Permalänk
Medlem

Hemmabygge (startar ej)

God morgon!

mitt första inlägg här : )
(ett desperat försök att få lite hjälp eller vägledning av proffsen!

Jag har precis byggt ihop min nya dator och som vanligt så fungerar det inte som det ska.
Tyvärr så är pengarna nästan slut för den här månaden så jag snålade lite och plockade lite delar ifrån den gamla datorn, bl.a minnena, processorfläkten, hårddisken, ljudkortet och grafikkortet.

"grafikkort och minnen uppgraderas vid löning"

PROBLEM..........................................................................................

När jag startar datorn så kommer det inget pip som jag antar att det borde göra och skärmen är helt svart, alla fläktar är igång, lampan på moderkortet lyser, dvd-spelaren och ljudkortet får ström så nätagget borde det inte vara nått fel på?.

Efter att ha läst manualen så kommer jag fram till att det kanske är minneskorten som är fel men är inte säker.

KOMPONENTER.....................................................................................

- Antec sonata III med tillhörande nätagg / 500w
- Intel C2Q 2.4 ghz
- Zalman CNPS9500
- Kingston ValueR. DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit
- Asus P5K
- Terratec dmx6fire (ljudkort)
- ATI Radeon X600
- HD1 seagate barracusa 250gb sataII
- HD2 maxtor 250gb sataII (?)

..........................................................................................................

Hur som helst så är jag tacksam för all hjälp jag kan få och är det någon som har ett självklart svar på vad som är fel så får jag spendera sista pengarna på nya komponenter eftersom jag "måste" ha en fungerande dator i helgen : )

// micke

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Inte glömt distanser mellan plåten o moderkortet?

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Inte glömt distanser mellan plåten o moderkortet?

nopes, allting sitter nog rätt iskruvat.
Jag misstänker minneskorten, dom är ju på 533mhz, fast i manualen nämns bara minnen som är 667 mhx och uppåt.

Nånting som är värt att nämna är att jag inte har någon bra koll på vilka komponenter som lirar med varandra (eller inte), och det här är sjätte datorn jag bygger ihop själv (har aldrig valt komponenter själv tidigare dock)

EDIT:

Hade jag inte varit så ivrig och letat lite så kanske så hade jag inte behövt starta den här tråden =P
hittade den här infon på Asus hemsida.

....................................................................................
Why doesn't my system boot up when I use DDR2 553 memory modules?

Answer

Due to Intel chipset limitation, it can only support DDR2 667/800/1066 memory modules.
...................................................................................................

Så jag köper förmodligen nytt minne och hoppas på det bästa.

// micke

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120