en ipod man gett ifrån sig? skurborste? liksom vad ska människan man grejorna till? Dock såp tog varken jag eller mitt Ex något ifrån varandra. men men.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bor man ihop i över 6 månader så har bägge parterna rätt till 50/50 av grejorna även om det inte finns en pryl som inte är den ena partnerns.

Hänger inte riktigt med på vad du menar men det jag tror du menar, stämmer väl ganska dåligt?

Permalänk
Medlem

Nä det stämmer inte. Det som köpt efter man flyttat ihop och som avsetts vara gemensamt ska delas på. T ex möbler osv.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hänger inte riktigt med på vad du menar men det jag tror du menar, stämmer väl ganska dåligt?

Sambolagen är som sagt att flyttar du in hos tex en kvinna du är kär i osv. ni bor tillsmammans i över 6månader och sen gör ni sluit. även om du flyttade in ui hennes lgh så har du rätt till 50% av hennes prylar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

det är då också vad jag hört.. att man ska skriva ett "kontrakt" när man bor ihop osv...

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Trots det låter korkat är det nog rimligt ändå. Tänk er uppståndelsen det måste blivit i över prylar i många fall, där ingen kunnat bevisa vems som va vems. Det ansågs väl lättast att dela 50/50 för att lösa konflikten.

Då vet jag att innan jag låter någon flytta in i min lägenhet så ska jag se till att skriva något sorts kontrakt

Förresten gäller detta bara flick-/pojkvän, eller även om man bara bor ihop som polare?
Att ha inneboende kan jag inte tänka mig räknas.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Sambolagen är som sagt att flyttar du in hos tex en kvinna du är kär i osv. ni bor tillsmammans i över 6månader och sen gör ni sluit. även om du flyttade in ui hennes lgh så har du rätt till 50% av hennes prylar

Felfelfelfelfelfelfel.

Citat:

Lagen ger bara rätt till hälften av den bostad och det bohag paret skaffat tillsammans.

Permalänk
Medlem

Kul grej hände idag på tåget. Satt helt själv och kolla på 24 så sätter sig en riktigt fin tjej framför och märker att jag kollar in henne. Leder till lite konversation och så snackar vi lite skit. Slutar med att hon frågar om mitt nummer! Fan ofta en tjej frågar om killens nummer liksom.. det var gött. Trevligt sätt att inleda dagen liksom.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Felfelfelfelfelfelfel.

doh.... det kunde man ju läst sig till ;P Men fortfarande, gäller det om man bor som polare eller gäller det bara par i dess rätta bemärkning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Kul grej hände idag på tåget. Satt helt själv och kolla på 24 så sätter sig en riktigt fin tjej framför och märker att jag kollar in henne. Leder till lite konversation och så snackar vi lite skit. Slutar med att hon frågar om mitt nummer! Fan ofta en tjej frågar om killens nummer liksom.. det var gött. Trevligt sätt att inleda dagen liksom.

Sån glidare. Jag försöker ofta också bara glida, är för blyg för att ta kontakt på krogen, vad fan ska man snacka om? Ni svarar säker att man snackar om ALLT, men ja... vad? haha Inte så många som delar samma intresse som jag och speciellt inte tjejer. Annars har jag ganska lätt att låtsas vara intresserad, men hur inleder man samtalen?

Som du säger där, hur ofta frågar en tjej om nummer egentligen, är det annars killen som ska göra det?

Nästa gång jag går ut ska har jag lovat mig själv att ta kontakt med en tjej även ifall det bara är något jätte litet, bara jag får lite uppmärksamhet.

Jag går runt med någon tanke att de inte är intresserade av mig, därför tar de inte kontakt med mig

Permalänk
Inaktiv
Citat:

doh.... det kunde man ju läst sig till ;P Men fortfarande, gäller det om man bor som polare eller gäller det bara par i dess rätta bemärkning

Citat:

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sån glidare. Jag försöker ofta också bara glida, är för blyg för att ta kontakt på krogen, vad fan ska man snacka om? Ni svarar säker att man snackar om ALLT, men ja... vad? haha Inte så många som delar samma intresse som jag och speciellt inte tjejer. Annars har jag ganska lätt att låtsas vara intresserad, men hur inleder man samtalen?

Som du säger där, hur ofta frågar en tjej om nummer egentligen, är det annars killen som ska göra det?

Nästa gång jag går ut ska har jag lovat mig själv att ta kontakt med en tjej även ifall det bara är något jätte litet, bara jag får lite uppmärksamhet.

Jag går runt med någon tanke att de inte är intresserade av mig, därför tar de inte kontakt med mig

Bara snacka på Kan ju alltid snacka meningen med livet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Oh nej.. Meningen med livet är väl att allt som kan _SKA_ gå fel (åt helvete), eller åtminstone krångla...?

EDIT: Kan nog komma på fler.. men lutar åt samma -.-

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Oh nej.. Meningen med livet är väl att allt som kan _SKA_ gå fel (åt helvete), eller åtminstone krångla...?

Källa på det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Citat:

Källa på det?

haha i äkta sweclockers andra kräver du källa på att allt som kan gå fel i ett liv kommer gå fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Källa på det?

Egna erfarenheter...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Jag hade 2 veckor utan min flickvänn nyss och det kändes förjävligt att inte vakna med henne på helgmornarna, Men jag vaknade med henne imorse och det var fan underbart... Jag vet inte om jag vill leva utan den känslan.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Jag hade 2 veckor utan min flickvänn nyss och det kändes förjävligt att inte vakna med henne på helgmornarna, Men jag vaknade med henne imorse och det var fan underbart... Jag vet inte om jag vill leva utan den känslan.

Kan säga som så även om man kanske inte alltid känner sig för att ha tjej eller umgås med de så är ändå känslan att gå och lägga sig och vakna upp jämte någon man tycker om redigt skön!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bästa alla hjärtans dag i hela mitt liv. Gubben uppvaktade mig riktigt ordentligt ^_^x; Ros och mitt favoritwienerbröd på morgonen, sen degade vi ganska mycket på dagen men kramades lite ovanligt mycket... sen gick han in i vårt rum, tände två ljus som han satte på golvet, hade köpt en jättefin och söt nalle med texten "Love you loads" på som satt bredvid ljusen, och så bad han mig komma in i det mörka rummet... åååå... så gav han mig ett långt tal om sina känslor och så, kändes bra men går inte in på innehållet här ;P Och så gav han mig ett armband i silver som har datumet då vi träffades första gången ingraverat.

...jag gav honom två boxar After Eight x_X... i mitt försvar var min nettoinkomst januari månad -100kr pga att -alla- räkningar kom då + att skollitteratur är sjukt overpriced >_>x Hade inte räknat med att böckerna skulle vara -så- dyra när jag köpte ny dator för januari-pengarna, heh.

Men men, lika glad för det är jag, men gladast är nog... jag? O:)

Citat:

Ja men det är ju ändå hon som valde att gå genom med det. Som om faktumet att hon tar av sig ringen tar bort all skam och ångest som hon skulle känna genom samlaget.

Det är fortfarande inte rätt att ligga med någon man vet är förlovad. Visst, det är inte -du- som är otrogen, men du hjälper någon annan utföra otrohet.

Citat:

Lika bra, ja. Min syster har en hel del samlade pengar som våra föräldrar givit henne och som hon senare har lagt till en del pengar i dessutom (eftersom hon lagt in pengar sen de träffades räknas kontot som relevant till uppdelning). När hon gick ifrån sin förra kille räknade hon lite snabbt i huvudet ut vad hon kunde ta och vad han kunde ta; hon lät honom få ha kvar lite mer än henne för hon kände lite skuld eftersom det var hon som varit otrogen och nu lämnade honom och hans skitiga personlighet ensam.

Men vad gör killen? Han kräver att hennes nyinköpa laptop för många tusenlappar ska stanna hos honom. Självklart säger hon att han kan dra åt helvete och att hon räknat in laptopen bland sina saker och därför fått ge upp åtskilliga möbler och annat åt honom. Men då drar han fram kortet att hon har en heeeel del pengar på sitt konto och säger "jag ska ha hälften av det, annars är [lång jävla lista som inkluderar hennes nyinköpta laptop och annat] mitt. Då har jag fortfarande inte fått min beskärda del av våra resurser men då går jag med på det".

Slutade med att vi fick köpa typ ett helt nytt kök åt henne den kommande julen... visst, det var kul att se henne gråta av lycka när jag och min andra syster köpt henne en tvättmaskin, en micro och lite andra mindre dyra saker, men vilken jävla kille......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Det är fortfarande inte rätt att ligga med någon man vet är förlovad. Visst, det är inte -du- som är otrogen, men du hjälper någon annan utföra otrohet.

Hade hon inte fått vara otrogen mot en person drar hon till nån annan. När en person är otrogen är det ju ett tydligt tecken att nåt är fel i förhållandet. Bara tanken av att man vill vara otrogen är ju ett tecken att nåt är fel, imo. Men ja, jag förstår hur du menar.. man ska ju inte göra det enbart för att jävlas liksom.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

doh.... det kunde man ju läst sig till ;P Men fortfarande, gäller det om man bor som polare eller gäller det bara par i dess rätta bemärkning?

Om du ska inleda ett samtal på random på krogen så prata om något skoj. Är du helt n00b kan det hjälpa om du har en polare som kan vara wingman. Men du kan ju alltid börja med att presentera dig. Det är sällan tjejer är väldigt på, men det händer ju såklart. Det är mkt enklare om du går ut med tjejer, tjejer dras till andra tjejer. Sen ett tips kan ju vara att inte gå fram till typ 5 tjejer som sitter ensamma vid ett bord om du inte är riktigt pro, det kan vara lite svårt när det är fler än 1-2.

Permalänk
Citat:

Egna erfarenheter...

Konfirmeringsbias.
Uruselt argumenterande

Hm, är det någon som har ett förslag över var man kan läsa mer om den där sambolagen och vad den verkligen innebär? Att dela egendomar är alltid krångligt, speciellt när någon av parterna tvingas sälja sin del...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade hon inte fått vara otrogen mot en person drar hon till nån annan. När en person är otrogen är det ju ett tydligt tecken att nåt är fel i förhållandet. Bara tanken av att man vill vara otrogen är ju ett tecken att nåt är fel, imo. Men ja, jag förstår hur du menar.. man ska ju inte göra det enbart för att jävlas liksom.

Klart hon kanske går vidare, men antagligen får hon inget den kvällen. Sen kanske hon bestämmer sig för att inte vara otrogen senare. Eller inte. Det viktiga är iaf att man själv inte smutsar ner sig själv i sån skit. Vill man inte att ens partner ska vara otrogen ska man ju fan inte enable:a andra att vara det :\

Och jag menade inte att det är apspektakels fel att hon är otrogen i det här fallet - klart det är hennes eget beslut. Men han hjälper ju inte direkt situationen, bara för att få doppa kuken lite. Ganska liten grej man får ut för att hjälpa någon förstöra så mycket.

T ex så var jag ute och sexraggade lite för en lång tid sen (uschas, inge mer sånt för mig plox men men, gjort är gjort..). Kom fram en kille till mig och ville ligga typ, visade sig efter lite samtal att han hade fru men att hon av medicinska skäl inte kunde ha sex längre. Så hon hade gått med på att han fick gå runt och ligga med andra osv. Jag klarade ändå inte av att göra det, fast det var klart 1000x mer okej eftersom hon hade sagt okej till det, men jag tror fortfarande inte hon tycker det är särskilt kul att han doppar snoppisen i andra utan hon gick nog bara med på det eftersom hon vill ha kvar honom liksom... nä, sån där skit får andra hålla på med, jag står över sånt iaf.

Permalänk
Medlem

Har ingen anledning till otrohet "Min tjej är en tonårskärleks maskin"
Alla hjärtans dag gick asbra, flickan fick sin födelsedagspresent som jag beställde dagen innan hon fyllde. En Queens of the Stone Age LP skiva... Blev asglad vilket betalade sig för mig

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Bästa alla hjärtans dag i hela mitt liv. Gubben uppvaktade mig riktigt ordentligt ^_^x; Ros och mitt favoritwienerbröd på morgonen, sen degade vi ganska mycket på dagen men kramades lite ovanligt mycket... sen gick han in i vårt rum, tände två ljus som han satte på golvet, hade köpt en jättefin och söt nalle med texten "Love you loads" på som satt bredvid ljusen, och så bad han mig komma in i det mörka rummet... åååå... så gav han mig ett långt tal om sina känslor och så, kändes bra men går inte in på innehållet här ;P Och så gav han mig ett armband i silver som har datumet då vi träffades första gången ingraverat.

...jag gav honom två boxar After Eight x_X... i mitt försvar var min nettoinkomst januari månad -100kr pga att -alla- räkningar kom då + att skollitteratur är sjukt overpriced >_>x Hade inte räknat med att böckerna skulle vara -så- dyra när jag köpte ny dator för januari-pengarna, heh.

En av de västa dagara på året imo. Inte för att jag var ensam eller hade tråkigt, tvärt om. Gillar det inte bara. Och om man ser på så, så anser en del att man är en tölp som inte gör inf med saker för det... Eller värre, hon gör det och inte jag... Om jag vill visa kärlek så gör jag det, inte bara för att affärerna har sagt det.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Citat:

Och jag menade inte att det är apspektakels fel att hon är otrogen i det här fallet - klart det är hennes eget beslut. Men han hjälper ju inte direkt situationen, bara för att få doppa kuken lite. Ganska liten grej man får ut för att hjälpa någon förstöra så mycket.

Men jag var ju full, det ursäktar väl allt man gör?
Fick btw precis ett "hej jag ville bara vara rak och berätta att jag skaffat pojkvän blablabla men du är en jättefin kille blablabla"-sms för en stund sen.
Dags att bli än mer bitter

Edit: Ja fy fan vad böcker är dyra! Lider med dig kidd =\

Permalänk
Medlem

Träffade en gammal polare igår, vi satt och snackade om gamla minnen och pizzor vi ätit. Helt plötsligt ville han bekräfta ett ryckte som spridit sig på bygden som en löpeld.
Han hade hört från någon av någon att någon hört att jag och en kollega fått ihop det på arbetet.
Jag sa nej det är inte så att jag har skaffat ny flickvän. Och jag bekräftade inte heller att jag och denne tjej gängat i någon patientbrits, för det hade vi inte.
Rycktet säger iaf som sådant (efter många garanterade moddar på ursprungsrycktet) att jag och en kollega hade under arbetstid gängat i en brits och sedan hade hon följt med mig hem för att gänga. Det enda som stämmer var att jag och denne flicka åkte hem till mig efter arbetet, men inte för att gänga, utan för att mysa och kolla på scrubssäsongerna. Vi har visserligen träffats en hel del ggr och vi är vänner, men absolut har vi inte gängat. Tur att vi båda var och är singlar, sen att hon gjorde slut med sin pojkvän dagen innan den dagen rycktet säger talar ju inte för hennes fördel direkt, då förvettna folk kan få för sig det mesta...
Sen att jag gärna gängar henne spelar ju mindre roll eftersom vi inte kommit så långt ännu.
Ack att ryckten skall hinna före en hela tiden...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Hedersmedlem

Man tycker att det borde vara lätt att hålla sig till tjejer men icke...:)

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Känns som att aktiviteten dog här efter rensningen! ^^ Iaf ska på fest på lördag där vi ska fixa en brud till min oskuldsfulle kompis som inte har alltför oskuldsfulla tankar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Känns som att aktiviteten dog här efter rensningen! ^^ Iaf ska på fest på lördag där vi ska fixa en brud till min oskuldsfulle kompis som inte har alltför oskuldsfulla tankar

Gött!
Att hooka upp sina vänner är alltid fint!
Se till att fixa en som är odrägligt full och som slabbar ner hela hans ansikte ;p