Permalänk
Medlem

Nvidia eller ATI

Hej

jag undrar rent generellt vilket grafikkort som skulle vara mest lämpat för spel ett från Nvidia eller ATI?

- - - - - - - - -
Ropa inte hej förens du är framme

Permalänk
Medlem

Åh nej...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt omöjligt att svara på, du måste specificera dig till antingen några modeller eller en viss prisklass!

Permalänk
Medlem

Inga grafikkort som säljs idag är dåliga,

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd

Det är som att säga: Vilket fönster är bäst för att titta ut genom?

När man väljer så kollar man vilket som är bäst för det priset man har råd med.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Beror på spelet de flesta tillfällena om man jämför 2 likvärdiga kort från de 2 olika tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Snälla rara... var lite mera specifik tack.

Nästa gång du får för dig att ställa en fråga så gör dig själv och oss andra här en tjänst och läs i forumet först o se om du hittar något som kan ge dig en ledtråd till det du undrar över.

Välkommen till sweclockers btw

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Åh nej...

Verkligen.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

om jag säger såhär de flesta spel stödjer nvidia bättre right?
för när man startar tex hitman blood money så kommer de upp en nvida loggo och på många andra spel med och de står även "this game runs better on nvidia"

Visa signatur

Asus ROG B650E-F | 7800X3D | Gigabyte RTX 4070TI | 32GB Gskill 6000MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toralf
om jag säger såhär de flesta spel stödjer nvidia bättre right?
för när man startar tex hitman blood money så kommer de upp en nvida loggo och på många andra spel med och de står även "this game runs better on nvidia"

Är ju många, många spel den loggan kommer upp... men det betyder inte att Nvidia är bättre för det spelet. Bara reklam.

Permalänk
Medlem

Hur var det i BF2? När man startar det så kommer en nvidialogga upp, men när det var nytt presterade X850 serien bättre än 6800 serien i BF2, så nej de flesta spel stödjer varken den ena eller andra tillverkaren och de som påstås göra det gör det ändå inte.

Permalänk
Hedersmedlem

NvAiTdIia är bäst helt kart!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
NvAiTdIia är bäst helt kart.

Deras senaste 9800700gtxtx kommer bli riktigt bra.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Deras senaste 9800700gtxtx kommer bli riktigt bra.

Nästa DX11 kort "HAL9000" kan att rendera Mars i realtid och kommer att döda allt i sin väg!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Du kan köpa 8800GTS/HD2900XT/8800GTX, och du kommer bli grymt nöjd oavsett.
Ta bara det du har råd med. 8800GTS 320Mb om du vill ha något lite billigare, HD2900XT i mittensegmentet i pris och 8800GTX om du har en lite större peng att lägga på grafikkort.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Nvdia äger prestanda tronen för tillfället. Om det var det du undra?
Konstig fråga...

Permalänk
Medlem

Okej om jag säger så här jag har ungifär råd med ett grafikkort som ligger runt 7000 i pris om det hjälper något?

Så ni skulle alltså säga att vore smartare att köpa ett nvidia i dagens läge för spel?

Permalänk
Hedersmedlem

HD2900XT 1GB är ett spännande val då ATI tycks förbättre sina drivrutiner hela tiden.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=PCRHD2...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hjälpsam

Troll?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

För att göra det långa kort, Nvidia. 8800 serien är bättre än 2900 serien. Fast HD2900XT 1GB har man ju sett ett ordentligt lyft i Company of Heroes vilket är skoj. Men generellt så presterar 8800 serien mycket bättre.

EDIT: 8800GTX är bättre än...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newline
Okej om jag säger så här jag har ungifär råd med ett grafikkort som ligger runt 7000 i pris om det hjälper något?

Så ni skulle alltså säga att vore smartare att köpa ett nvidia i dagens läge för spel?

I den prisklassen? Nvidia utan någon som helst tvekan, eftersom det är Nvidia som har det allra dyraste och bästa kortet (8800 Ultra), som inte ens det kostar 7000:-
Men har du råd så är det inget snack om saken, Nvidia.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
För att göra det långa kort, Nvidia. 8800 serien är bättre än 2900 serien. Fast HD2900XT 1GB har man ju sett ett ordentligt lyft i Company of Heroes vilket är skoj. Men generellt så presterar 8800 serien mycket bättre.

Fanboy?

"mycket bättre" knappast. 8800gtx är bättre än hd2900xt med en ganska liten marginal beroende på spel och AA/AF-inställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
För att göra det långa kort, Nvidia. 8800 serien är bättre än 2900 serien. .

Du ska nog skriva 8800gtx,inte hela 8800 serien.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Fanboy?

"mycket bättre" knappast. 8800gtx är bättre än hd2900xt med en ganska liten marginal beroende på spel och AA/AF-inställningar.

Vad har hänt med dig Nuukerr? Du höll ju alltid med tidigare om att 8800GTX var mycket bättre än 2900XT. HD2900XT hade flaskhalsar och fel i arkitekturen som du själv har skrivit i ett x antal trådar. Nu mera försvarar du 2900, hur kommer det sig? Skriv inte fanboy till mig. Du vet om min kompetens och du vet precis vad jag står någonstans så börja inte skriva fanboy och frågetecken till mig.

8800GTX presterar mycket bättre än 2900 generellt och du vet om det. Jag börjar tro att någon har kapat ditt login. I vissa spel så får 8800GTX pisk och ibland är det jämt men oftast så är det backspegeln som gäller för 2900. Är det så konstigt? Kortet är både billigare och presterar sämre än 8800GTX.

EDIT: Oh, jag såg nu att du köpt ett HD2900XT. Det var väl inte därför?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N'doja, Vet vad han pratar om.

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad har hänt med dig Nuukerr? Du höll ju alltid med tidigare om att 8800GTX var mycket bättre än 2900XT. HD2900XT hade flaskhalsar och fel i arkitekturen som du själv har skrivit i ett x antal trådar. Nu mera försvarar du 2900, hur kommer det sig? Skriv inte fanboy till mig. Du vet om min kompetens och du vet precis vad jag står någonstans så börja inte skriva fanboy och frågetecken till mig.

8800GTX presterar mycket bättre än 2900 generellt och du vet om det. Jag börjar tro att någon har kapat ditt login. I vissa spel så får 8800GTX pisk och ibland är det jämt men oftast så är det backspegeln som gäller för 2900. Är det så konstigt? Kortet är både billigare och presterar sämre än 8800GTX.

EDIT: Oh, jag såg nu att du köpt ett HD2900XT. Det var väl inte därför?

AHAHAAHAH, börjar lukta lite så

Ontoppic:
Har man 7000kr att spendera på grafikkort så tycker jag att man ska köpa ett 8800Ultra av två anledningar.

1. Det är det snabbaste kortet på marknaden nu, för spel.
2. Det har en bra kylning som inte låter speciellt mycket.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är det knappast värt att lägga de pengarna extra för att få ett ultra, rätta mig om jag har fel men är det inte bättre att köpa ett GTX och klocka ist, har dock en känsla av att GTX kommer hålla ett tag till ocklockat, iaf tills 9800GTX kommer. Känns inte som att Ultra kommer hänga på mycket längre än ett GTX-kort. Bättre att lägga pengarna som blir över på kylning om det nu låter för mycket.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|

Permalänk

Jag skulle väntat tills G92 serien och byta ut CPU/moderkort/minnen om det skulle behövas istället.
Om inte det "behövs" så skulle jag nog köpa en resa till något varmt land, skitsommar!

Edit. Staving

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoXXaN
Som jag har förstått det så är det knappast värt att lägga de pengarna extra för att få ett ultra, rätta mig om jag har fel men är det inte bättre att köpa ett GTX och klocka ist, har dock en känsla av att GTX kommer hålla ett tag till ocklockat, iaf tills 9800GTX kommer. Känns inte som att Ultra kommer hänga på mycket längre än ett GTX-kort. Bättre att lägga pengarna som blir över på kylning om det nu låter för mycket.

Jo jag skulle nog också göra så om det var mina pengar och spara pengarna smo blir över och se hur de nya korten kommer att prestera. Men om man nu ska spendera max 7000kr och har dom pengarna att spendera på ett bräde så kan jag inget annat är rekommendera 8800 Ultra.

Offt:
jonathan82: skit sommar! skrivs ihop. Skitsommar! Om man nu tycker att det har varit en sån, jag tycker att det har varit en helt ok sommar jag

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo jag skulle nog också göra så om det var mina pengar och spara pengarna smo blir över och se hur de nya korten kommer att prestera. Men om man nu ska spendera max 7000kr och har dom pengarna att spendera på ett bräde så kan jag inget annat är rekommendera 8800 Ultra.

Offt:
jonathan82: skit sommar! skrivs ihop. Skitsommar! Om man nu tycker att det har varit en sån, jag tycker att det har varit en helt ok sommar jag

Kan bara hålla med, och tack för att någon mer än jag är språkpolis. Jag blir snart tokig, hur svårt ska det vara med sitt egna modersmål? De kan väl lyssna på hur de säger det, det är ju en tumregel för hur det skall stavas, särskrivet eller inte.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|