Hur vet kan man med säkerhet ta reda på om det är trasigt?

Permalänk
Medlem

Hur vet kan man med säkerhet ta reda på om det är trasigt?

Hur kan man med säkerhet bekräfta att ett moderkort, respektive ett nätagg är trasigt?

För tillfället så klarar nätaggregatet följande saker

*Fläktarna kommer igång
*CD-romsläsaren går att trycka in och ut
*Hårddisken varvar upp
*Lampan på moderkortet lyser
*Powerlampan lyser

men jag får tyvärr ingen bild.

Jag försökte även koppla in ett annat nätagg, och starta upp datorn då, men med liknande resultat. Dock vill jag inte lita på detta helt, eftersom jag använde en adapter för ATX kontakten, 24->20pin, och jag vet inte om spelreglerna kanske förändras.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att ha en till dator att testa grejerna på.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Jao, det vore enkelt. Har dock ingen Och inga av mina vänner vill riktigt erbjuda sina datorer till att testa eventuella defekta komponenter

Det enda för tillfället som får mig att tro att nätaggregatet är det som strular är att den revisionen av NeoHE 430 som jag har har haft lite av ett rykte att strula. Har dock fungerat klockrent hittills, så jag ser inte varför det skulle börja nu.

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=27863&po...

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

Men om det andra nätagget funkar likadant så skulle iaf. jag misstänka nåt annat(även i frågan om 20 eller 24 pin).

Har du testat att resetta BIOS?

Inget pip från moderkortet?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Bios har resettats, batteriets togs ur och jumprarna ändrades så att allt skulle till noll.

Det fungerade inte.

Har inte hört några som helst pip, varken med eller utan grafikkort. Om moderkortet är kortslutet, syns detta alltid på kortet?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

El och elektronik är ett ständigt gissel. Har man tur så kan man lukta till sig kortslutningar. Men då brukar iofs inte kortet funka alls, såvida det inte är nåt med minnesplatserna(brukar funka ner till en fungerande plats).

Beror som sagt helt på hur det är trasigt och det är väl rätt svårt att tag reda på utan riktiga instrument(nej, inte gitarren då. )

Du får nog försöka övertyga en polare.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Fack.

Jaja. Så, om jag köper en 24->20 kontakt adapter, och testar att boota upp en av mina gamla datorer med mitt nya nätagg, då borde det vara uteslutet att det är trasigt, eller hur?

Då är det endast moderkortet som kan strula? (Om vi förutsätter att grafikkortet är helt det med.)

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

Så skulle nog jag summera det hela.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

sweclokers är riktigt bra om man vill ha hjälp , tack för alla kommentarer! för mig fixade det sig när jag minskade strömmen in i moderkortet, grafikkortet fick troligtvis för mycket ström.. prova det om ni inte redan har provat det..

Visa signatur

N00b