Bästa lagringsmetod

Permalänk
Medlem

Bästa lagringsmetod

Tänkte köpa 4-5st 750GB diskar och lagra rätt så viktiga saker, inga SUPERviktiga saker men ändå rätt tungt att förlora låt säga 750gb om en disk skulle dö. Vilket är det smidigaste/billigaste/säkraste sättet att configurera detta?

Kommer köra någon form av linux.

Permalänk

Antingen en raid5a. Eller om du helt enkelt speglar allt, Men då förlorar du massa utrymme.
Det som kan vara bra är att om du köper vi säger, 7-8st 500gb istället, och kör en raid5 med en spare disk, Så kommer det bli relativt säkert. Raid är dock ingen backup, men det är ju säkrare än single diskar. Samt, Skulle hela raiden rasa. Så förlorar du mer än 750gb

Raid5 går att göra på några olika sätt, Blandannat mjukvaru och hårdvaru. Hårdvaru raiden är dock väldigt dyr. Mjukvaru raiden är dock aningen billigare.
I princip alla distar inom linux pallar väll att göra en mjukvaru raid5.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Varför jag valde 750gb är just för att slippa ha 7-8 mindre diskar.. hade gärna tagit 1tb diskar men de kostar skjortan och är inte värda priset.

Om man kör hårdvaru raid5 vilket kontrollerkort är att rekommendera för hemma amatören som bara är ute efter lite hastighet (minst 100mbit) samt säkerhet.

Permalänk
Medlem

Ska det vara något vits med hårdvaruraid får du börja titta på korten för 2500-3000 kr. Billigare kort kör bara en "BIOS raid" vilket är lika segt och belastar processorn lika mycket som mjukvaruraid.

Linux med mdadm har dessutom ganska bra prestanda på mjukvaruraid samt att du inte blir beroende av ett specefikt kontrollerkort om du vill uppgradera eller byta ut system någongång i framtiden.

Med 5st diskar skulle du kunna köra en mjuk raid6a om du vill vara extra säker. Du har lixom en raid5 array även mjöligheten att utöka arrayen med fler diskar utan att behöva tömma den på innehållet.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om det här kortet 3WARE ESCALADE 9650SE-8LPML S-ATA/300 8-KANALER KIT

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501010745...

kostar ju en slant, Går det bra om jag börjar med typ 3st 750gb diskar för att sedan utöka med 2 diskar vid ett senare tillfälle utan att behöva formatera eller liknande?

Edit då syftar jag på som en raid-5 array, raid 6 så verkar man ju "förlora" 2st diskar för att utöka säkerheten men det kanske är overkill? Hur ofta krashar 2st diskar sammtidigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Vad sägs om det här kortet 3WARE ESCALADE 9650SE-8LPML S-ATA/300 8-KANALER KIT

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501010745...

kostar ju en slant, Går det bra om jag börjar med typ 3st 750gb diskar för att sedan utöka med 2 diskar vid ett senare tillfälle utan att behöva formatera eller liknande?

Edit då syftar jag på som en raid-5 array, raid 6 så verkar man ju "förlora" 2st diskar för att utöka säkerheten men det kanske är overkill? Hur ofta krashar 2st diskar sammtidigt?

Jag har ett Escalade 9500-S8 i servern och det är ett kanonkort. Det är inga problem att utöka arrayen senare (inte enligt manualen iaf, har inte gjort det själv), dock måste filsystemet du kör kunna utökas utan dataförlust. Kör du Windows borde partition magic kunna fixa det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag har ett Escalade 9500-S8 i servern och det är ett kanonkort. Det är inga problem att utöka arrayen senare (inte enligt manualen iaf, har inte gjort det själv), dock måste filsystemet du kör kunna utökas utan dataförlust. Kör du Windows borde partition magic kunna fixa det.

Os tänkte jag inte ha på diskarna utan bara lagringsdelen, Os tänkte jag köra som raid-1 på moderkortet för att även där öka säkerheten mot en ev krash.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par mjuka femmor på Windows XP - segt vid skrivning men helt OK vid läsning.

Fördelen är att du inte behöver köpa nån hårdvara + arrayen är flyttbar till andra datorer. Så vitt jag vet kan du expandera arrayen med fler diskar utan dataförlust.

Därefter kommer chipset femmor. Kör en 4-disks på ICH8R är snabbare än mjukfemma - dock ej flyttbar tilla andra främmande datorer.

Har precis sjösatt en femma (3 diskar) på nForce5-chipset (590) och behöver nu expandera. Det framgår inte om/hur detta kan göras. Nån som VET?

Drömmen för alla 5-nördar är ett XOR-kort, tex Areca. Detta ger ruggig prestanda. Nackdelen är at det kostar skjortan och känns lite onödigt om man inte har behov av att skriva mer än några 10-tals gigg/dag.

-------------

Någon som vet eller har länkar som visar skillnaden i prestanda mellan mjuka femmor och chipsetfemmor?

?

/jookeer