Permalänk
Medlem

Huskur mot hosta

Någon som har några bra tips på huskurer som hjälper mot hosta, pallar inte host medecin, testat det en gång för typ 10 år sen och aldrig mer...

Har sjukt jobbig hosta nu, även feber och huvudvärk vilket gör de värre då jag varje gång hostar känns de som huvudet ska sprängas. Febern kan dämpas enkelt med ipren, fast huvudvärken vill inte försvinna :/

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Något som brukar hjälpa mig är massor med frukt. Typ, apelsiner, klementiner, ananas om du har. Kalla frukter. Vattenmelon.

Nåt som verkligen brukar hjälpa är lök. Helst rödlök men det kvittar. Bara att äta rent, men om du tycker det är för äckligt så skippa. Kanske kan du göra en fruktsallad med lök i?

En kopp té med honung brukar minska på irritationen i halsen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen
Frukter är det lite ont om har bara några päron och mandariner.
Lök är jag inte så överförtjust i att äta rent, ska helst vara i en kebab då.

Men fixade ihop en kopp te nu, synd bara att jag hittade engelskt Earl Grey och två Green herb teer. Hoppades på svart vinbär eller lemon, så fick bli Earl Grey.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars kan du göra "ingefärate". Du tar varmt vatten och blandar i ingefära, kanel, honung och äppelcidervinäger. Smakar för jävligt men hjälper!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Funkar för mig..

Permalänk
Medlem

Tror jag inte har ingefära, sen om de smackar skit kan man lika hjärna ta lite hostmedecin.

Är väl inte så bra att dricka alkohol då man är sjuk?

Men Earl Grey tea med honung var ju gott, så gjorde en till kopp, berodde nog mest på att jag hade i ganska mycket honung.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

VAr ju tydligen en artikel i aftonbladet för en tid sedan, då en läkare ordinerade choklad som dämpande för hosta. Ju mer cacao i desto bättre verkan tydligen.. Kanske är värt o testa så kan du ju skriva om det funka eller inte.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Avstängd

Även idéer i huskurer testas i de flesta fall i kliniska studier.

Kolla upp det folk påstår på pubmed innan du testar, om du nu inte är intresserad av att kasta pengar i sjön:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez/

C-vitamin tycks inte ha någon effekt exempelvis. (så att frukt skulle hjälpa verkar otroligt)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...

Echinaforce och liknande som innehåller echinacea fungerar dock tydligen. (röd solhatt?)
(Sök på "echinacea cold" eller liknande om du vill kolla)

Tänk på att användandet av inflamationsdämpande och febersäknande försämrar ditt immunförsvars effektivitet.. så tar du ipren och liknande så kommer det antagligen ta längre tid innan du blir frisk.

Permalänk
Medlem

Känns som teet hjälpte lite, inte lika stora host attacker och inte lika ofta.

Choklad undviker jag, äter inte sött saker dessutom är choklad dålig för hyn, dricker redan för mycket cola, så försöker hålla mig undan för mer socker.

Försöker undvika äta piller så gott de går men har man hög feber och ont i musklerna så känns man så illa tvungen.

Är det paracetamolet som sänker immunförsvaret? Har utöver vanliga ipren, citodon på 500mg paracetamol 30mg kodein, och hoppas på att de ger mig lite längre sömn innan jag vaknar i en blöt säng och svettas med huvudvärk...

Edit: Hade lite dålig ord följd

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Försöker undvika äta piller så gott de går men har man hög feber och ont i musklerna så känns man så illa tvungen.

Är det paracetamolet som sänker immunförsvaret? Har utöver vanliga ipren, citodon, paracetamol 500mg kodein 30mg, och hoppas på att de ger mig lite längre sömn innan jag vaknar i en blöt säng och svettas med huvudvärk...

Alla de du nämner sänker feber och inflamation, två funktioner i kroppens immunförsvar.

Ska du ta någon av dem så tycker jag att du ska köra på citdon, då det innehåller en opiat som inte sänkar feber eller inflamationen utan bara gör det mer uthärdligt. (men paracetamolet i det har den effekten)

Men jag är ingen läkare, lita på pubmed, FASS och liknande i första hand.

Permalänk
Inaktiv

jag köpte en bra flaska honung här för ett litet tag sedan på en marknad... det var eucalyptusmenthol-smak på honungen så jag gör varmt vatten med lite av den honungen i när jag har ont i halsen...